GRK Infra Oyj:n vuoden 2023 tulos: Vahva kasvu ja kannattavuus vaikeassa markkinatilanteessa
Tammi-joulukuu 2023 lyhyesti (IFRS):
- Liikevaihto kasvoi uuteen ennätykseensä, noin 21 prosenttia 546,2 (450,5) miljoonaan euroon.
- Oikaistu käyttökate oli 38,0 (26,3) miljoonaa euroa, eli 7,0 (5,8) prosenttia liikevaihdosta.
- Käyttökate oli 37,7 (24,4) miljoonaa euroa, eli 6,9 (5,4) prosenttia liikevaihdosta.
- Oikaistu liikevoitto oli 24,9 (13,7) miljoonaa euroa, eli 4,6 (3,0) prosenttia liikevaihdosta.
- Liikevoitto oli 24,2 (11,4) miljoonaa euroa, eli 4,4 (2,5) prosenttia liikevaihdosta.
- Omavaraisuusaste oli 39,9 (41,9) prosenttia.
- Oman pääoman tuotto oli 24,3 (9,0) prosenttia.
- Nettovelaton, rahavarat 97,6 (43,0) miljoonaa euroa ja nettovelka -63,7 (-7,2) miljoonaa euroa.
- Tilauskanta kasvoi vahvasti ollen vuoden lopussa 568 (381) miljoonaa euroa.
Toimitusjohtajan katsaus
“Viime vuosi oli GRK:lle poikkeuksellisen vahva. Liikevaihtomme kasvoi erityisesti Ruotsissa, kannattavuutemme parani, tilauskanta nousi ennätykselliselle tasolle ja lisäksi rahoitusasemamme on erittäin hyvä. Meidän toimialallamme ja tässä markkinatilanteessa tulosta voi pitää huippusuorituksena. Erityisen iloinen olen siitä, että positiivinen kehitys koski kaikkia toimintamaitamme ja liiketoimintojamme. Toki tuloskehityksessä näkyy myös poikkeuksellisen hankala vertailuvuosi 2022. Kyseisenä vuonna Venäjän Ukrainaan aloittaman hyökkäyssodan vaikutukset, kuten materiaalien ja energian hintojen nousu, heikensivät kannattavuuttamme. Pystyimme kuitenkin reagoimaan muutokseen nopeasti mm. projektien valinnalla ja sopimushinnoittelulla.
Liikevaihtomme kasvoi vuoden 2023 aikana noin 21 prosenttia historialliseen ennätykseensä, eli 546,2 miljoonaan euroon. Varsinainen kasvuharppaus tehtiin strategiamme mukaisesti Ruotsissa, jossa liikevaihto kasvoi 146 prosenttia 165,9 miljoonaan euroon. Ruotsissa liiketoiminnan volyymiin vaikutti ennen kaikkea GRK:n historian suurin urakka. GRK rakentaa Pohjois-Ruotsiin H2 Green Steelin tehdashankkeen maarakennus- ja pohjanvahvistustöitä. H2 Green Steel rakentaa Pohjois-Ruotsissa sijaitsevaan Bodeniin vihreän teräksen tuotantoon tarkoitetut teräs- ja vetytehtaat. Noin 2 miljardin kruunun arvoinen sopimus allekirjoitettiin vuoden 2023 alussa, mutta olemme saaneet vuoden aikana tilaajalta uusia lisäurakoita.
Suomessa liikevaihtomme kasvoi hieman. GRK onnistui kasvattamaan sekä taito- ja väylärakentamisen että rataliiketoiminnan liikevaihtoa. Tällä hetkellä rakentaminen Suomessa on hiljentynyt ja haastavan markkinatilanteen odotetaan jatkuvan, mutta infrarakentamisen tarve on suuri etenkin kasvukeskuksissa ja esimerkiksi raideinvestoinnit etenevät monessa kaupungissa. Vuoden 2023 lopussa saimme uuden merkittävän projektin tilauskantaamme, kun meidät valittiin toteuttamaan Espoon kaupunkiradan alueurakkaa, jonka arvo on noin 100 miljoonaa euroa.
