Varsinais-Suomen ELY-keskus

De nya trafikarrangemangen på Rävsundsbron tas i bruk onsdagen den 6 mars kl. 12.00.

Dela

För att minska belastningen på Rävsundsbron har man byggt trafikarrangemang som grundar sig på enkelriktad trafik för tunga fordon. Motsvarande trafikarrangemang har inte tidigare genomförts i Finland. Trafikljusen tas i bruk med gult blinkande ljus redan måndagen den 4.3 kl. 13.00. De nya trafikarrangemangen tas i bruk onsdagen den 6 mars 2024 kl. 12.00. Avsikten är att trafikledningen för enkelriktad tung trafik ska skötas med trafikljus. Till en början används trafikledare som stöd för trafikstyrningen. Trafikledarna är på plats 6–9 mars kl. 06–19. Trafikarrangemangen orsakar olägenheter för trafikanterna. De nya arrangemangen förutsätter att man lär sig nytt samt att man är uppmärksam och samspelar med trafikanterna. NTM-centralen följer upp hur trafikarrangemangen fungerar som helhet och reagerar på behov av ändringar.

De största rörelserna på bron beror på situationer där två tunga fordon möts på bron i körfält bredvid varandra. Trafikarrangemangen, som grundar sig på enkelriktad tung trafik, förhindrar att tunga fordon möts på bron. De nya trafikarrangemangen är nödvändiga för att brons framkomlighet ska kunna tryggas tills den nya bron står färdig.

Lösningen som grundar sig på enkelriktad tung trafik är innovativ och det finns ingen tidigare erfarenhet av den. Syftet med lösningen är att minimera olägenheterna och kostnaderna för näringslivet. Trafikens smidighet och behovet av dimensionering av väntområdena har utretts genom simuleringar, men på förhand kan man inte med full säkerhet veta hur trafiken löper i praktiken. NTM-centralen följer upp hur trafikarrangemangen fungerar som helhet och reagerar på behov av ändringar.

De nya trafikarrangemangen orsakar olägenheter för trafikanterna

De nya trafikarrangemangen orsakar olägenheter för trafikanterna, men på förhand vet man inte med säkerhet hur långa förseningar detta medför i restid. Trafikmängderna varierar under olika dagar och tidpunkter. Under rusningstid kommer trafiken sannolikt att öka, så det lönar sig för trafikanterna att reservera tillräckligt med restid.

Den tunga trafiken går endast i en riktning åt gången och några fordon i taget hinner med trafikljuset. Trafikljuscirkulationen för den tunga trafiken är ganska lång.

Den övriga trafiken stannar endast i trafikljusen medan väntområdet för tung trafik töms. I övrigt löper trafiken hela tiden i båda riktningarna. Fördröjningen i trafikljusen är ganska kort, men under rusningstid kan den övriga trafiken behöva köa vid trafikljusen. Väntområdena för tung trafik har dock trafikdetektorer så det inte är grönt ljus vid ett tomt väntområde.

Kollektivtrafiken behöver inte flytta till väntområdet för tunga fordon, utan de kör i filen för personbilstrafik. Kollektivtrafiken har också en förmån vid trafikljusen. Om en buss är på väg mot trafikljuset lyser det grönt längre. Inom kollektivtrafiken försvårar dock även små förseningar svårigheter att hålla sig till tidtabellen. Kollektivtrafikens fordonscirkulation har redan breddats. Dessutom följs bussarnas punktlighet upp med hjälp av positionsdata.

För dem som åker till skärgårdens färjor och förbindelsefartyg med fortsatta förbindelser lönar det sig att reservera tillräckligt med restid och förbereda sig på förseningar på Skärgårdsvägen.

Gång- och cykelleden på Skärgårdsvägen är i normal användning. Trafikarrangemangen påverkar inte den lätta trafiken.

Skärgårdsvägens och Rävsundsbrons bredd tillåter att man väjer för utryckningsfordon i utryckningskörning. Trafiken mot Pargas på S:t Karinssidan stannar dock mellan väntfilen för den tunga trafiken och filen från Pargas mot Åbo, så det finns inget väjningsutrymme på samma sätt som på Pargassidan. Trafikanterna bör beakta fordon i utryckningskörning och ge tillräckligt med utrymme för säker omkörning.

Nya trafikarrangemang

På S:t Karinssidan har man byggt en extra fil på Skärgårdsvägen efter anslutningen till Lauttarannantie. Den nuvarande högerfilen blir en väntfil för tung trafik med en längd på cirka 200 meter. Den övriga trafiken går i båda riktningarna på två filer till vänster om väntområdet. Hastighetsbegränsningen på Skärgårdsvägen sänks till 30 km/h där väntfilen för den tunga trafiken börjar och höjs till 50 km/h när väntfilen upphör.

