Punalaputettuihin tuotteisiin asiakkaiden toivoma muutos – ostaminen Lidlissä helpottuu

Suomalaiset rakastavat punalaputettuja tuotteita, jotka ovat myynnissä alennettuun hintaan ruokahävikin torjumiseksi. Nyt punalaputettujen tuotteiden ostaminen Lidlissä helpottuu: ne voi ostaa itse pikakassalta skannaamalla alelapusta löytyvän viivakoodin. Pikakassoja asennetaan Lidleihin jatkuvasti lisää, joten asiakkaat ympäri Suomen pääsevät enenevässä määrin hyötymään uudistuksesta.

Lidlin uudet viivakoodilliset punalaput, joilla saa alennusta tuotteesta sen parasta ennen -päiväyksen lähestyessä.

Punalaputettujen tuotteiden ostaminen on trendikästä, eikä ihme – tuotteen saa halvemmalla ja samalla tulee tehneeksi ekoteon. Nyt alennustarraa on Lidlissä kehitetty: tarrassa on viivakoodi, jonka lukemalla saa automaattisesti tuotteesta alennukseen oikeuttavan hinnan. Siispä asiakas voi ostaa tuotteen itse näppärästi pikakassalta.

– Asiakkaamme ovat kovasti toivoneet, että myös nämä tuotteet voisi maksaa kätevästi pikakassalla. Onkin mahtavaa, että näiden tuotteiden ostaminen nyt helpottuu. Tämä on selkeä parannus asiakkaille, jotka haluvat suorittaa ruokakaupassa asioinnin mahdollisimman nopeasti, kertoo Lidlin myynnin ja tavaranhallinnan johtaja Akseli Mäkisalo

Pikakassat löytyvät tällä hetkellä noin neljäsosasta Lidl-myymälöitä, ja uusia asennetaan jatkuvasti eri puolelle Suomea. Tavoitteena on, että reilun vuoden aikana pikakassat löytyisivät suurimmasta osasta Lidl-myymälöitä. Lähiaikoina siis asiakkaat ympäri Suomen pääsevät shoppailemaan näppärästi alennettuja tuotteita pikakassalta.

Hävikkituotteet ovat asiakkaiden suosiossa

Lidlissä tuoretuotteet sekä myös pakaste- ja kuivatuotteet saavat punaisen -30 % aletarran jo hyvissä ajoin ennen parasta ennen -päivää. Näin voidaan ehkäistä myös kotitalouksissa syntyvää ruokahävikkiä. Viimeisen käyttöpäivän ollessa käsillä tuoretuotteet saavat vihreän -50 % tarran. Alennustuotteet ovat suosittuja monestakin syystä.

– Asiakkaat iloitsevat rahasäästöistä, joita ruokaa pelastamalla syntyy. Erityisen suosittuja aletuotteita ovat  tuoreliha- ja kanatuotteet. Alennettuun hintaan myös ostetaan herkemmin niitä tuotteita, jotka eivät ole itselle tuttuja – kynnys kokeilla uutta on matalampi. Punalaputettujen tuotteiden avulla monet ovatkin löytäneet uuden suosikkinsa, Mäkisalo kertoo.

Uusia, viivakoodillisia alennustarroja testattiin ennen laajempaa käyttöönottoa muutamissa myymälöissä. Käyttökokemukset olivat hyviä, joten konsepti laajennettiin myös muihin myymälöihin. Uudet tarrat ovat jo käytössä niissä myymälöissä, joissa on pikakassavaihtoehto. Muhin myymälöihin uudet tarrat tulevat lähikuukausina.

Lidlissä ruokahävikin torjumiseksi tehdään kunnianhimoisesti töitä, ja tämä näkyy myös tuloksissa: Lidlin hävikkiaste on 1,4 prosenttia. Vuonna 2022 asiakkaiden kanssa pelastettiin yhteensä 8,5 miljoonaa kiloa ruokaa joutumasta hävikkiin.

Tutkimus paljastaa suomalaisten näkemykset ruoan hinnasta – näistä säästetään22.4.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Lidlin teettämästä tutkimuksesta selviää, että suomalaiset kokevat erityisesti elintarvikkeiden hintojen nousseen viimeisen puolen vuoden aikana, vaikka faktat puhuvat toista. Suurin osa kyselyyn vastanneista on muuttanut ostotottumuksiaan tehdäkseen säästöä ruokaostoksilla. Joulukuusta lähtien Lidl on laskenut lähes tuhannen tuotteen hintaa ja ostoskassin saa Lidlistä halvemmalla kuin puoli vuotta sitten.