GRK toimii Virossa kaikilla infrarakentamisen osa-alueilla, mutta kasvu tulee ratahankkeista. Parhaillaan on meneillään Rail Baltica -liikennehanke, jossa rakennetaan uusi, noin 1 000 kilometrin pituinen ratayhteys Tallinnasta Baltian maiden läpi Puolaan sekä Viron nykyisen rataverkon sähköistäminen. GRK voitti vuonna 2023 kaksi merkittävää Rail Baltican osaurakkaa. Lisäksi Eesti Raudtee valitsi GRK:n toteuttamaan Aegvidu–Tapa–Tartto välisen radan sähköistämistä.
Tilauskantamme 568 miljoonaa euroa oli vuoden 2023 lopussa vahvalla tasolla ja tasapainoisesti jakaantunut. Tilikauden päättymisen jälkeen tammi-helmikuussa voitetut uudet tilaukset osoittavat kykymme menestyä vaikeassa markkinatilanteessa.
Kiitän kaikkia GRK:laisia viime vuonna saavutetuista mainioista tuloksista. Kiitos myös kaikille asiakkaillemme, joille olemme saaneet tehdä monipuolisia ja vaativia töitä.“
Juha Toimela, toimitusjohtaja, GRK
GRK-konsernin avainluvut
GRK-konserni |
1–12/2023 |
1–12/2022 |
1–12/2021 |
Liikevaihto (milj. euroa) |
546,2 |
450,5 |
430,6 |
Käyttökate (milj. euroa) |
37,7 |
24,4 |
32,6 |
Käyttökate -% |
6,9 % |
5,4 % |
7,6 % |
Oikaistu käyttökate (milj. euroa) |
38,0 |
26,3 |
34,0 |
Oikaistu käyttökate -% |
7,0 % |
5,8 % |
7,9 % |
Liikevoitto (milj. euroa) |
24,2 |
11,4 |
20,7 |
Liikevoittomarginaali-% |
4,4 % |
2,5 % |
4,8 % |
Oikaistu liikevoitto (milj. euroa) |
24,9 |
13,7 |
22,6 |
Oikaistu liikevoittomarginaali, % |
4,6 % |
3,0 % |
5,3 % |
Tilikauden voitto (milj. euroa) |
20,1 |
7,0 |
15,7 |
Oma pääoma (milj. euroa) |
88,9 |
77,0 |
78,2 |
Oman pääoman tuotto -% |
24,3 % |
9,0 % |
21,9 % |
Omavaraisuusaste- % |
39,9 % |
41,9 % |
43,6 % |
Tilauskanta vuoden lopussa (milj. euroa) |
568 |
381 |
382 |
Henkilöstön määrä keskimäärin (kpl) |
1 012 |
946 |
888 |
Keskeiset tapahtumat vuonna 2023
Uudet projektit
- GRK solmi tammikuussa 2023 sopimuksen historiansa suurimmasta urakasta. GRK toteuttaa H2 Green Steelin vety- ja terästehtaan pohja- ja maarakennustöitä Ruotsissa. Sopimuksen arvo on yli 2 miljardia ruotsin kruunua, eli lähes 200 miljoonaa euroa. Hanke kestää vuoden 2025 alkupuolelle saakka. GRK vastaa tehdasalueella mm. paalutuksesta, maanleikkauksesta ja maamassojen siirrosta.
- Virossa liikevaihdon painopiste siirtyi rataliiketoimintaan. Virossa rakennetaan Rail Baltica -ratayhteyttä ja kunnostetaan nykyistä rataverkkoa. GRK aloitti Viron ratojen sähköistyksen Aegvidusta Tarttoon ja lisäksi saimme kaksi merkittävää Rail Balticaan liittyvää projektia. Näiden arvo on yhteensä noin 127 miljoonaa euroa.
- Suomessa merkittävin uusi projekti on Espoon kaupunkirata -hanke, jolla pääkaupunkiseudun joukkoliikennejärjestelmää kehitetään. GRK valittiin toteuttamaan Espoon kaupunkiradan ensimmäistä alueurakkaa, jonka arvo on noin 100 miljoonaa euroa. GRK rakentaa Leppävaaran ja Kilon välille kaksi uutta raidetta sekä siltoja ja pyöräilytietä.
Käynnissä olevat projektit
- GRK:n liikevaihdossa näkyvät myös merkittävät käynnissä olevat projektit, kuten esimerkiksi Uudenmaan ja Lounais-Suomen rata- ja turvalaitteiden kunnossapito sekä Kalasatamasta Pasilaan -raitiotiehanke. GRK ja AFRY muodostavat Karaatti-allianssin, joka toteuttaa hankkeen pohjoisen osuuden Hermannin rantatien pohjoisosasta Pasilaan sekä raitiotien sähkönsyöttöasemat.
Yritysvastuu
- GRK eteni kestävän rakentamisen edelläkävijänä. Hiilijalanjälkemme pieneni ja uusiomateriaalien käyttö pysyi hyvällä tasolla. Vuonna 2023 GRK:ssa käytettiin uusiutuvia polttoaineita noin 950 000 (900 000) litraa. Uusiutuvien polttoaineiden osuus kokonaiskäytöstämme oli noin 17 prosenttia.
- GRK:n hiilijalanjälki oli 16 332 (18 360*) CO2-ekvivalenttitonnia. Liikevaihdon kasvun huomioiva hiili-intensiteettimme oli 29,9 %, joka on merkittävästi pienempi kuin vuonna 2022 (40,8 %.)
- Henkilöstön tyytyväisyys parani eNPS-mittauksen perusteella sen ollessa 29 (23).
- Työturvallisuudessa otettiin takapakkia. Yhtenä mittarina pidetään tapaturmataajuutta, joka kuvaa sairauslomaa aiheuttavien tapaturmien määrää miljoonaa työtuntia kohden. Tapaturmataajuus oli konsernissa 13,1 (11,6).
*Vuoden 2022 vertailulukua on tarkennettu laskennan yhteydessä. Aiemmin raportoitu hiilijalanjälki oli 14 367 CO2-ekvivalenttitonnia. Vertailuluvun täsmentäminen johtuu nestekaasun käyttömäärää koskevasta korjauksesta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiKuvat
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. Työllistämme yli
1 000 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK on valittu toteuttamaan merkittävää tieliikennehanketta Virossa, arvo noin 14 miljoonaa euroa23.4.2024 12:25:35 EEST | Tiedote
Viron liikennevirasto Transpordiamet on valinnut GRK:n toteuttamaan Tallinnan kehätiellä sijaitsevaa tieliikennehanketta. Projektin aikana GRK purkaa ja uudelleenrakentaa maantiesillan sekä rakentaa kehätielle uudet liittymät. Projekti alkaa kesällä 2024, ja rakennustyöt valmistuvat syyskuussa 2025. Urakan arvo on 13,8 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa Uudenmaan ratojen kunnossapitoa11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa radan päällysrakenteen ja turvalaitteiden kunnossapitoa Uudellamaalla. Väyläviraston ja Fintraffic Raide Oy:n kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa ratojen kunnossapitoa vilkkaalla Uudenmaan alueella 31.3.2027 saakka. Sopimuksen arvo on noin 56 miljoonaa euroa.
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen alueella11.4.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
GRK jatkaa sähkörata- ja vahvavirtajärjestelmien kunnossapitoa Tampereen käyttökeskusalueella. Väyläviraston kanssa solmittuun kunnossapitosopimukseen on sisältynyt mahdollisuus kahden vuoden mittaiseen optiokauteen, jonka käytöstä on sovittu osapuolten kesken. Optiokauden myötä GRK jatkaa kunnossapitoa 31.12.2026 saakka. Sopimuksen arvo on noin 3,5 miljoonaa euroa.
Turun raitiotien allianssihankkeen palveluntuottajat on valittu: GRK, NRC Group, Ramboll ja Sweco mukaan merkittävään kaupunkikehityshankkeeseen21.3.2024 08:02:47 EET | Tiedote
Turun Raitiotie Oy on valinnut 19.3. GRK Suomi Oy:n, NRC Group Finland Oy:n, Ramboll Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostaman ryhmittymän Turun raitiotiehankkeen palveluntuottajaksi. Hankkeen alustava kokonaiskustannusarvio on noin 344 miljoonaa euroa.
GRK valittiin tekemään Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatyöt, urakan arvo reilut 10 miljoonaa19.2.2024 10:27:43 EET | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Espoon kaupunkiradan sähkörata- ja vahvavirtatöitä. Urakan arvo on yli 10 miljoonaa euroa. Kaupunkirata-hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta Leppävaaran ja Kauklahden välille nykyisten raiteiden lisäksi, jotta lähi- ja kaukoliikenteen junaliikenne sujuvoituu. GRK on valittu toteuttamaan kahta kaupunkiradan urakkaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme