Hankkija Oy

Hankkija ja Demeca aloittavat yhteistyön

Hankkija ja Demeca Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaisesti Hankkija aloittaa Demecan maatiloille ja maaseutuyrityksille tarkoitettujen biokaasulaitosten, lietepumppujen ja kuivikejärjestelmien myynnin tammikuussa 2024. Myynti alkaa Seinäjoen Sarkamessuilla, jossa Demecan tuotteita ja ratkaisuja esitellään Hankkijan näyttelyosastolla.

Hankkija Oy

Sopimuksen myötä Hankkijan valikoima laajenee energialiiketoiminnan alueella. Hankkija haluaa olla mukana nykyaikaisessa vastuullisessa ja kasvavassa liiketoiminnassa, joka vähentää kasvihuonekaasuja ja edistää energiaomavaraisuutta sekä ravinteiden kierrätystä maataloudessa. Biokaasulaitos tuottaa maatilalle sähköä ja lämpöä lannasta, ylijäämänurmesta ja oljesta. Mädätysjäännöksestä saadaan hyvää lannoitetta, jota on helppo levittää. Samalla lantakaasujen metaanipäästöt ja hajuhaitat vähenevät. Biometaanin tuotannolla ja myynnillä on mahdollista myös luoda uutta liiketoimintaa maatilalle.

Demeca valmistaa biokaasulaitokset Suomessa ja ne ovat moduulirakenteisia ja siten muunneltavissa maatilakohtaisiin olosuhteisiin. Biokaasulaitoksen liittäminen maatilakokonaisuuteen suunnitellaankin aina tilakohtaisesti. Biokaasulaitoksen kokonaishinta määräytyy valittujen ominaisuuksien ja laitemoduulien, kuten mädätysreaktorikoon sekä maanrakennustöiden mukaan. Investoinnille on mahdollista hakea investointitukea.

Hankkijan hankintajohtaja Mika Kyyhkynen on tyytyväinen uuteen yhteistyösopimukseen: ”Lähdimme Hankkijan strategian ja vastuullisuusohjelman mukaisesti hakemaan vahvaa kumppania biokaasulaitosliiketoimintaan. Demecasta Hankkija saa markkinoiden parhaan ja luotettavimman kumppanin, jonka kanssa on hienoa päästä tekemään yhteistyötä. Demecan toiminnassa näkyvät luotettavuus, arvostus ja omistautuneisuus suomalaisen maatalouden sekä ihmisten, eläinten ja ympäristön hyvinvoinnin edistämistä kohtaan. Demeca on merkittävä toimija ja markkinajohtaja jo nyt ja Hankkija haluaa jälleenmyyjänä olla mukana upeassa kasvutarinassa. Koemme, että nyt on juuri oikea aika yhdistää voimat ja aloittaa tuloksekas ja vastuullinen yhteistyö.”

Demecan myyntijohtaja Sami Vinkki iloitsee sopimuksen syntymisestä: ”Demeca keskittyi vuoden 2023 alusta lähtien biokaasun- ja lannankäsittelyn ratkaisujen myyntiin ja tuotantoon, minkä tuloksena myyntiorganisaation kehittämiseen haluttiin kasvun vauhdittamiseksi löytää uusia toimintamalleja. Samaan ajankohtaan Hankkija lähestyi yhteistyötarjouksella ja hyvässä yhteishengessä sujuneet neuvottelut johtivat jälleenmyyntisopimukseen. Koemme, että Hankkijan uusi strategia tukee vahvasti liiketoimintaamme ja pystymme tukemaan toiminnallamme Hankkijaa strategian toteuttamisessa. Asenne, avoimuus ja yhteistyöhalukkuus vahvistivat Hankkijan olevan meille paras kumppani”.

Yhteyshenkilöt

Jyrki Lepistö, toimitusjohtaja, Hankkija Oy, p. 010 76 83084, sp. jyrki.lepisto@hankkija.fi

Mika Kyyhkynen, hankintajohtaja, Hankkija Oy, p. 010 76 83015, sp. mika.kyyhkynen@hankkija.fi

Sami Vinkki, myyntijohtaja, Demeca Oy, p. 044 328 3603, sami.vinkki@demeca.fi

Lataa
Kuvassa oikealta lähtien: Sami Vinkki, Pekka Vinkki, Jyrki Lepistö ja Mika Kyyhkynen
Lataa

Hankkija

Hankkija Oy on Suomen johtava maatalous- ja konekauppa. Hankkija on myös Suomen suurin teollisten eläinrehujen valmistaja. Hankkijalla on 53 myymälää sekä alan laajin verkkokauppa.

