Yritykset haluavat panostaa vastuulliseen myyntiin – saadaanko myyntityön arvostus nousuun?
Suomen talous saadaan nousuun myynnillä, mutta myynnin ja sen arvostuksen ympärillä on useita varjostavia tekijöitä. Ratkaisuiksi tarjotaan vastuullista myyntiä, jonka ytimessä on myyntiosaaminen. Haaga-Helian tilaisuus kokosi alan edustajat yhteen pohtimaan suomalaisen myyntityön edistämistä.
![Myyntialan asiantuntijat Karla Vallila DB Schenkeriltä sekä Eetu Manninen ja Jenni Kuhmonen Management Eventsiltä pohtivat myynnin merkitystä Haaga-Heliassa. Paneelikeskusteluun osallistui myös Jaakko Ihalmo, joka on viime vuoden European Sales Competition -kilpailun voittaja.](/data/images/public/69817828/70109845/e5d43c9a-e77b-4a9a-9253-64c5002762cc-w_720.jpg)
Suomi nousuun myynnillä? -tilaisuus kokosi Haaga-Heliaan myyntialan edustajia tiistaina 27. helmikuuta. Tilaisuudessa keskusteltiin mm. siitä, miten ammattimaisen B2B-myynnin arvostusta voitaisiin lisätä. Aihe kiinnostaa yritysten myynti- ja toimitusjohtoa, mutta sen tulisi kiinnostaa taantuma-Suomessa huomattavasti suurempaakin yleisöä.
Yritykset haluavat edistää suomalaista myyntityötä
Viennin osuus Suomen bruttokansantuotteesta on noin 40 prosenttia, ja potentiaalia riittää. Suomen talous saadaan nousuun myynnillä, mutta onnistumiset otsikoidaan usein latteasti. Stereotypiat nousevat usein arkisista kokemuksista, ja myynnin huono maine heijastuu koko alalle, joka kattaa kuluttajamyynnin lisäksi ammattimaisen B2B-myynnin ja kansainvälisen kaupan.
Teema kiinnostaa yrittäjiä. Suomen Yrittäjien puheenjohtaja ja myyntiä konsultoiva yrittäjä Petri Salminen totesi, että myyjä palkitaan usein sillä, mikä ei ole asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaista – päämäärättömällä kontaktoinnilla. Salminen kehotti myynnin johtamista uudistumaan korostaen asiakaslähtöisyyttä.
– Myynnin johtaminen ja prosessit ovat johtaneet myynnin arvostuksen vähenemiseen. Se, että myyjiä ohjataan tekemään maksimaalinen määrä kontakteja, tuottaa asiakkaille usein vain tuskaa. On unohdettu se, että pitää olla syy, että asiakkaaseen voi ottaa kontaktia, painotti Salminen.
Vastuullinen myynti ja siihen olennaisesti liittyvä myyntiosaaminen tärkeää
Aiheeseen tartuttiin paneelissa, jossa myynnin ammattilaiset painottivat vastuullista myyntiä ja koulutuksen merkitystä. Keskusteluissa tuotiin lisäksi esiin, että suomalaisissa yrityksissä myyntiosaaminen on vielä lapsenkengissä.
– Kestävä asiakassuhde on kaiken perusta. Ei kannata yrittää myydä sellaista, mikä ei auta asiakasta, kiteytti Jenni Kuhmonen, joka työskentelee Sales Team Managerin roolissa Management Eventsilla.
Myyjäksi synnytään -toteamus pitää harvoin paikkansa. Keskustelussa nousi esiin, että yrityksillä itsellään on suuri vastuu perehdyttää tulevat osaajat myyntityöhön. Koulutuksesta saadulla osaamisella on merkitystä. B2B-myyntiä voi opiskella korkeakoulutasolle asti, mutta näin on ollut vasta verrattain lyhyen aikaa.
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu kuuluu johtavien myyntiosaajien kouluttajiin Suomessa ja on ensimmäisenä tarjonnut korkeakoulutasoista myynnin koulutusta Suomessa. Haaga-Helian myynnin koulutus on ansainnut paikkansa myös kansainvälisessä Top Sales Universities -listauksessa. Koulutus keskittyy erityisesti kansainväliseen, digitaaliseen ja konsultatiiviseen myyntiin.
Opinnot toteutetaan toiminnallista pedagogiikkaa ja tuoreimpia tutkimustuloksia hyödyntäen, liike-elämän tarpeita kuunnellen ja yhteistyössä heidän kanssaan. Kansallinen Best Seller Competition -myyntikilpailu järjestetään 11.4.2024 Turussa. Eurooppalainen myyntikilpailu European Sales Competition rantautuu Helsinkiin 22.–24.5.2024. Kilpailu kiinnostaa kymmeniä korkeakouluja ympäri Euroopan, mutta myyntitaidoista kisaamaan tullaan myös Aasiasta ja USA:sta asti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pirjo PurovesilehtoriHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:040 0507502pirjo.purovesi@haaga-helia.fiKim Qvickvieraileva työelämäyliopettajaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471182kim.qvick@haaga-helia.fiKuvat
![Myyntialan asiantuntijat Karla Vallila DB Schenkeriltä sekä Eetu Manninen ja Jenni Kuhmonen Management Eventsiltä pohtivat myynnin merkitystä Haaga-Heliassa. Paneelikeskusteluun osallistui myös Jaakko Ihalmo, joka on viime vuoden European Sales Competition -kilpailun voittaja.](/data/images/public/69817828/70109845/e5d43c9a-e77b-4a9a-9253-64c5002762cc-w_240.jpg)
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia on ammattikorkeakoulu on ammattikorkeakoulu, jossa koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Kv-opiskelijoiden työllistyminen takkuaa – yhteistyöllä luotiin harjoittelupaikkoja startupeissa7.6.2024 12:33:33 EEST | Tiedote
Haaga-Helian ja Herizonin pilotissa 18 kansainvälistä opiskelijaa sai teknologia-alan harjoittelupaikan startup-yrityksestä.
Haaga-Helian julkaisu: Atte Jääskeläinen, mikä sinua huolestuttaa tekoälyssä?5.6.2024 09:00:02 EEST | Blogi
Sitran yliasiamies Atte Jääskeläinen kertoo videolla ajatuksiaan tekoälystä. Häntä huolestuttaa, kuinka suuri valta valtavilla teknologiajäteillä on ihmismieliin tulevaisuudessa, kun tekoäly pystyy generoimaan tunteita.
Kyselytutkimus kertoo: luksushotellista voidaan maksaa 250 euroa yöltä4.6.2024 10:57:36 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun toteuttamassa kyselytutkimuksessa selvitettiin, paljonko vastaajat ovat valmiita maksamaan yöpymisestä ja illallisesta Helsingissä.
Haaga-Helian opiskelijat ovat mukana kehittämässä Syötävä Helsinki -ruokavuotta21.5.2024 10:46:42 EEST | Tiedote
Ruoka on tänä vuonna Helsingin kaupungin tapahtumallisuuden ja matkailun keskiössä. Kaupunki tekee yhteistyötä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa useassa Syötävä Helsinki -vuoden tapahtumassa.
European Sales Competition kokoaa opiskelijat ympäri maailman kisaamaan myyntitaidoissa 22.–24.5.16.5.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Korkeakouluopiskelijoiden kansainvälinen myyntikilpailu järjestetään jo kymmenettä kertaa. Mukana on eurooppalaisten opiskelijoiden lisäksi kilpailijoita Aasiasta ja Yhdysvalloista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme