Tammikuun kauppamäärä ylitti vertailukauden, mutta ensiasunnon ostajat puuttuivat hetkellisesti markkinasta

Kiinteistömaailman Pulssi 2.2.2024

Kiinteistömaailma-ketju välitti tammikuussa 2024 yhteensä 717 myynti- ja vuokrakohdetta. ”Tammikuu oli vertailukautta eli edellisvuoden tammikuuta hienoisesti parempi, mutta kokonaiskauppamäärissä näkyi ensiasunnon ostajien hetkellinen puuttuminen lähes kokonaan kaupoilta”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Mika Laurikainen.

Kiinteistömaailma-ketjun välittämien asuntojen ja kiinteistöjen kauppamäärä tammikuussa 2024 oli 499 kauppaa, kun vuotta aiemmin tammikuussa kauppamäärä oli 485 kappaletta. Tehdyistä kaupoista käytettyjen asuntojen ja kiinteistöjen kauppoja oli 480 kappaletta ja uudiskohteiden kauppoja 19 kappaletta. Vuokrakoteja ketju välitti 218 kappaletta.

Edelliskuukauden eli joulukuun 2023 kauppamääristä jäätiin kuitenkin ilmeisestä syystä. Silloin kauppoja tehtiin 781.

”Joulukuussa kauppamäärämme kasvoi huimasti – yli 50 prosenttia vertailukaudesta – ja kasvun tekivät merkittäviltä osin ensiasunnon ostajat. Heitä oli joulukuussa yli puolet kaikista ostajista, kun mahdollisimman moni pyrki tekemään kaupat ennen vuodenvaihdetta ja varainsiirtoverovapauden poistumista ensiasunnon ostajilta. Luonnollisesti heitä oli nyt tammikuun ensimmäisinä viikkoina selkeästi tavanomaista vähemmän kaupoilla, mikä näkyy kokonaiskauppamäärässä”, Laurikainen sanoo.

Laurikainen arvioi kuitenkin tilanteen olevan tilapäinen.

”Tammikuu tasasi joulukuun piikin, ja jatkossa ensiasunnon ostajien osuus palannee normaaleille tasoilleen. Tarjolla on monin paikoin selvästi koronavuosia edullisemmilla hinnoilla ensiasuntoja, ja tarjontaa on hyvin”, Laurikainen toteaa.

Myönteisempää kehitystä ennakoi myös Etuoven kautta tullut yhteydenottomäärä, joka kasvoi edelliskuusta lähes 30 prosenttia.

Lisätiedot:  Mika Laurikainen, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 040 5607514

Suomessa Kiinteistömaailmassa työskentelee yli 500 asuntokaupan ammattilaista reilussa sadassa yrittäjävetoisessa asuntomyymälässä ympäri Suomen. Yritys perustettiin vuonna 1990.