Tullin takavarikoima Helsingin olympialaisten soihtu on siirretty Suomen Urheilumuseosäätiölle

Tulli tutki joitakin vuosia sitten Helsingin olympialaisten soihtuun liittyvää rikosta ja takavarikoi soihdun. Tapaus on nyt saatu päätepisteeseen, ja Tulli siirsi soihdun tiistaina 5.3.2024 Suomen Urheilumuseosäätiölle.

Takavarikoituna ollut olympiasoihtu
Takavarikoituna ollut olympiasoihtu Juho Ruohola / Tulli

Tulli käynnisti aikanaan yhteen Helsingin vuoden 1952 olympialaisten soihtuun liittyvän rikostutkinnan, jonka yhteydessä Tulli takavarikoi soihdun. Tapaus on nyt saatu päätepisteeseen ja soihtu siirretty Suomen Urheilumuseosäätiölle.

- Hienoa, että asialle saatiin onnellinen loppu ja soihdun matka päättyi sen arvolle sopivalla tavalla, toteaa Tullin valvontajohtaja Hannu Sinkkonen.

Katso kuvamateriaali ja video soihdun siirtämisestä 5.3.2024

Tulli edistää tavarakaupan sujuvuutta ja varmistaa sen oikeellisuuden, tarjoaa asiakaslähtöisiä palveluita sekä suojaa yhteiskuntaa, ympäristöä ja kansalaisia. Tulli kantaa tehokkaasti tullit ja muut maahantuonnin verot ja maksut sekä torjuu ja tutkii rajat ylittävää rikollisuutta. Tulli laatii viralliset tilastot Suomen ulkomaankaupasta sekä tutkii elintarvikkeiden ja kulutustavaroiden turvallisuutta. Lisäksi Tullin tehtäviin kuuluvat hiilirajamekanismiin liittyvät viranomaistehtävät. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 000 henkilöä. Suomen tulli on osa Euroopan unionin tulliliittoa, jossa noudatetaan yhteistä kauppapolitiikkaa.

Ulkomaille koiran kanssa? Huolehdi lemmikin passi ja rokotus kuntoon, niin paluu Suomeen onnistuu ongelmitta23.4.2024 07:58:00 EEST | Tiedote

Huomenna vietetään Koiranpäivää. Vuosittainen valtakunnallinen teemapäivä kannustaa koiranomistajia viettämään mukava päivä koiransa kanssa. Monesti rakas lemmikki on myös matkakumppani. Koiranomistajan vastuulla on selvittää Suomeen paluuseen liittyvät vaatimukset jo ennen ulkomaille lähtöä. Kun vaadittavat rokotukset, lääkitykset ja asiakirjat ovat kunnossa, kotiinpaluu sujuu ongelmitta.