Hankkija on lisäksi aktiivisen harrastajan kauppa, jonka myymälöissä on kattavat ja monipuoliset valikoimat puutarha-, hevos-, lemmikkieläin-, metsänhoito- ja metsästystuotteita. Huomisen Hankkija -vastuullisuusohjelman mukaisesti tarjoamme tuotteita ja ratkaisuja, joiden avulla maatalouden ympäristövaikutukset vähenevät ja tuotantotulokset paranevat.

Hankkijan palveluksessa työskentelee yli 1000 työntekijää ja yrityksen liikevaihto vuonna 2022 oli 958 miljoonaa euroa.

Demeca Oy

Demeca Oy:n tarina alkoi vuonna 2008 suomalaisella lypsykarjatilalla Haapaveden Lumimetsässä, missä ensimmäiset Demeca-ratkaisut kehitettiin. Viisitoista vuotta myöhemmin Demecan tuoteperhe koostuu ratkaisuista, jotka Demecan Maatilat kuntoon™ -sloganin mukaisesti parantavat maatilojen kannattavuutta sekä ihmisten, eläinten ja ympäristön hyvinvointia. Demeca Oy haluaa luoda maaseudun yrityksille elinvoimaisen kasvuympäristön.

Demeca Oy valmistaa Haapavedellä älykkäitä ratkaisuja maatalouden lannankäsittelyyn ja jakeiden hyötykäyttöön sekä omavaraiseen energiatuotantoon. Yhtiö työllistää noin 60 henkilöä ja sen liikevaihto vuonna 2023 oli 11 miljoonaa euroa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Hankkija Oy

Takaisinveto: USG- ratsastuskypärä, malli USG Comfort Training Z13, erä 20/42922.12.2023 15:06:04 EET | Tiedote

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on havainnut USG United Sportproducts Germany GmbH- ratsastuskypärässä turvallisuutta vaarantavan puutteen. Turvallisuutta vaarantava puute on, että tuotetta käytettäessä on vaara, että ratsastuskypärä ei suojaa onnettomuustilanteessa kypärille asetettujen EU-normien mukaisella tavalla. Tuotteen käyttö tulee lopettaa välittömästi.

Hankkija parantaa rehutuotannon tehokkuutta – investoi Kotkaan14.11.2023 09:00:26 EET | Tiedote

Hankkija tehostaa rehuvalmistustaan siirtämällä hevosrehujen, energiarehujen ja rakeisten kivennäisten valmistuksen Säkylän tehtaasta Kotkaan. Suurin osa, kaksi kolmasosaa Säkylän tuotannosta siirretään Kotkaan. Tuotannon keskittämisellä haetaan kustannussäästöjä ja tuotannon tehostamista. Kotkassa hyödynnetään olemassa olevia tuotantolinjoja ja sinne investoidaan noin 1,5 miljoonaa euroa mm. raaka-ainesiiloihin ja säkityslinjaan. Päätös vahvistaa Kotkan asemaa Hankkijan kolmantena merkittävänä rehutehtaana. Säkylässä tuotetut jauheiset kivennäiset valmistaa jatkossa konserniin kuuluva Vilomix Baltic.

Uudet ruokintapalvelut muuttavat perinteisen rehuyhtiön lähes täyden palvelun asiantuntijataloksi8.11.2023 14:40:00 EET | Tiedote

Hankkijan uudet ruokintapalvelut mahdollistavat maitotilojen ja Hankkijan ruokintatiimin entistä tiiviimmän ja tavoitteellisemman yhteistyön maidontuotannon kehittämisessä. Kolme uutta ruokintapalvelua Online-Onnikki, Tulos-Tuulikki ja Muutos-Mustikki sekä Raaka-ainemarkkinat-palvelu ovat tuotantoeläinrehuja valmistavien yritysten toimialalla täysin uusia palvelukokonaisuuksia.