Näin pääsiäinen näkyy suomalaisten ruokaostoksissa – erään tuotteen myynti kasvaa satoja prosentteja

Pääsiäisenä ostetaan enemmän leivontatarvikkeita, kuin muina aikoina vuodesta – esimerkiksi vehnäjauhojen myynti kasvaa lähes 10 prosenttia. Pääsiäisen leivonnaisissa maistuu sitruuna, jota ostetaan moninkertaisesti muihin aikoihin verrattuna. Suurin suosikki löytyy kuitenkin yrttihyllystä: rosmariinin myynti kasvaa jopa satoja prosentteja.

Tänä vuonna pääsiäisessä näkyy jo pitkään vallalla ollut trendi ruoanlaiton helppoudesta, ja kaupasta haetaankin monet aterian osat valmiina. Toisaalta pääsiäinen on tyypillisesti aikaa, jolloin suomalaiset innostuvat leipomaan itse, mikä näkyy leivontatarvikkeiden myynnin kasvussa. Pääsiäisen leivonnaisissa maistuu perinteisesti sitruuna, jonka myynti kasvoi viime pääsiäisenä Lidlin tilastojen mukaan lähes 50 prosenttia verrattuna alkuvuoteen. Suolaisella puolella sitruuna toimii erinomaisesti esimerkiksi lohen maustamiseen. Myös erilaisia rahkoja ja vehnäjauhoja ostetaan pääsiäisenä normaalia enemmän.

− Asiakkaat innostuvat selvästi leipomaan pääsiäisen aikoihin tavallista enemmän. Rahkasta ja sitruunasta voi tehdä herkullisia, raikkaita jälkiruokia, kuten pääsiäisen perinnejälkiruokaa, pashaa. Myös vehnäjauhojen myynninkasvu kertoo siitä, että kotileipurit ovat vauhdissa. Pääsiäinen on erinomainen hetki käynnistää kevät ja herkutella keväisillä leivonnaisilla, sanoo Lidlin osto-osaston johtaja Thomas Heinrichs.

Leivonnaisten ja jälkiruokien ohella suomalaiset panostavat pääsiäisenä myös juhlaviin pääruokiin. Karitsa ja lammas ovat perinteisiä pääsiäisen herkkuja, joiden kylkeen sopivat esimerkiksi erilaiset valmiit ja herkulliset gratiinit. Rosmariinia myydään pääsiäisenä jopa kuusinkertaisesti muihin vuodenaikoihin verrattuna.

− Pääsiäisenä nautitaan karitsaa ja lammasta, joiden maustamiseen rosmariini sopii erinomaisesti. Rosmariini toimii myös hyvänä mausteena erilaisissa marinadeissa, joita on helppo valmistaa kotona, sanoo Heinrichs.

Mämmi ja suklaa maistuvat vuodesta toiseen

Klassikkoherkku mämmi löytää tiensä suomalaisten pääsiäispöytiin vuodesta toiseen. Mämmiä myydään niin pienemmissä herkuttelurasioissa kuin isommalle porukalle sopivissa pakkauksissakin ja sitä nautitaan tyypillisesti runsaan sokerin ja kerman kera.

Mämmin ohella pääsiäisen ikiherkkuja ovat suklaamunat, jotka maistuvat erityisesti lapsille. Suklaamunia löytyy tänä päivänä laaja valikoima, joista jokainen löytää oman suosikkinsa. Lapsille maistuvat erityisesti pienet ja värikkäät suklaamunat, mutta pääsiäisvalikoimasta löytyy suklaamunia myös aikuisempaan makuun – erilaisilla täytteillä ja valko- ja tummalla suklaalla.

− Suklaamunia ja muita pääsiäissesongin suklaaherkkuja ostetaan yhä ahkerammin, ja pääsiäinen ylipäätään on juhla, johon suomalaiset haluavat panostaa. Pääsiäisen suklailla herkuttelu on myös vastuullista, koska lähes kaikki Lidlin Favorina-merkin pääsiäissuklaat on valmistettu Reilun kaupan kaakaosta ja kaikki 100-prosenttisesti sertifioidusta kaakaosta, kertoo Lidlin kampanjoinnin ja markkinoinnin johtaja Meri Aalto.

Lidl arpoo yli tuhannelle lapselle matkan jalkapallon EM-kisoihin saattamaan huippupelaajia kentälle2.4.2024 11:16:38 EEST | Tiedote