Tampereen yliopisto

Väitös: Yliopistokampuksista on kasvanut kokonaisvaltaisia oppimisympäristöjä – opiskelijat arvostavat joustavuutta ja yhteisöllisyyttä

Jaa

Opiskelijoille kampukset ovat muutakin kuin luentoja ja pänttäämistä akateemisessa kirjastossa. Nykyaikaiset opetuksen tavat ja mobiiliteknologia ovat muuttaneet tilojen käyttöä ja tilatarpeita. Arkkitehti Jenni Poutanen tarkasteli väitöstutkimuksessaan yliopistokampusten suunnittelukäsitysten muutosta, niiden vaikutusta tilatarjontaan ja opiskelijoiden kokemuksia näistä muutoksista.

Väitöskirjatutkija Jenni Poutanen.
Väitöskirjatutkija Jenni Poutanen. Kuva: Essi Nisonen

Viime vuosina erilaiset yhteiskunnalliset ilmiöt ovat vaikuttaneet yliopistokampuksiin maailmanlaajuisesti. Yliopistoissa on pohdittu, miten kampusten tulisi muuttua esimerkiksi pedagogian, digitalisaation, käyttäjien toiminnan muutoksen ja kiristyvän taloustilanteen takia. Samaan aikaan myös suunnittelukäsitykset ja -ihanteet ovat muuttuneet.

Väitöstutkimuksessaan Jenni Poutanen tutki yliopistokampusten muuttumista entistä monipuolisemmiksi oppimisympäristöiksi. Tutkimuksen kohteena oli Tampereen yliopiston Hervannan kampus, jonka tilatarjontaa Poutanen tarkasteli opiskelijoiden näkökulmasta.

– Opiskelijat ryhmänä ovat usein aliedustettuina tilakehityksessä. Opiskelijat ovat kuitenkin yliopistokampusten suurin mutta erittäin moninainen käyttäjäryhmä. Valtaosalle (72 %) kyselytutkimuksen vastaajista kampus on ensisijainen paikka opiskeluun, hän kertoo.

Väitöskirjassaan Poutanen esittää uudenlaisen tilojen yhteiskäyttöisyyteen perustuvan oppimistilojen jäsentelyn. Väitöstyö on kansainvälisesti yksi ensimmäisiä, jossa kartoitetaan koko kampuksen oppimistilojen tarjonta rakennusten, tilaryhmien ja tilojen mittakaavassa ja jota verrataan opiskelijoiden mieluisimpina pitämiin tiloihin.

Tutkimuksensa tulosten perusteella Poutanen kannustaa ottamaan kampusten tiloja kehitettäessä huomioon opetuksen ja opiskelun tilojen merkityksen kokonaisuuden osana.

Hervannan kampuksella muutos ollut vauhdikas

Tutkimustulokset paljastavat, että Hervannan kampuksella muutos on ollut nopea: lähes puolet oppimistiloista on joko uusia tai uudistettuja. Kampuksen laajentamisen sijaan tilojen muokkaus on noussut keskiöön.

– Muutoksen suuruus ja muoto yllättivät. Aiemmin kampus laajentui tasaista tahtia, kun joka vuosikymmenellä rakennettiin muutama uusi rakennus. Nyt uutta ei niinkään rakenneta. Olen itsekin ollut mukana tilamuutoksien suunnittelussa, toteutuksessa ja vaikuttavuuden tutkimuksessa, Poutanen kertoo.

Yliopistojen kampukset ovat erityisiä ympäristöjä suuren pinta-alansa ja käyttäjämääränsä vuoksi. Niillä on merkittävä vaikutus sosiaalisen, taloudellisen ja ekologisen kestävyyden näkökulmista.

Tutkimuksessaan Poutanen yllättyi siitä, ettei kirjallisuudessa ole aiemmin tarkasteltu kampuksia kokonaisvaltaisina oppimismaisemina, eikä uusien tilojen ja käyttötapojen suhdetta koko tilatarjontaan ole selvitetty riittävästi.

– Nykyään kampusten tiloja esimerkiksi käytetään yli ainerajojen aivan toisin kuin ennen. Meillä on uudenlaisia tiloja ja tilankäytön tapoja. Yhtenä keskeisenä havaintona työssäni oli, etteivät kirjallisuudessa esitetyt jaottelut esimerkiksi tilojen muodollisuuden suhteen päde nykyisissä tilankäyttötavoissa, Poutanen taustoittaa.

Opiskelijalähtöinen kampus vahvistaa yhteisöllisyyttä ja tuo joustoa opiskeluun

Julkinen keskustelu painottaa usein akateemisen kirjaston ja luentosalien merkitystä. Poutasen mukaan kampus on kuitenkin niitä laajempi oppimismaisema. Väitöstutkimuksessa paljastui, että opiskelijat arvostavat monipuolista tilatarjontaa ja kampuksen palveluita ja näkevät vaivaa sopivan tilan löytämiseksi esimerkiksi ryhmätöihin tai itsenäiseen puurtamiseen.

