Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: 12 företag från Österbotten, Södra och Mellersta Österbotten fortsätter till finalen

Sammanlagt 88 övningsföretag som unga grundat (NYT-företag) och 196 unga från Österbotten, Södra och Mellersta Österbotten deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vasa. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 21 februari 2024. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 12 företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna och på andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Rewell.

Unga företagare som fortsätter till Våga vara företagsam -finalen i Helsingfors i april

Innovativa produkter och mångsidiga tjänster fick pris i Vasa

Följande NYT-företag från Österbotten, Södra och Mellersta Österbotten fortsätter till Våga vara företagsam-finalen:

Bästa NYT-företag – grundskolan: Spotless NYT
Gymnasiet i Petalax, Petalax
Affärsidén: Vi säljer diskmaskinstabletter som är giftfria, parfymfria och miljövänliga. De innehåller inga mikroplaster eller andra kemikalier. Det är en multiprodukt som kan användas perfekt till att rengöra toaletten.
Belöningskriterierna: En massa potentiella kunder, tilltalande slutprodukt och burk som är praktiskt uttänkt, färdig produkt från montern (berättar vad hon säljer) till hur de bemöter kunder. Cirkulär ekonomin och ekologisk hållbarhet.

Bästa NYT-företag – andra stadiet: Aurora NYT
Vamia, Vasa
Affärsidén: En dagbok för reflektion. Den innehåller ifyllnads sidor och berättelser om andras historier.
Belöningskriterierna: tio på alla förutom mässmonter. satsar på ungdomar och unga vuxna ökande kundkrets, produkten säljer och finslipade, färdig produkt, målsättning vision och tanke, en ny bok till mindre barn. egen broschur, visitkort. innovativt, ett nytt koncept i den här ålderskategorin

Bästa affärsidé – grundskolan: Green awareness NYT
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
Affärsidén: Vi tillverkar pärlarmband med ett budskap. Vi skänker en del av våra inkomster till en förening som stöder ungdomar som mår dåligt.
Belöningskriterierna: Bra säljpitch. Frågar kunder, vilken är deras favoritfärg och rekommenderade en produkt i rätt färg. Satsar i produktutveckling. Var och en av företagarna har sin särskild roll. Pratar modigt om deras tema.

Bästa affärsidé – andra stadiet: RHRefresh NYT
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
Affärsidén: Vi säljer ett varierat utbud drycker och mellanmål ur ett kylskåp i Jakobstads gymnasium. Betalning görs via ett självbetjäningssystem.
Belöningskriterierna: identifiera en efterfrågan, lönsam bisness, skalbar, lyhörda mot sina kunder (lyssnar på dem), lönsam idé som säljer.

Bästa produkt – grundskolan: Block & Blade NYT
Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
Affärsidén: Vi tillverkar skärbrädor i olika storlekar. Vi slipar och behandlar dem med olja.
Belöningskriterierna: Bra attityd, bra tillgång på råvara. Produkterna är av hög kvalitet, vackra och färdiga. Företagarna funderar redan på nya produkter, träets nyans är bättre än på en köpt produkt.

Bästa produkt – andra stadiet: New Jean NYT
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
Affärsidén: Vårt företag skapar unika accessoarer genom att återvinna och omvandla gamla jeans till stilfulla och hållbara produkter. Vi strävar efter att främja återanvändning genom att kombinera kreativ design med en miljömedveten approach.
Belöningskriterierna: Återvinning i produktkonceptet, trendig produkt återvinns, jobbar aktivt med produktutvecklingen, snygga produkter.

Bästa tjänst – andra stadiet: Siisti piha NYT
Vaasan lyseon lukio, Vaasa
Affärsidén: Teen pihojen kunnossapitotöitä. Nurmen leikkuu, lumen auraus ja haravointi muun muassa.
Belöningskriterierna: pitkäjänteistä työtä, hyvä asenne, palvelu vastaa kysyntään (ihmiset ikääntyvät ja tarvitsevat esimerkiksi apua pihatöissä), reipas, luotettava

Bästa mässmonter – grundskolan: Lid NYT
Närpes högstadieskola, Närpes
Affärsidén: Ett lock åt dryckesburkar såsom NOCCO-, celsius och många andra burkar. Locket gör så man slipper spilla sin dryck, kolsyran hålls kvar och det kan va bra att ha ifall man är rädd att bli t.ex. drogad på utekvällar.
Belöningskriterierna: En snygg, ren och tydlig helhet där teamet var en del av montern varje minut. Ett färdigt brand!

Bästa mässmonter – andra stadiet: Amorcito
Vamia, Vasa
Affärsidé: Vår företag heter Amorcito_NYT. Vi designar egen vykort och med hjälp av digitala verktyg. Våra vykort säljer enligt säsong och olika stil.
Belöningskriterierna: En monter designad inom minsta detalj. En helhet med en tydlig handgjort produkt. Helt enkelt perfekt.

Bästa säljpitch: teleEase NYT
Jakobstads gymnasium, Jakobstad
Affärsidén: TeleEase NYT fokuserar på att erbjuda prisvärda och pålitliga servicetjänster för din telefon som håller plånboken glad och din skärm kristallklar.
Belöningskriterierna: Modig, självsäker spitch, trespråkig pitch, finslipad och väl förberedd

Bästa ansvarsfulla företag: Reborn NYT
Vamia, Vasa
Affärsidén: Återanvändning av gamla varor.
Belöningskriterierna: Återvinning, samla in sopor/begagnade produkter och fixa dem för ny användning, ansvarighet. Broschyrer på finska, svenska, engelska och thailändska

Domarnas val: PetaWax NYT
Högstadiet i Petalax, Malax
Affärsidén: Ett giftfritt bil vax. Används på gamla bilar och traktorer. Gjort på 3 ingredienser.
Belöningskriterierna: Fin mässmonter, bra produkt och en bra helhet.

I regionevenemanget och -tävlingen deltog unga från följande läroanstalter:

• Högstadiet i Petalax, Malax
  • Jakobstads Gymnasium, Jakobstad
  • Keski-Pohjanmaan ammattiopisto, Karleby
  • Kokkolan ammattikoulu, Karleby
  • Korsholms Högstadium, Korsholm
  • Kristinestads högstadieskola, Kristinestad
  • Närpes högstadium, Närpes
  • Sedu, Lappo
  • Sedu, Seinäjoki
  • Tegengrenskolan, Vörå
  • Vaasan lyseon lukio, Vasa
  • Vamia, Vasa
  • Yrkesakademin i Österbotten, Närpes

Mer information om de NYT-företag som deltog i regionevenemanget finns på evenemangets webbplats.

Valen avgjordes av en domarjury bestående av affärsproffs

I Vasas regionala tävling ingick följande i domarjuryn:

• Maija Aarnio, Kust-Österbottens Företagare
  • Tuija Pundars,Vasaregionens Utvecklingsbolag Ab Vasek
  • Tommi Virkama, Vasaregionens Nyföretagarcentrum Startia
  • Angelique Irjala, Business Kristinestad
  • Triinu Varblane, Viexpo
  • Lasse Mäkynen, Vasa Andelsbank
  • Eeva Jussila, Into Seinäjoki
  • Camilla Lundell, Handelslaget KPO, Prisma Hemstrand
  • Ralf Bäckström, Aktiastiftelsen i Vasa
  • Anton Salmi, NYT-mentor / Hammerglass Finland
  • Fredrik Sandelin, Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia
  • Fredrik Hanstén, Dynamo Närpes
  • Tauno Kekäle, Merinova Technology Centre
  • Jakob Frants, Vasa Elektriska Ab
  • Jenni Parpala, NYT-alumni / Kiffel Oy

Dessutom fungerade NYT-ambassadörerna Sofia Sarin och Ebba Kivilehto, samt Mikael Hallbäck från Österbottens handelskammare, som domare i kategorin Bästa säljpitch.

Från finalen på våren till EM-tävlingen i sommar

Finalen i tävlingen Våga vara företagsam ordnas i Helsingfors 24–25.4.2024. På det spännande finalevenemanget får ungas övningsföretag priser i flera kategorier. I finalen utses också årets bästa NYT-företag, som får representera Finland på evenemanget Gen-E sommaren 2024 i Sicilien.

Programmet Ett år som företagare främjar företagsamhets-, arbetslivs- och ekonomikunskaper

Våga vara företagsam är Finlands främsta entreprenörskapsevenemang för unga. Helheten ordnas av den ideella föreningen Ung företagsamhet och ekonomi NYT. År 2024 deltar över 1 000 högstadieelever och studerande i andra stadiet i de regionala tävlingarna. Deltagarna har grundat ett övningsföretag i programmet Ett år som företagare under det innevarande läsåret. Ungefär 5 000 studerande från över 400 läroanstalter och enheter runt om i Finland deltar årligen i programmet för att utveckla entreprenörskapsfärdigheter.

Programmet Ett år som företagare har använts i Finland sedan mitten av 1990-talet. Tiotusentals unga runt om i Finland har deltagit i programmet som en del av undervisningen i skolan. Programmet, som förstärker den företagsamma attityden och arbetslivs- och ekonomikunskaperna hos unga, används i fler än 110 länder. Ung Företagsamhet rf:s internationella takorganisation Junior Achievement (JA) grundades år 1919 i Springfield, USA. Det första programmet som utvecklades var Ett år som företagare. Syftet var att ge unga som flyttade från landsbygden till staden de kunskaper och färdigheter som de behövde för att klara sig som vuxna i den industrialiserade världen.

