Geopolitiikan ja geotalouden ristiriidat uhka vihreälle kasvulle

Geopolitiikan ja geotalouden vaikutukset vihreään kasvuun ovat voittopuolisesti negatiivisia. Vaikka blokkiutumiskehitys näyttää väistämättömältä, Suomen ulkosuhteiden kärkenä tulee raportin mukaan edelleen olla monenkeskisen, sääntöpohjaisen maailmanjärjestyksen tavoittelu, vaikka käytännön politiikkatoimenpiteiden perustana ja lähtökohtana se on tällä hetkellä epärealistinen.

Business Finlandin, Laboren ja VTT:n yhteisen ”Kestävän kasvun ennakointia – visio vihreän siirtymän jälkeisistä vaurauden ajureista” (ForGrowth) -hankkeen julkaisemassa raportissa käsitellään geopolitiikan ja geotalouden vaikutuksia vihreän kasvun pyrkimyksiin.

Raportissa tunnistetaan kuusi ulottuvuutta, joista viidessä geopolitiikan vaikutus vihreään kasvuun on enimmäkseen kielteinen. Yksi ulottuvuus, joka kattaa geopoliittiset ja -taloudelliset vaikutukset vihreisiin investointeihin, tarjoaa kuitenkin lyhyellä aikavälillä myönteisiä signaaleja. Erityisesti Yhdysvalloissa ja Euroopassa toteutetut teollisuuspoliittiset toimet ovat suunnattu vihreän siirtymän tukemiseen, mikä tarjoaa lyhyen aikavälin positiivisen vaikutuksen investointeihin.

Geopoliittisen tilanteen kiristyminen uhkaa vihreää kasvua. Nopea paluu monenkeskiseen ja sääntöpohjaiseen maailmanjärjestykseen ei ole todennäköistä, mutta se olisi parempi vaihtoehto globaalien luonto- ja ympäristöarvojen edistämisen kannalta kuin nykyinen tilanne.

"Raporttimme osoittaa selvästi, että geopoliittiset ja geotaloudelliset tekijät voivat merkittävästi hidastaa vihreää kasvua", kommentoi Petri Rouvinen (Etla).

"On tärkeää, että Suomi pysyy sitoutuneena monenkeskiseen yhteistyöhön ja kestävään kehitykseen, vaikka haasteet kasvaisivatkin", summaa Matthias Deschryvere (VTT).

Raportti tarjoaa syvällisen katsauksen nykyiseen tilanteeseen ja suosituksia siitä, miten Suomi voi parhaiten navigoida geopolitiikan ja geotalouden muuttuvassa maisemassa säilyttäen samalla sitoutumisensa vihreään kasvuun.

Lisätietoja raportista ja sen tuloksista on saatavilla osoitteessa: https://www.businessfinland.fi/499045/globalassets/julkaisut/PolicyBrief-1-2024_Geopolitiikka-nakertaa-vihreaa-kasvua.pdf

Labore eli Työn ja talouden tutkimus LABORE (ent. Palkansaajien tutkimuslaitos) on vuonna 1971 perustettu itsenäinen tutkimuslaitos, jossa keskitytään yhteiskunnallisesti merkittävään ja tieteen kansainväliset laatukriteerit täyttävään soveltavaan taloustieteelliseen tutkimukseen. Tutkimuksen painopistealueisiin kuuluvat työn taloustiede, julkistaloustiede sekä makrotaloustiede ja toimialan taloustiede. Lisäksi teemme suhdanne-ennusteita ja toimialakatsauksia sekä julkaisemme Talous & Yhteiskunta -lehteä ja podcasteja.

Vahvuuksiamme ovat tutkijoiden korkea tieteellinen osaaminen sekä tiivis yhteistyö kotimaisten ja ulkomaisten yliopistojen ja tutkimuslaitosten kanssa. Tutkijoillamme on tärkeä asiantuntijarooli eri yhteyksissä ja he osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Palkkatasa-arvo toteutuu parhaiten palvelualojen naisomisteisissa yrityksissä19.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Uusi tutkimus valottaa yritysten omistajan sukupuolen yhteyttä naisten ja miesten väliseen palkkaeroon eri toimialoilla ja eri kokoisissa yrityksissä. Tutkimuksen mukaan naisten palkka on keskimäärin 11–12 prosenttia alhaisempi kuin miesten, mutta naisomisteisissa yrityksissä ero on pienempi. Teollisuuden alan yrityksissä sukupuolten välinen palkkaero on samankaltainen sekä nais- että miesenemmistön omistamissa yrityksissä. Palvelualoilla taas palkkaero on vähäisempi naisomisteisissa yrityksissä. Yksityisen palvelualan kasvun ja naisyrittäjyyden lisääntymisen myötä yleisen palkkatasa-arvon voitaisiin olettaa parantuvan. Tutkimus on hyväksytty julkaistaksi arvostetussa Journal of Population Economics -lehdessä.

Talousennuste vuosille 2024–2026: Vauhtiin päästään – riskejä edessä18.4.2024 00:01:00 EEST | Tiedote

Suomen talouden taantuma on jäämässä taakse. Talouskasvu on hidasta kuluvana vuonna, mutta arvoimme sen kiihtyvän tulevina vuosina. Yksityinen kulutus ja vienti vauhdittuvat vuosina 2025–2026. Julkinen talous on edelleen ongelmissa, ja velkasuhteen tasapainottaminen vaatii lisätoimia. Suotuisa talouskehitys edellyttää, että sopeutustoimet ovat monipuolisia. Riskit talouskasvulle liittyvät vaikeasti ennakoitavaan työmarkkinatilanteeseen ja kansainväliseen talouteen.

M&A-podcast: Kaikkien aika on kaikkien rahaa17.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Rakennusalan tuottavuus on laahannut paikoillaan 40 vuotta. Teknologia kehittyy, mutta talonvalmistus on yhtä tahmeaa kuin 1980-luvulla. Rakentaminen tarvitsee kumouksen, jossa työmaa ei ole lennosta ratkaistavien ongelmien ketju, vaan hyvin säädelty tehdas. Jos rakentaminen vakioidaan paremmin, kustannuksissa voidaan säästää jopa kymmeniä prosentteja ja läpimenoajat nopeutuvat tuntuvasti. Siksi MAX-podcastin uusi jakso kysyy: Onko raksa valmis uuteen aikaan? Ja kenen etu on takertua vanhaan? Jakso on toteutettu yhteistyössä Firan kanssa ja se on taltioitu live-yleisön edessä 11.4. Helsingin Bio Rexissä.

Makeisvero ohjasi kulutusta terveellisemmäksi vain virvoitusjuomien osalta8.4.2024 08:05:39 EEST | Tiedote

Makeisvero ja siitä seuranneet korkeammat hinnat eivät vähentäneet makeisten ja jäätelön kulutusta, vahvistaa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen VATT:n, Verotutkimuksen huippuyksikkö FIT:n ja Laboren uusi tutkimusraportti. Sen sijaan virvoitusjuomissa sokerillisten juomien korotettu vero ohjasi kulutusta voimakkaati sokerittomiin juomiin. Kulutusveroilla näyttää olevan terveysvaikutuksia vain, jos vero on tarkkaan kohdistettu ja läheinen sekä terveellisempi korvaava tuote löytyy.