– Opiskelijalähtöisesti kehitetty kampus mahdollistaa erilaiset tavat opiskella. Hervannassa käytäviäkin on muutettu opiskeluun sopiviksi, ja joillekin ne ovat suosituimpia paikkoja opiskeluun. Jako luokkahuoneiden ja muiden tilojen välillä ei enää ole selvä.

Poutasen tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat kokivat merkityksellisinä tilat, jotka tuovat opiskeluyhteisöä eri tavoin yhteen.

– Opiskelijoiden kodit ovat tyypillisesti pieniä, joten kampuksen tarjoamat opiskelupaikat ja palvelut sekä laajempi opiskeluyhteisö saattavat lisätä heidän hyvinvointiaan. Tämä on näkynyt vapaasti käyttöön otettavien opiskelutilojen käytössä myös pandemian jälkeen, hän kertoo.

Poutanen toteutti väitöstutkimuksensa käyttäen monipuolisia analyysimenetelmiä, kuten pohjapiirustusten ja tekstin sisällönanalyysiä, preferenssikyselyä sekä laskennallisia tilarakenneanalyysejä.

Jenni Poutanen asuu Tampereella ja työskentelee tutkinto-ohjelmavastaavana ja julkisen rakentamisen yliopisto-opettajana Tampereen yliopiston arkkitehtuurin yksikössä.

Väitöstilaisuus perjantaina 8. maaliskuuta

Arkkitehti Jenni Poutasen arkkitehtuurin ja kiinteistökehittämisen alaan kuuluva väitöskirja The Learning Landscape Dimensions - The Supply and Student Preferences on Campus Premises tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnassa perjantaina 8.3.2024 klo 12 Hervannan kampuksella, Rakennustalon auditoriossa RG202.

Vastaväittäjänä toimii Associate Professor Riikka Kyrö Lundin yliopistosta Ruotsista. Kustoksena toimii professori Ilmari Lahdelma Tampereen yliopiston rakennetun ympäristön tiedekunnasta.

Avainsanat

Kuvat

Väitöskirjatutkija Jenni Poutanen.
Väitöskirjatutkija Jenni Poutanen.
Kuva: Essi Nisonen
Lataa

Linkit

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Väitös: Koulun keskustelukulttuuri ja sosiaalinen pääoma vahvistavat ruotsinkielisten nuorten luottamusta poliittisiin kykyihinsä19.6.2025 10:21:48 EEST | Tiedote

Valtiotieteen maisteri Venla Hannuksela selvittää väitöskirjassaan, miksi ruotsinkieliseen vähemmistöön kuuluvat suomalaisnuoret luottavat kykyihinsä ymmärtää politiikkaa ja vaikuttaa siihen enemmän kuin suomenkieliset nuoret. Tutkimus tunnistaa kaksi selitystä: ruotsinkielisten koulujen avoimemman poliittisen keskusteluilmapiirin ja ruotsinkielisten vahvemman sosiaalisen yhteisön. Vaikka vähemmistöasema osaltaan selittää ruotsinkielisten tilannetta, koulujen poliittiseen keskusteluun ja nuorten yksinäisyyden torjumiseen panostamalla voidaan vahvistaa kaikkien nuorten poliittisen osallistumisen edellytyksiä.

Doktorsavhandling: Skolans diskussionskultur och socialt kapital stärker svenskspråkiga ungdomars förtroende för sin politiska förmåga19.6.2025 10:20:10 EEST | Tiedote

Politices magister Venla Hannuksela undersöker i sin doktorsavhandling varför finländska ungdomar som tillhör den svenskspråkiga minoriteten har större tilltro till sin förmåga att förstå och påverka politik än finskspråkiga ungdomar. Forskningen identifierar två förklaringar: ett öppnare politiskt diskussionsklimat i svenskspråkiga skolor och starkare sociala gemenskaper bland svenskspråkiga. Även om minoritetsstatus delvis förklarar situationen för svenskspråkiga ungdomar, kan satsningar på politiska diskussioner i skolor och på att motverka ungas ensamhet stärka alla ungdomars möjligheter till politiskt deltagande.

Väitös: Pajtim Statovci käsittelee siirtolaisuuteen liittyvää etnistä stereotypisointia, rasismia ja queeriyttä16.6.2025 13:29:00 EEST | Tiedote

Etniset stereotypiat, rasismi, queer-näkökulmat ja kulttuurinen identiteetti ovat ajankohtaisia ja merkittäviä teemoja niin yksilön kuin yhteisönkin tasolla – sekä kaunokirjallisuudessa että laajemmin kulttuurissa ja yhteiskunnassa. Flóra Várkonyi tutkii niitä Pajtim Statovcin alkutuotantoon kuuluvissa romaaneissa Kissani Jugoslavia (2014) ja Tiranan sydän (2016). Monografia on ensimmäinen väitöstutkimus Suomessa ja kansainvälisestikin tunnetun ja palkitun kirjailijan teoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye