Yritykset haluavat panostaa vastuulliseen myyntiin – saadaanko myyntityön arvostus nousuun?
Suomen talous saadaan nousuun myynnillä, mutta myynnin ja sen arvostuksen ympärillä on useita varjostavia tekijöitä. Ratkaisuiksi tarjotaan vastuullista myyntiä, jonka ytimessä on myyntiosaaminen. Haaga-Helian tilaisuus kokosi alan edustajat yhteen pohtimaan suomalaisen myyntityön edistämistä.

Suomi nousuun myynnillä? -tilaisuus kokosi Haaga-Heliaan myyntialan edustajia tiistaina 27. helmikuuta. Tilaisuudessa keskusteltiin mm. siitä, miten ammattimaisen B2B-myynnin arvostusta voitaisiin lisätä. Aihe kiinnostaa yritysten myynti- ja toimitusjohtoa, mutta sen tulisi kiinnostaa taantuma-Suomessa huomattavasti suurempaakin yleisöä.
Yritykset haluavat edistää suomalaista myyntityötä
Viennin osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 40 prosenttia, ja potentiaalia riittää. Suomen talous saadaan nousuun myynnillä, mutta onnistumiset otsikoidaan usein latteasti. Stereotypiat nousevat usein arkisista kokemuksista, ja myynnin huono maine heijastuu koko alalle, joka kattaa kuluttajamyynnin lisäksi ammattimaisen B2B-myynnin ja kansainvälisen kaupan.
Teema kiinnostaa yrittäjiä. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja ja myyntiä konsultoiva yrittäjä Petri Salminen totesi, että myyjä palkitaan usein sillä, mikä ei ole asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaista – päämäärättömällä kontaktoinnilla. Salminen kehotti myynnin johtamista uudistumaan korostaen asiakaslähtöisyyttä.
– Myynnin johtaminen ja prosessit ovat johtaneet myynnin arvostuksen vähenemiseen. Se, että myyjiä ohjataan tekemään maksimaalinen määrä kontakteja, tuottaa asiakkaille usein vain tuskaa. On unohdettu se, että pitää olla syy, että asiakkaaseen voi ottaa kontaktia, painotti Salminen.
Vastuullinen myynti ja siihen olennaisesti liittyvä myyntiosaaminen tärkeää
Aiheeseen tartuttiin paneelissa, jossa myynnin ammattilaiset painottivat vastuullista myyntiä ja koulutuksen merkitystä. Keskusteluissa tuotiin lisäksi esiin, että suomalaisissa yrityksissä myyntiosaaminen on vielä lapsenkengissä.
– Kestävä asiakassuhde on kaiken perusta. Ei kannata yrittää myydä sellaista, mikä ei auta asiakasta, kiteytti Jenni Kuhmonen, joka työskentelee Sales Team Managerin roolissa Management Eventsilla.
Myyjäksi synnytään -toteamus pitää harvoin paikkansa. Keskustelussa nousi esiin, että yrityksillä itsellään on suuri vastuu perehdyttää tulevat osaajat myyntityöhön. Koulutuksesta saadulla osaamisella on merkitystä. B2B-myyntiä voi opiskella korkeakoulutasolle asti, mutta näin on ollut vasta verrattain lyhyen aikaa.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kuuluu johtavien myyntiosaajien kouluttajiin Suomessa ja on ensimmäisenä tarjonnut korkeakoulutasoista myynnin koulutusta Suomessa. Haaga-Helian myynnin koulutus on ansainnut paikkansa myös kansainvälisessä Top Sales Universities -listauksessa. Koulutus keskittyy erityisesti kansainväliseen, digitaaliseen ja konsultatiiviseen myyntiin.
Opinnot toteutetaan toiminnallista pedagogiikkaa ja tuoreimpia tutkimustuloksia hyödyntäen, liike-elämän tarpeita kuunnellen ja yhteistyössä heidän kanssaan. Kansallinen Best Seller Competition -myyntikilpailu järjestetään 11.4.2024 Turussa. Eurooppalainen myyntikilpailu European Sales Competition rantautuu Helsinkiin 22.–24.5.2024. Kilpailu kiinnostaa kymmeniä korkeakouluja ympäri Euroopan, mutta myyntitaidoista kisaamaan tullaan myös Aasiasta ja USA:sta asti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pirjo PurovesilehtoriHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:040 0507502pirjo.purovesi@haaga-helia.fiKim Qvickvieraileva työelämäyliopettajaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471182kim.qvick@haaga-helia.fiKuvat

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia on ammattikorkeakoulu on ammattikorkeakoulu, jossa koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
FAIR tukee jo yli kahtasataa suomalaisyritystä digiloikassa – toiminnalle haetaan jatkoa13.2.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Finnish AI Region -innovaatiohubi (FAIR) on kasvanut reilun kahden vuoden aikana merkittäväksi tukipilariksi kotimaan yrityskentällä. Matalan kynnyksen asiantuntijapalveluita hyödyntää jo yli 200 suomalaista pk-yritystä ja avoimeen toimintaan on osallistunut jopa tuhansia erilaisten organisaatioiden edustajaa.
Suomi on veitsenterällä tekoälyn sääntelyssä – ongelmia poistetaan hiekkalaatikoilla5.2.2025 13:36:22 EET | Tiedote
EU:n tuoreen tekoälyasetuksen myötä tekoälyyn liittyvät sanktiot voivat pelottaa ja nostaa yritysten kynnystä hyödyntää ja kehittää tekoälyä. EUSAiR-hankkeessa kehitetään tekoälyhiekkalaatikoita, joilla turvataan Suomen ja Euroopan kilpailukyky sääntelystä huolimatta.
Tutkimus: Asukkaat kaipaavat itäisen Uudenmaan saaristomatkailulle selkeää brändiä ja parannuksia saavutettavuuteen ja palveluihin30.1.2025 14:04:09 EET | Tiedote
Itäisen Uudenmaan saariston nykyiset palvelut ovat riittämättömät ja saaristo kaipaa selkeää identiteettiä, selviää Saariston syke -hankkeen Sipoon, Porvoon ja Loviisan asukkaille toteuttamasta kyselystä. Kevytyrittäjyys kiinnostaa, ja vastuullisuus sekä luonto halutaan huomioida.
Kuka on vallan vahtikoira, kun kotimainen media ajetaan ahdinkoon?30.1.2025 11:35:55 EET | Tiedote
Tule mukaan kuulemaan, keskustelemaan ja edistämään kotimaisten medioiden vastuullisuutta tulevaisuudessa Markkinoinnin ja journalismin risteyksessä -tapahtumaan 7.2.
Vuoden Restonomi 2024 on keittiömestari Aleksi Lukka28.1.2025 09:31:57 EET | Tiedote
Turkulaisen ravintola Smörin keittiömestari Aleksi Lukka on järjestyksessään 25. Vuoden Restonomi. Arvonimi luovutettiin Haagan restonomikampuksen opiskelijayhdistyksen Pore ry:n vuosijuhlassa lauantaina 25.1.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme