Työelämän alkoholihaittoja voidaan ehkäistä ja kustannuksia hillitä merkittävästi päihdeohjelmalla

Työelämän alkoholihaittoja ja niiden kustannuksia voidaan ehkäistä tehokkaasti. Alkoholin aiheuttamat miljardiluokan kustannukset johtuvat ennenaikaisista kuolemista, työkyvyttömyydestä, hoitojaksoista ja rikoksista.  Tämä käy ilmi  Numerot puhuvat -tutkimusraportista.

Työnantajille alkoholinkäytöstä aiheutuvat seuraukset liittyvät menetettyyn työpanokseen, joka vuositasolla nousee noin 500 miljoonaan euroon. Alkoholinkäyttö aiheuttaa työpaikoilla ongelmia monin tavoin, kuten työntekijöiden poissaoloina, työkyvyttömyytenä, varhaiseläkkeinä, terveydenhuollon kuormituksena sekä tuottavuuden alenemisena.

Päihdeohjelma vähentää alkoholihaittoja työpaikalla

Työnantajien siis kannattaa panostaa päihdehaittojen ennaltaehkäisyyn. Etukäteen toimintamalleja suunnittelemalla ja näistä tiedottamalla sekä henkilöstöä sitouttamalla voidaan vähentää päihdeongelmien kriisiytymistä ja kalliiksi tulevien seurausten määrää.

Työnantajan keskeisin keino on työyhteisön päihdeohjelma, jonka avulla voi luoda selkeät toimintatavat päihteidenkäyttöön puuttumiseen työympäristössä ja yhteiset linjat hoitoonohjaukselle.

”Työnantaja ei ehkä tule ajatelleeksi paljonko työyhteisöä koskevalla päihdeohjelmalla voi vaikuttaa päihdehaittojen määrään”, sanoo osastopäällikkö Marika Vartiainen EHYT ry:stä.

Tutkimusten mukaan työpaikan päihdeohjelmat vähentävät merkittävästi alkoholin riskikäyttöä henkilöstön keskuudessa. Työterveyspalveluilla on myös tärkeä rooli alkoholihaittojen ehkäisyssä.

”Säännöllinen ja systemaattinen alkoholinkäytön puheeksiotto terveystapaamisissa lisää työntekijöiden kykyä arvioida omaa alkoholinkäyttöään ja tunnistaa, mikäli alkoholinkäyttö muuttuu haitalliselle tasolle myöhemmin.”

Jos työnantaja haluaa hyödyntää myös yksilötason keinoja, voidaan henkilöstölle tarjota koulutusta tai muuta tukea alkoholinkäytön itsearvioinnin ja vähentämisen tueksi.

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry on valtakunnallinen ehkäisevän päihde- ja pelihaittatyön asiantuntijajärjestö.

Selvitys: Alaikäisten nikotiinipussien käyttö nousi kahdessa vuodessa 23 %11.4.2024 11:28:40 EEST | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n tuoreen selvityksen mukaan nuorten nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden käyttö on merkittävästi lisääntynyt viime vuosina, kun taas perinteisten nikotiinituotteiden, kuten tupakan ja nuuskan, käyttö on pysynyt ennallaan. Vuoden 2024 selvityksessä paljastui, että 15–29-vuotiaiden nuorten nikotiinipussien käyttö on kolminkertaistunut, ja sähkösavukkeiden käyttö kasvanut lähes puolella vain kahdessa vuodessa.

Tiedote: Kehysriihessä tulee ottaa haittaverot käyttöön ja panostaa ennaltaehkäisyyn5.4.2024 11:24:36 EEST | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen finanssipolitiikan tavoitteena on vahvistaa julkista taloutta ja kääntää Suomen velkaantumiskehitys. Hallitus on kokoontumassa huhtikuussa 2024 kehysriiheen, jossa määritellään taloudelliset raamit tuleville vuosille. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry katsoo, että hallituksen tulee edistää talouskasvua tukevaa, vastuullista ja ennaltaehkäisevää päihdepolitiikkaa.

Nettirahapeleihin saatava yhteiset pelirajoitukset – haittoihin puuttuminen ei voi olla yhtiöiden vapaaehtoisuuden varassa29.2.2024 14:37:18 EET | Tiedote

Suomi on siirtymässä nettirahapelaamisessa lisenssijärjestelmään, minkä vuoksi Suomen markkinoilla toimii pian entistä useampi rahapelejä tarjoava yhtiö. Lisenssin saaneita yhtiöitä tulisi koskea samat lakisääteiset pelirajoitukset ja haittojen ehkäisytoimet, jotta rahapeliongelmat ja -haitat eivät lähde nykyistä jyrkempään kasvuun.

EHYT vaatii kokonaisarviota alkoholipolitiikan muutosten vaikutuksista kansanterveyteen ja -talouteen21.2.2024 08:55:21 EET | Tiedote

Ehkäisevä päihdetyö EHYT on pettynyt tapaan, jossa hallitusohjelmaan kirjattuja alkoholipoliittisia muutoksia käsitellään yksittäisinä toimenpiteinä ilman yhteisvaikutuksien arviointia terveyteen, hyvinvointiin ja kansantalouteen. Ilman kokonaiskuvaa päädytään tilanteeseen, joka lisää alkoholin aiheuttamia haittoja ja on kansalaisten toiveiden vastainen.