Työpaikan menetys voi johtaa pitkäkestoiseen ulosottokierteeseen

Työpaikan menettäneillä on suurempi alttius joutua ulosottoon, osoittaa tuore tutkimus. Vaikutukset ovat suurempia miehillä, vähemmän koulutetuilla sekä henkilöillä, joilla on jo merkittävästi velkaa ennen työpaikkansa menettämistä. Tämä vaikutus oli merkittävä vielä yhdeksän vuotta työpaikan menettämisen jälkeen. Ulosottomerkinnät johtuvat pääosin maksamattomista veroista, sakoista ja esimerkiksi osamaksurästeistä.

Kuva: Usplash.com.

Suomen ulosottojärjestelmä on hyvin tiukka, ja velallisen nettomääräisestä palkasta ja muista toistuvaistuloista voidaan ulosmitata jopa 50 prosenttia 25 vuoden ajan. Työikäisestä väestöstä jopa 15 prosenttia on ulosotossa vuosittain. Velkaongelmiin voidaan päätyä monista eri syistä, mutta kyselyiden perusteella noin puolet kokevat työn menetyksen tai tulojen äkillisen alenemisen olevan perimmäinen syy velkaongelmiin.

Tänään julkaistussa Etla-tutkimuksessa Debt burden of job loss in a Nordic welfare state (Etla Working Paper 115 / Labore Working Paper 339tarkastellaan työpaikan menettämisen vaikutusta henkilön todennäköisyyteen joutua ulosottoon. Tutkimuksessa hyödynnetään yhdistettyä työnantaja-työntekijäaineistoa sekä tietoja henkilöiden ulosottomerkinnöistä vuosilta 2007–2018. Tutkimus on Etlan, Laboren ja Helsinki GSE:n tutkijoiden laatima.

Työpaikan menettäneillä havaittiin 5–20 prosenttia suurempi alttius joutua ulosottoon verrokkiryhmään verrattuna, ja tämä vaikutus on merkittävä vielä yhdeksän vuotta työpaikan menettämisen jälkeen. Työpaikan menettäneillä tarkoitetaan heitä, jotka menettivät työpaikkansa toimipaikan sulkemisen tai joukkoirtisanomisen takia. Vaikutukset olivat suurempia miehillä kuin naisilla, vähemmän koulutetuilla kuin korkeakoulutetuilla, ja henkilöillä, joilla oli jo merkittävästi velkaa ennen työpaikkansa menettämistä.

"Odottamattomat elämänshokit voivat suistaa ihmisen ulosottokierteeseen, joka voi pahimmillaan kestää henkilön aikuisiän. Ulosotto voi vähentää myös työn vastaanottamisen kannustimia, mikä uhkaa Suomen työllisyyttä. Yhtenä ratkaisuna olisi laajentaa velkajärjestelyyn pääsyn mahdollisuuksia", toteaa tutkimuspäällikkö Terhi Maczulskij Etlasta.

Työpaikan menetys lisäsi ulosottoja, jotka johtuivat erityisesti maksamattomista veroista, rangaistus- ja sakkomääräyksistä sekä muista henkilökohtaisista maksuista (kuten osamaksut). Analyysissa tarkasteltiin henkilöiden velkaongelmia jopa yhdeksän vuoden seurantajakson aikana.

Tutkimus: Maczulskij, Terhi - Kanninen, Ohto - Karhunen, Hannu – Tahvonen, Ossi: Debt burden of job loss in a Nordic welfare state (Etla Working Paper 115)

Lisätiedot: Tutkimuspäällikkö Terhi Maczulskij, Etla, p. 050 323 0180, terhi.maczulskij@etla.fi

Labore eli Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen tutkimuslaitos, jossa keskitytään yhteiskunnallisesti merkittävään ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävään soveltavaan taloustieteelliseen tutkimukseen. Tutkimuksen painopistealueisiin kuuluvat työn taloustiede, julkistaloustiede sekä toimialan taloustiede ja makrotaloustiede. Lisäksi teemme suhdanne-ennusteita ja toimialakatsauksia sekä julkaisemme Talous & Yhteiskunta -lehteä ja podcasteja.

Suomen elintarviketeollisuus yllättää kilpailukyvyllään, mutta keskitymme kilpailijamaita vähemmän vientiin16.5.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaisen elintarviketeollisuuden kilpailukyky on Euroopan huipputasoa. Elintarviketeollisuuden kannattavuus on jo hyvällä tasolla ja jalostusaste on kansainvälistä huippua. Korkean arvonlisäyksen tuotteiden vientiä edistämällä alan yritykset voisivat löytää paljon uusia kasvumahdollisuuksia, käy ilmi Laboren ja Etlan tuoreesta selvityksestä.

M&A-podcast: Kotka ja kaakkoisen nousun eväät10.5.2024 00:22:57 EEST | Tiedote

Kotka on teollisuuskaupunki murroksessa. Miten Kymenlaakson talous virkistetään ja houkutellaan uusia investointeja alueelle? Matti Apunen ja Mika Maliranta pohtivat akkuteollisuuden mahdollisuuksia sekä valtioiden välistä kilpajuoksua yritysinvestoinneista valtiontuilla. He tarkastelevat myös aluekehityksen eroja, Venäjän sodan vaikutuksia ja Kymenlaakson edunvalvontaa. Kuinka nykytilanteesta ponnistetaan uuteen kasvuun? M&A&X-jakso on tuotettu yhteistyössä Kotkan kaupungin kanssa.

M&A-podcast: Ujot pinkit ja oikeat punikit3.5.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Thomas Piketty on maailman seuratuimpia taloustieteilijöitä. Uudessa kirjassaan Pääoma ja ideologia vahvasti vasemmistolainen Piketty vaatii eriarvoisuuden hoitoon rajua omaisuuden uusjakoa. Mutta miksi toinen, aikanaan marxilainen huippuekonomisti Philippe Aghion päätyy samassa asiassa ihan toisenlaiseen ratkaisuun? Maliranta ja Apunen ovat kehätuomareina, kun ranskalaiset punatähdet ottavat mittaa toisistaan. Uusi M&A kysyy myös, pitääkö tupakan ja viinan veronkiristyksiä kompensoida pienituloisille.

Kutsu | Vihreä kasvu -kirjan julkistus 29.5.202429.4.2024 09:30:03 EEST | Kutsu

Vihreä siirtymä on elinympäristömme kannalta välttämätöntä. Toimimalla järkevästi ja ripeästi voimme myös saada aneemiseen talouteemme puhtia vihreästä kasvusta. Lämpimästi tervetuloa Laboren, VTT:n ja Business Finlandin ”Kestävän kasvun ennakointia – visio vihreän siirtymän jälkeisistä vaurauden ajureista” (ForGrowth) -hankkeen päätöstilaisuuteen. Tilaisuudessa julkistetaan hankkeen tuotoksena syntynyt Vihreä kasvu -tietokirja, joka käsittelee keinoja vihreän kasvun saavuttamiseksi.