På Pargassidan har man byggt ett väntområde för den tunga trafiken på åkern före Riåkersvägens anslutning. Väntområdet är kortare, men det får fyra körfält bredvid varandra. Alla fordon, med undantag av bussar, som väger över 20 ton flyttas till väntområdet för tung trafik. Hastighetsbegränsningen ändras inte och är 50 km/h före bron.

Trafiken styrs med trafikljus. Den tunga trafiken når bron i en riktning åt gången. Övriga fordon får ett tillfälligt stopp i riktningen i fråga.

Hastighetsbegränsningen på bron är fortfarande 30 km/h. Dessutom har tunga fordon ett krav på 60 meters avstånd på bron.

Trafikljusen tas i bruk med gult blinkande ljus redan måndagen den 4.3 kl. 13.00 Trafikljusens tekniska funktion testas redan innan det egentliga ibruktagandet. Dessutom fästs trafikanternas uppmärksamhet vid de nya trafikljusen med gul blinkning redan innan de tas i bruk. Trafikljusens gula blinkningar medför inga förändringar i trafiken. Väntfiler för den tunga trafiken tas alltså ännu inte i bruk i detta skede.

Trafikarrangemangen tas i bruk onsdagen den 6 mars 2024 kl. 12.00. Till en början används trafikledare som stöd för trafikstyrningen. Trafikledarna är på plats 6–9 mars kl. 06–19.

Illustrationsvideo om trafikarrangemangen

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Bifogat finns också en bild av trafikarrangemangen.

null

Nya trafikarrangemang förutsätter uppmärksamhet av trafikanterna

De nya arrangemangen förutsätter också särskild uppmärksamhet och samspel med trafikanterna. Särskilt på S:t Karinssidan ändras körlinjen och den tunga trafikens väntfil har avskilts från den övriga trafiken med ett räcke.

Det är ytterst viktigt att följa de sänkta hastighetsbegränsningarna. NTM-centralen har fått kännedom om betydande fortkörningar i området och kollisioner med mitträcket redan innan trafikarrangemangen togs i bruk.

Det kan förekomma köbildning vid trafikljusen under rusningstiden. Även om förseningarna kan vara frustrerande ger de en inte rätt att köra för fort för att till exempel hinna med färjan i tid. Det lönar sig att ge sig ut i trafiken i god tid och beakta eventuella förseningar i resetidtabellen. Överhastighet ökar avsevärt trafiksäkerhetsrisken. Det är livsviktigt att följa hastighetsbegränsningarna med tanke på alla trafikanters säkerhet.

Det är viktigt att hålla 60 meters avstånd även i fortsättningen

Avståndet mellan den tunga trafiken på bron är fortfarande 60 meter. Det är oerhört viktigt att detta följs, eftersom målet med trafikarrangemangen är att fördela belastningen på bron jämnare.

Trafikmängden på Skärgårdsvägen är så stor att trafikstockningar uppstår om ett tungt fordon i gången släpps in i den övriga trafiken. Den tunga trafikens förares eget ansvar för att iaktta 60 meters avstånd framhävs. På bron har 60 meters avstånd märkts ut med vägmarkeringar. Det finns inga andra tydliga sätt att påvisa avståndet.

Brons skick övervakas kontinuerligt

De nya trafikarrangemangen har byggts för att trafiken på bron ska vara säker. Brons skick övervakas kontinuerligt. Om brons skick försämras kan man bli tvungen att införa ytterligare begränsningar på bron. Ytterligare begränsningar som snabbt kan tas i bruk är viktbegränsningar och ändringar av trafiken så att den blir enkelriktad. Det skulle ta 4-6 månader att bygga en reservbro. Vi informerar genast om det sker förändringar i brons skick.

Det är ytterst viktigt att trafikanterna följer de fastställda begränsningarna så att trafiken på bron kan tryggas tills den nya bron står färdig. Polisen kommer regelbundet att övervaka att trafikarrangemangen följs.

Information om Rävsundsbrons skick och trafikbegränsningar finns på webbplatsen

På webbplatsen finns grundläggande information om bron, utförda reparationsarbeten, gällande trafikbegränsningar samt information om massorna för tunga transporter och situationen för specialtransporter. På webbplatsen finns också vanliga frågor och svar.

Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600

Nyckelord

Bilder

Andra språk

Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye