UKKO.fi selvitys: näillä toimialoilla pienyrittäjä laskutti eniten vuonna 2023

UKKO.fi selvitti toiminimiyrittäjien keskituntihintoja viimeisen vuoden ajalta. Toimialakohtainen vertailu osoittaa, millä aloilla laskutetaan korkeimpia tuntihintoja ja mitkä alat ovat suurimpia nousijoita tai laskijoita. Vertailuun on valittu keskituntilaskutuksen mediaani, jotta tulojen ääripäät eivät vääristä tuloksia.

Korkeimpien laskuttajien listalta löytyy asiantuntija- ja konsultointipainotteisia aloja kuten ATK- ja ohjelmistokonsultointi, liikkeenjohdon konsultointi, ohjelmistosuunnittelu, PR ja viestintä. Lisäksi kärkikymmenikössä on joukko luovan alan tehtäviä kuten graafinen muotoilu, valokuvaus ja sisustussuunnittelu.

Yleinen hintatason nousu on haastanut myös toiminimiyrittäjiä tarkastamaan hinnoitteluaan. Inflaation ollessa 3,3 % (Tilastokeskus, marraskuu 2023) ovat toiminimiyrittäjät nostaneet hintojaan UKKO.fi:n aineistossa 2,9 %. Prosentuaalisesti suurimpia korotuksia ovat tehneet toiminimiyrittäjät muun muassa sisustussuunnittelun, PR- ja viestintä-, sekä rakentamisen erityisosaamisen aloilla.

- Suurin osa yrittäjistä ei osaa hinnoitella työtään oikein ja oman työn arvon määrittäminen koetaan vaikeaksi. Tämä on kuitenkin tärkeää yrityksen elinvoimaisuuden takia, ja siksi myös jaamme ajantasaista tietoa hinnoittelusta, kertoo UKKO-konsernin toimitusjohtaja Lauri Timgren.

Vaikka selvitys osoittaa, että pienyrittäjien hinnoittelu on pysynyt inflaation vauhdissa, on tuntihinnoissa vielä reilusti nostovaraa. Osalla toimialoista keskituntihinta on myös laskenut edellisvuoteen nähden: esimerkiksi valokuvaamot ja liikkeenjohdon konsultit ovat tarkastaneet hintojaan alaspäin. Kovassa kilpailutilanteessa pienet hinnanalennukset voivat kasvattaa yrittäjän tuloja merkittävästi, mutta omaa osaamistaan ei tule myydä liian halvalla. UKKO.fi julkaisee hintatietoja lisätäkseen yrittäjien tietoisuutta oman toimialansa nykytilanteesta ja kannustaakseen omien hintojen tarkasteluun.

- Tietämättömyys oman toimialan hintatasosta on haaste erityisesti aloitteleville yrittäjille, jotka saattavat hinnoitella työnsä liian alhaiseksi. Tällainen strategia voi vaikeuttaa hintojen myöhempiä korotuksia ja jopa aiheuttaa asiakkaiden menetyksiä, varoittaa Timgren.

UKKO.fi:n toimialakohtainen hintadata on yrittäjien käytettävissä helpon laskurin muodossa. Sitä voi käyttää työkaluna oman tuntihinnan määrittelemisessä. Mediaania kuvaavaa hintaa ei kuitenkaan voida pitää kaikille sopivana ohjenuorana.

- Hintaan vaikuttaa toimialan lisäksi yrittäjän ammattitaito, erityisosaaminen ja kysyntä. Jokaisen yrittäjän on syytä tarkastella omaa työtään asiakkaan näkökulmasta ja nostaa rohkeasti hintoja, kun sille on perusteet. Omasta työstä täytyy saada riittävä korvaus,  Timgren lisää.

10 eniten hintoja nostanutta toimialaa

Toimiala

muutos

Muu rakennustekninen palvelu

Sisustussuunnittelu

Ohjelmistojen suunnittelu ja valmistus

Suhdetoiminta ja viestintä

Taiteellinen luominen

Urheilu- ja liikuntakoulutus

Muut muualla luokittelemattomat sosiaalihuollon avopalvelut

Metsätaloutta palveleva toiminta

Muu terveyspalvelu

Muu rakennusten viimeistely

10 eniten hintoja laskenutta toimialaa

Toimiala

muutos

Muu ammatillinen, tieteellinen ja tekninen toiminta

-44 %

Rakennuspaikan valmistelutyöt

-26 %

Muut koulutusta antavat yksiköt

-20 %

Valokuvaamot ja muu kuvaustoiminta

-18 %

Muu liikkeenjohdon konsultointi

-14 %

Muualla luokittelemattomat henkilökohtaiset palvelut

-12 %

Esittävät taiteet

-12 %

Atk-laitteisto- ja ohjelmistokonsultointi

Kiinteistönhoito

Tieliikenteen tavarankuljetus

-7 %

Kaikki keskiarvot on laskettu UKKO.fi-palvelussa lähetetyistä laskuista aikavälillä 1.1.2023-31.12.2023. Näytteessä on mukana 61 498 laskua. Hinnoissa ei ole mukana AVL:ia.

UKKO.fi avasi pienyrittäjille suunnatun työskentely- ja taukotilan Helsingin keskustaan – opastusta ja palvelua myös lähettiyrittäjille12.1.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Fintech-yritys UKKO.fi on avannut Helsingin keskustaan pienyrittäjille suunnatun työskentely- ja taukotilan, UKKO Loungen. UKKO.fi haluaa tämän avauksen myötä olla näkyvämmin mukana pienyrittäjien arjessa ja luoda alustan kevyt- ja pienyrittäjien yhteisöllisyydelle. Kampissa sijaitseva tila on avoinna arkipäivisin kello 10-16. Paikan päällä saa opastusta UKKO.fi yrittäjyys- ja laskutuspalveluihin, ja tilassa voi myös tehdä töitä tai käydä kahvilla työpäivän lomassa.