GRK valittiin tekemään Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatyöt, urakan arvo reilut 10 miljoonaa

Jaa

GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatöitä. Urakan arvo on yli 10 miljoonaa euroa. Kaupunkirata-hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden lisäksi, jotta lähi- ja kaukoliikenteen junaliikenne sujuvoituu. GRK on valittu toteuttamaan kahta kaupunkiradan urakkaa. 

Väylävirasto

Espoon kaupunkirata on osa pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmän kehittämistä. Samalla se parantaa Turun suunnan kaukoliikenteen sekä Karjaan, Kirkkonummen ja Espoon lähiliikenteen täsmällisyyttä ja sujuvuutta. Espoon kaupunkirata on myös Helsinki–Turku nopean junayhteyden ensimmäinen vaihe. 

GRK allekirjoitti kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatöitä koskevan sopimuksen Väyläviraston kanssa 15.2.2024. Rakennustyöt Espoon kaupunkiradalla alkavat helmikuussa suunnittelulla ja valmistelevilla töillä. Varsinainen rakentaminen alkaa huhtikuussa 2024. Projekti kestää vuoden 2028 alkupuoliskolle saakka.  

GRK:n urakkaan kuuluvat muun muassa sähköradan rakentamistyöt, syöttö- ja paalujohtojen kaapeloinnit, vaihteiden vaihteenlämmitysten ja valaistuksen rakentaminen, sähköradan kaukokäytön muutostyöt sekä radalle käyttöön jäävien ajojohtimien mittaus ja säätö. 

”Rakentaminen Suomessa on hiljentynyt, mutta infrarakentamisen tarve on suuri etenkin kasvukeskuksissa ja raideinvestoinnit etenevät monessa kaupungissa. Olemmekin onnistuneet kasvattamaan rataliiketoiminnan liikevaihtoa ja kannattavuutta vaikeassa markkinatilanteessa. Espoon kaupunkiradan urakat tuovat tärkeän lisän koko GRK-konsernin tilauskantaan, joka oli vuoden 2023 lopussa noin 550 miljoonaa euroa”, rataliiketoiminnan johtaja Mikko Nyhä GRK:lta sanoo.  

”Leppävaaran kaupunkiradan rakennustyöt aloitettiin vuonna 1998 ja hanke valmistui 2001, nyt Espoon kaupunkirata -hankkeen myötä pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmää laajennetaan Kauklahteen asti.  Vuosituhannen vaihteessa Leppävaaran kaupunkiradan sähköistystä rakennettiin erittäin haastavassa ympäristössä ja vilkkaasti liikennöidyllä rataosalla, eikä Espoon kaupunkiradan sähköistysurakka poikkea tästä mitenkään, päinvastoin. GRK:n voittama sähkörata- ja vahvavirtaurakka tulee olemaan erittäin haastava ja vaatii urakoitsijalta hyvää yhteistyötaitoa, resursseja ja osaamista. Töiden yhteensovittaminen muiden urakoiden kesken tulee olemaan avainasemassa, jotta hankkeelle asetetut tavoitteet toteutuvat suunnitellun aikataulun mukaisesti”, sanoo projektipäällikkö Harri Sakki Väylävirastosta.

Sähkörata- ja vahvavirtaurakkaa tehdään koko hankealueella, eli Leppävaaran ja Kauklahden välillä

Nykyisin rataosuus Leppävaaran ja Kauklahden välillä on kaksiraiteinen, joten lähi- ja kaukojunaliikenne käyttävät samoja raiteita. Hankkeen aikana osuudelle rakennetaan kaksi uutta raidetta ja niiden sähköistysjärjestelmät.  Kun hanke on valmis, Leppävaara–Kilo-välin kaksi eteläisintä raidetta on tiheän kaupunkijunaliikenteen käytössä ja kaksi pohjoisinta raidetta on varattu nopeamman lähijunaliikenteen sekä Turun suunnan kaukoliikenteen tarpeisiin. Tämä parantaa lähi- ja kaukoliikenteen sujuvuutta.    

Espoon kaupunkirata on laaja hanke, joka on pilkottu alueurakoihin sekä urakoihin, joita tehdään koko rataosuudella. GRK on valittu aiemmin toteuttamaan ensimmäistä ja suurinta alueurakkaa Leppävaaran ja Keran välille. Kyseinen kokonaisuus on arvoltaan noin sata miljoonaa euroa.  Sähkörata- ja vahvavirtaurakkaa tehdään puolestaan koko hankealueella, eli Leppävaaran ja Kauklahden välillä. 

”Tämä on monella tavalla erittäin merkittävä projekti. Kaksi uutta raidetta rakennetaan nykyisten raiteiden lisäksi. Teemme työtä vilkkaasti liikennöidyllä rataosuudella ja tiivisti rakennetussa ympäristössä. Rakentajilta vaaditaan sähköalan ammattipätevyyden lisäksi sähköratarakentamisen ja sähkötöiden tuntemusta rautatieympäristössä sekä ratatyökoneiden kuljettamiseen ja radalla liikkumiseen vaadittavia pätevyyksiä”, Nyhä kertoo. 

Sähkö- ja vahvavirtatyöt vaativat välillä junaliikenteen keskeyttämistä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että hankkeen aikana junaliikenteeseen tulee ennalta sovittuja katkoja. Ensimmäiset junaliikennejärjestelyt suoritetaan toukokuussa 2024.

”Katkojen aikana teemme töitä erittäin tiiviissä tahdissa. Haluamme kaikin tavoin varmistaa, että liikenne sujuu hankkeen aikana mahdollisimman sujuvasti.” 

Lisätietoa Espoon Kaupunkirata -hankkeesta:  

  • Lisäraiteet tuovat sujuvuutta jokapäiväiseen kauko- ja lähiliikenteeseen sekä vähentävät häiriöherkkyyttä koko rantaradan osuudella.  
  • Valtion, Espoon ja Kauniaisten kaupunkien yhteisrahoitteinen hanke.  
  • Hankkeen tilaajana on Väylävirasto.   
  • Kustannusarvio on noin 330 miljoonaa euroa, joka jakautuu puoliksi valtion ja kaupunkien kesken. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

GRK

GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2022 oli 450 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 000 ammattilaista.

GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.

GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj

GRK Infra Oyj:n vuoden 2023 tulos: Vahva kasvu ja kannattavuus vaikeassa markkinatilanteessa7.3.2024 09:02:02 EET | Tiedote

Tammi-joulukuu 2023 lyhyesti (IFRS): Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseensä, noin 21 prosenttia 546,2 (450,5) miljoonaan euroon. Oikaistu käyttökate oli 38,0 (26,3) miljoonaa euroa, eli 7,0 (5,8) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 37,7 (24,4) miljoonaa euroa, eli 6,9 (5,4) prosenttia liikevaihdosta. Oikaistu liikevoitto oli 24,9 (13,7) miljoonaa euroa, eli 4,6 (3,0) prosenttia liikevaihdosta. Liikevoitto oli 24,2 (11,4) miljoonaa euroa, eli 4,4 (2,5) prosenttia liikevaihdosta. Omavaraisuusaste oli 39,9 (41,9) prosenttia. Oman pääoman tuotto oli 24,3 (9,0) prosenttia. Nettovelaton, rahavarat 97,6 (43,0) miljoonaa euroa ja nettovelka -63,7 (-7,2) miljoonaa euroa. Tilauskanta kasvoi vahvasti ollen vuoden lopussa 568 (381) miljoonaa euroa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye