Hyvä ihminen -näyttely avaa viestinnän roolia poliittisessa ilmapiirissä

Hyvä ihminen – miksi holokausti koskee meitäkin? kertoo, miksi suomalaisesta olutravintolasta tuli antifasistien kohde Berliinissä 2019. Näyttely kuvaa miten kieli ja viestintä muokkaavat poliittista ilmapiiriä. Kantaaottava näyttely avautuu Postimuseon uudessa kohtaamispaikka Kuplassa museokeskus Vapriikissa Tampereella 2. helmikuuta 2024.

Kaksi ihmistä sarjakuvassa keskustelee.
Osio Hyvä ihminen -näyttelystä. Hannele Richert

Lentolehtiset “Ei kaljaa natsien tai natsifanien kanssa” levisivät Berliinissä someraivon tukemana 2019. Olutravintolan Berliiniin perustanut Pekka Kääriäinen on toiminut puheenjohtajana Veljesapu-perinneyhdistyksessä, joka on leimattu natsimieliseksi. Hän vaalii SS-joukoissa palvelleen isänsä muistoa.

Näyttely avaa, miten holokaustin käsittely Saksassa ja Suomessa on edennyt eri tahtiin, ja mitä se saa aikaan kulttuurien kohdatessa. Näyttely nostaa esiin eri näkemykset natsisymboleiden käytön merkityksistä. Saksassa natsisymbolit kiellettiin toisen maailmansodan jälkeen. Suomessa kieltoa ei pidetä tarpeellisena. Toimittaja Mari Lukkarin ja sarjakuvataiteilija Hannele Richertin koostamassa näyttelyssä Berliinin tapahtumat on esitetty sarjakuvin, joihin Lukkarin tekemät haastattelut yhdistyvät oivaltavasti. Näyttely osoittaa, kuinka se, mitä on opittu pitämään oikeana, ei ehkä olekaan sitä.

Näyttely on ajankohtainen. Äärioikeisto ja populismi ovat jatkaneet kasvuaan maailmalla. Gazan sota on lisännyt vastakkainasettelua entisestään. Ääriajattelu on entistä näkyvämpää myös Suomessa.

Näyttely on käännetty englannin lisäksi saksaksi.

Näyttelyn esittely perjantaina 9. helmikuuta kello 15, jonka jälkeen voi keskustella näyttelyn teemoista. Vapaa pääsy.

Hyvä ihminen – miksi holokausti koskee meitäkin? 2.2.–26.5.2024 kohtaamispaikka Kupla, Postimuseon toinen kerros, museokeskus Vapriikki, Alaverstaanraitti 5, Tampere.

Kaksi ihmistä sarjakuvassa keskustelee.
Osio Hyvä ihminen -näyttelystä.
Sarjakuvan osioissa kaksi ihmistä sanoo asioita.
Osio Hyvä ihminen -näyttelyn sarjakuvista.

Postimuseolla on valtakunnallinen vastuumuseotehtävä yhdessä Tampereen historiallisten museoiden kanssa. Tehtävän erityisalana on viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä.

Uusi teos kokoaa Suomen varhaispostin laajan historian yhteen4.4.2024 14:40:09 EEST | Tiedote

Postimuseon julkaisema teos Suomen varhaisposti – kuriiriposti, kruununposti ja varhainen yleinen posti esittelee Suomen varhaispostin kirjeiden eri tyypit ja niillä esiintyvät mustemerkinnät. Yli sadan kuvan avulla esitellään aikakautensa elämästä kertovia kirjeitä vuosilta 1580–1870. Kirja palvelee Suomen filatelian ja historian tutkimusta sekä varhaispostin keräilyä. Teoksesta on iloa myös yleisesti historiasta ja esimerkiksi vanhoista käsialoista kiinnostuneille.