Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry: Monipuolista asiantuntemusta päihdeasioista ja rahapelaamisesta

Me Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:ssä olemme ehkäisevän päihdetyön sekä -politiikan asiantuntijoita. Vuonna 2024 päihde- ja rahapelipolitiikassa on tulossa useita keskeisiä lakimuutoksia, joiden uutisoinnin avuksi voimme tarjota monipuolisesti tietoa haittojen ehkäisyn näkökulmasta.

Teemojen kohdalla on tärkeä huomioida, ettei kyse ole vain tavanomaisesta elinkeinotoiminnasta, koska tuotteet aiheuttavat merkittäviä kielteisiä ulkoisvaikutuksia. Koemme tärkeäksi, että julkisessa keskustelussa käsitellään ajankohtaisesti tutkittuun tietoon pohjautuen päihteistä ja pelaamisesta koituvia haittoja yksilöille, yhteisöille sekä yhteiskunnalle.

Erityisen ajankohtaisia teemoja päihde- ja rahapelipolitiikassa ovat juuri nyt:

Alkoholilainsäädännössä on tulossa käsittelyyn muun muassa alkoholin saatavuuteen liittyvät kysymykset, kuten prosenttirajan nostaminen päivittäistavarakaupoissa myytävälle alkoholille ja juomien kotiinkuljetus.

Rahapelaamisen osalta ajankohtaista on Suomen rahapelijärjestelmän siirtyminen lisenssimalliin digitaalisessa pelaamisessa. Hallitusohjelman mukaan Suomen rahapelijärjestelmä on avautumassa kilpailulle viimeistään vuoden 2026 alussa. Tämä tulee vaikuttamaan merkittävästi alan toimintaan ja sääntelyyn.

Myös tupakka- ja nikotiinituotteiden lainsäädäntöön tehdään muutoksia kevään aikana. Tupakkalain muutosesityksessä on mukana muun muassa laajamittaiseen myyntiin tuotujen nikotiinipussien sääntely.

Juha Mikkonen, toiminnanjohtaja, p. 050 527 4780, juha.mikkonen@ehyt.fi
ehkäisevä päihdetyö, alkoholi- ja muu päihdepolitiikka

Ilmo Jokinen, nuoret-osaston päällikkö, p. 050 407 7188, ilmo.jokinen@ehyt.fi
nuorten päihteiden käyttö

Riitta Matilainen, rahapelihaittayksikön päällikkö, p. 040 707 6960, riitta.matilainen@ehyt.fi
rahapelipolitiikka

Katri Saarela, nikotiinittomuuden edistämisen asiantuntija, p.   katri.saarela@ehyt.fi, ’
nikotiiniaiheet

Yleiset kyselyt asiantuntijoistamme:
Viestintäpäällikkö Päivi Tiittanen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
paivi.tiittanen@ehyt.fi

Ehkäistään päihde- ja peliongelmia jo ennen kuin ne syntyvät

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on valtakunnallinen ehkäisevän päihdetyön asiantuntija- ja kansalaisjärjestö. EHYTin toiminnan tavoitteena on ehkäistä alkoholista, huumeista, nikotiinituotteista ja pelaamisesta aiheutuvia haittoja eri väestöryhmissä ja edistää ihmisten hyvinvointia.

EHYTin tarjoaa uusinta tutkittua ja luotettavaa tietoa niin päihdetyön kuin päätöksenteon tueksi sekä tuo päihdekeskusteluun kansalaisten hyvinvoinnin näkökulmaa.

Selvitys: Alaikäisten nikotiinipussien käyttö nousi kahdessa vuodessa 23 %11.4.2024 11:28:40 EEST | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tuoreen selvityksen mukaan nuorten nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden käyttö on merkittävästi lisääntynyt viime vuosina, kun taas perinteisten nikotiinituotteiden, kuten tupakan ja nuuskan, käyttö on pysynyt ennallaan. Vuoden 2024 selvityksessä paljastui, että 15–29-vuotiaiden nuorten nikotiinipussien käyttö on kolminkertaistunut, ja sähkösavukkeiden käyttö kasvanut lähes puolella vain kahdessa vuodessa.

Tiedote: Kehysriihessä tulee ottaa haittaverot käyttöön ja panostaa ennaltaehkäisyyn5.4.2024 11:24:36 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen finanssipolitiikan tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja kääntää Suomen velkaantumiskehitys. Hallitus on kokoontumassa huhtikuussa 2024 kehysriiheen, jossa määritellään taloudelliset raamit tuleville vuosille. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry katsoo, että hallituksen tulee edistää talouskasvua tukevaa, vastuullista ja ennaltaehkäisevää päihdepolitiikkaa.