Ung företagsamhet och ekonomi NYT

Ung företagsamhet och ekonomi (Nuorten yrittäjyys ja talous NYT) erbjuder tjänster som stöder arbetslivs-, ekonomi- och företagsamhetsfärdigheter för skolor, läroanstalter och kommuner. Vår målsättning är att alla barn och unga får en möjlighet att lära sig viktiga framtidskunskaper, oavsett utgångspunkter. Vi strävar efter att barn och unga har färdigheter att bemöta det föränderliga arbetslivet, kan hantera den egna ekonomin och känna igen sina styrkor.

Andra språk

Följ Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Senaste pressmeddelandena från Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Det finska mästerskapet för unga företagare gick till Etu-Töölön lukio: Hunajaheput NYT tog segern i Våga vara företagsam-finalen25.4.2024 12:42:10 EEST | Tiedote

Hunajaheput NYT från Helsingfors utsågs till årets bästa NYT-företag i Våga vara företagsam-finalen, som ordnades i Helsingfors 24–25.4. I finalen i Finlands största entreprenörskapstävling för unga deltog nästan 60 övningsföretag och sammanlagt cirka 200 unga från grundskolor och läroanstalter i andra stadiet från hela Finland. På evenemanget utsågs också årets Miniföretag, som är BuzzNest från Kesämäen koulu i Villmanstrand. Evenemanget ordnades av Ung företagsamhet och ekonomi NYT. Länken till evenemangets foton finns i slutet av pressmeddelandet.

Nuorten yrittäjien Suomen mestaruus Etu-Töölön lukioon: Uskalla Yrittää -finaalin voitti Hunajaheput NYT25.4.2024 12:42:10 EEST | Tiedote

Helsingissä 24.–25.4. järjestetyssä Uskalla Yrittää -finaalissa vuoden parhaaksi NYT-yritykseksi valittiin helsinkiläinen Hunajaheput NYT. Suomen suurimman nuorten yrittäjyyskilpailun finaaliin osallistui lähes 60 harjoitusyritystä ja yhteensä noin 200 nuorta peruskouluista ja 2. asteen oppilaitoksista eri puolilta Suomea. Tapahtumassa palkittiin myös vuoden Pikkuyritys, BuzzNest Kesämäen koulusta Lappeenrannasta. Tapahtuman järjesti Nuorten yrittäjyys ja talous NYT. Linkki tapahtuman valokuvakansioon on tiedotteen lopussa.

Inbjudan: Unga företagare tävlar om finskt mästerskap på Våga vara företagsam-finalen 24–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Välkommen till finalen i Finlands viktigaste entreprenörskapstävling för unga, som ordnas 24–25.4.2024 i Mall of Tripla, Helsingfors. I finalen tävlar totalt 57 övningsföretag som grundats av unga företagare runt om i Finland. På evenemanget ordnas en mässa där unga som går i högklasserna och andra stadiet presenterar produkter och tjänster som de utvecklat. Mässan är öppen för alla som besöker köpcentret.

Kutsu: Nuoret yrittäjät kilpailevat Suomen mestaruudesta Uskalla Yrittää -finaalissa 24.–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Tervetuloa Suomen merkittävimmän nuorten yrittäjyyskilpailun finaalitapahtumaan 24.–25.4.2024 Helsinkiin, Mall of Triplaan. Finaaliin saapuu kilpailemaan yhteensä 57 nuorten harjoitusyritystä eri puolilta Suomea. Yläkouluissa ja 2. asteella opiskelevat nuoret esittelevät tapahtumassa ideoimiaan tuotteita ja palveluita kaikille kauppakeskuksen kävijöille avoimessa messutapahtumassa.

Tävlingen Våga vara företagsam för unga: 11 företag från Nyland fortsätter till finalen6.3.2024 18:22:30 EET | Tiedote

Sammanlagt 70 övningsföretag som unga grundat (NYT-företag) och över 200 unga från Nyland deltog i det regionala Våga vara företagsam-evenemanget i Vanda. Det regionala evenemanget är en del av en riksomfattande evenemangshelhet och ordnades den 6 mars 2024. Bland de deltagande företagen valde juryn, som bestod av experter från företagsvärlden, totalt 11 företag som fortsätter till finalen i Helsingfors i april. Studerande i högklasserna och i andra stadiet presenterade sina företags produkter och tjänster på Våga vara företagsam-evenemanget på köpcentret Myyrmanni.