Nyt on aihetta juhlaan, pienyrittäjät ovat laskuttaneet työstään UKKO-palvelussa miljardin euron edestä

UKKO.fi haluaa nostaa esiin pienyrittäjien tekemää työtä ja juhlistaa miljardin euron rajan ylittymistä pienyrittäjien laskutuksessa – pienyrittäjät ovat laskuttaneet UKKO-palvelun kautta tekemästä työstään miljardilla eurolla. Summa koostuu lähes puolestatoista miljoonasta laskusta ja yrittäjien vuosien työstä oman näköisen työn ja yrittäjyyden parissa. Miljardista eurosta on tilitetty pelkästään arvonlisäveroja 163 miljoonan euron edestä ja tuloveroja satojen miljoonien eurojen edestä.

- Tämä on huikea saavutus kaikilta yrittäjiltämme, ja huomenna 4.4. haluamme juhlistaa tätä koko päivän mittaisella juhlalla UKKO Loungella Helsingissä, kertoo UKKO-konsernin toimitusjohtaja Lauri Timgren

Rajapyykin ylitys on myös osoitus työnmurroksesta ja kuinka yrittäjyys on vakiinnuttanut paikkansa työntekemisen muotona – oli sitten kyseessä keikkatyö kevytyrittäjänä tai itsensä työllistäminen toiminimi- tai osakeyhtiöyrittäjänä. UKKO-palvelun käyttäjistä 28 % työllistää itsensä täysin yrittäjänä, 29 % työskentelee yrittäjänä kokopäivätyön rinnalla ja 14 % tekee töitä osa-aikaisesti (UKKO Pienyrittäjyyskysely 2023).

- Kevytyrittäjyys ja muut yrittämisen muodot ovat tulleet osaksi työelämää – työurat ja tavat tehdä työtä monipuolistuvat. Yli kymmenen vuotisen historiamme aikana olemme nähneet, kuinka kevytyrittäjyys on tarjonnut lähes kahdelle sadalle tuhannelle polun yrittäjyyteen, mahdollisuuden kokeilla omaa liikeideaa tai työllistää itseänsä tehden sitä mitä rakastavat, kertoo Lauri Timgren.

UKKO palvelussa on yli 170 000 käyttäjää ja pienyrittäjät työskentelevät tuhansissa eri tehtävissä. Toimialoista suurimpia ovat kulttuurialat, rakennus ja remontointi, terveys ja liikunta, kauneudenhuolto sekä markkinointi ja viestintä.

UKKO.fi on perustamisestaan lähtien luonut eettisiä pelisääntöjä pienyrittäjyyteen ja ottanut kantaa kevytyrittäjien ja itsensä työllistäjien yhteiskunnalliseen asemaan. Yritys kannustaa päätöksentekijöitä huomioimaan pienyrittäjien oikeudenmukaisen kohtelun eläke- ja sosiaaliturvaa koskevissa päätöksissä:

- Yhteiskunta ja työelämä on muutoksessa, eikä lainsäädäntö ja sosiaaliturva ole pysynyt täysin mukana työntekijän uusissa rooleissa. Yhteiskunnan tulee tukea pienyrittäjyyttä kaikin keinoin ja varmistaa, että yrittäjät saavat oman polkunsa eri vaiheissa tukea ja ymmärrystä, kertoo Lauri Timgren.

42 % pienyrittäjistä kertoo, että taloudellinen tilanne ei ole vaikuttanut omaan toimintaan

Yleinen taloudellinen tilanne haastaa myös yrittäjiä ja UKKO.fi toteuttaman pienyrittäjyys kyselyn mukaan 23,2 % pienyrittäjistä kertoi taloudellisen epävarmuuden jännittäneen eniten yrittäjäksi ryhtymisessä.  Yrityksen jo perustaneista 42,3 % kertoo, ettei tämänhetkinen taloudellinen tilanne ole vaikuttanut mitenkään omaan toimintaan yrittäjänä. 25,5 % yrittäjistä kertoo töiden yrittäjänä jopa lisääntyneen ja 13,4 % kertoo töiden vähentyneen, mutta pystyneensä korjaamaan tilannetta uusia asiakkaita etsimällä.

- Yli 70 % kaikista yrittäjistä on yksinyrittäjiä ja Suomen talous nojaa yrittäjyyteen – tämän takia meidän on tärkeä pitää huoli siitä, että mahdollisuudet yrittäjyyteen säilyvät myös tulevaisuudessa, lisää Lauri Timgren.

UKKO.fi järjestää torstaina 4.4. rekisteröityneille asiakkailleen Miljardi-bileet UKKO Loungessa, osoitteessa Fredrikinkatu 48. Läpi päivän kestävässä tilaisuudessa kiinnostavia vieraita, musiikkia ja onnenpyörä, jossa pääpalkintona 10 000 euroa.

Median edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen, ilmoittautuminen etukäteen sähköpostitse netta.siljanen@ukko.fi.

Lähteet: UKKO Pienyrittäjyyskysely, n=2700, tiedonkeruu 19.12.2023-05.01.2024.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

UKKO.fi viestintä Netta Siljanen, 040 588 4777

UKKO-konsernin toimitusjohtaja Lauri Timgren, 050 341 1960

UKKO.fi avasi pienyrittäjille suunnatun työskentely- ja taukotilan Helsingin keskustaan – opastusta ja palvelua myös lähettiyrittäjille12.1.2024 11:00:00 EET | Tiedote

Fintech-yritys UKKO.fi on avannut Helsingin keskustaan pienyrittäjille suunnatun työskentely- ja taukotilan, UKKO Loungen. UKKO.fi haluaa tämän avauksen myötä olla näkyvämmin mukana pienyrittäjien arjessa ja luoda alustan kevyt- ja pienyrittäjien yhteisöllisyydelle. Kampissa sijaitseva tila on avoinna arkipäivisin kello 10-16. Paikan päällä saa opastusta UKKO.fi yrittäjyys- ja laskutuspalveluihin, ja tilassa voi myös tehdä töitä tai käydä kahvilla työpäivän lomassa.