Runnin Saarikosken kalatien on rakenteilla
Kalatie mahdollistaa kalojen nousun ja turvaa jokijatkumon. Työmaa jatkuu alueella lokakuun loppuun asti.

Kiurujoen Saarikoskeen säännöstelypadon yhteyteen rakennetaan kalannousun mahdollistava kalatie. Nykyinen pato on kaloille nousueste, eli se estää kalojen nousemisen alavirrasta padon yläpuolelle. Kalatie on padon ohittava osin luonnontilaisen puron kaltainen väylä, jota pitkin kalojen on mahdollista jatkossa uida padon ohi. Pohjois-Savon ELY-keskus omistaa Saarikosken säännöstelypadon, jonka avulla se säännöstelee Kiuruveden vedenkorkeutta.
Kalatie on kaikkiaan 90 metriä pitkä uoma, joka muodostuu yläosan 20 metriä pituisesta teknisestä betonirakenteisesta kalatieosasta ja alaosan 70 m pitkästä luonnonpuromaisesta osuudesta. Jokijatkumolla tarkoitetaan joen pituussuuntaista katkeamatonta reittiä.
Pohjois-Savon ELY keskus haki muutosta Kiuruveden säännöstelyn vesilupaan ja samalla lupaa Kiurujoen ruoppaamiseen. Uuden, vuoden 2020 keväällä annetun vesilupapäätöksen yhteydessä aluehallintovirasto velvoitti padon omistajaa rakentamaan kalatien tai päivittämään olemassa olevia kalatalousvelvoitteita toteuttamalla jonkin muun kalatalousvelvoitteen.
- Kiurujoen Saarikosken kalatien rakentamisesta on tehty esiselvitys, missä on tutkittu erilaisten kalataloudellisten kunnostustoimien vaikuttavuutta, toteutettavuutta ja hyväksyttävyyttä. Selvityksen perusteella kalatie on paras vaihtoehto, jonka toteuttamisesta ELY ja osakaskunnat päättivät. On hienoa, että nykyinen täydellinen nousueste voidaan jatkossa ohittaa kalatien kautta ja näin osaltaan lisätään alueen vesiluonnon monimuotoisuutta sekä vesieliöiden esteetöntä liikkumista, kertoo vesitalousasiantuntija Jussi Härkönen Pohjois-Savon ELY-keskuksesta.
Hankkeen seuraavassa vaiheessa tutkittiin erilaisia toteutusvaihtoehtoja kalatien rakentamiseksi. Nyt rakennettava kalatie sai aluehallintoviraston vesiluvan keväällä 2022.
Työmaalla on vaikutuksia liikkumiseen lokakuun 2024 loppuun asti
Pohjois-Savon ELY-keskus aloitti Saarikosken kalatien rakennuttamisen viikolla 8. Urakan arvioitu kesto on lokakuun 2024 loppuun. Työmaatie rakennetaan pienvenekanavan yli Saarikoskentien puolelta. Tämän reitin kautta tapahtuu suurin osa urakan aikaisesta raskaasta liikenteestä.
Yksittäisiä materiaalitoimituksia voidaan tuoda myös Neulatammentien kautta. Urakan ajaksi työmaa-alue aidataan ja jalankulku padon yli saareen estyy.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi HärkönenvesitalousasiantuntijaPohjois-Savon ELY-keskus
Puh:0295 026 202jussi.harkonen@ely-keskus.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus
Kesän peltovalvonnat alkavat pian Pohjois-Savossa30.6.2025 09:45:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Savossa maatilojen peltotukien valvonnat käynnistyvät heinäkuun alussa. Peltovalvontaa tullaan tekemään noin 2 %:lle tiloista, joka tarkoittaa noin 70 tilaa. Vaikeasti torjuttavat ja tehokkaasti leviävät rikkakasvit ovat ikäviä kavereita viljelykasvustoissa. Vipu-mobiili on viljelijän tärkeä työkalu maataloustukien hallinnassa.
Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 26.6.202526.6.2025 12:16:54 EEST | Tiedote
Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,00. Taso on 33 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 36 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normaalit, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu 25 cm tämänhetkistä alemman vedenpinnan mukaan. Viime päivien sateet eivät vielä näy pinnan nousuna, mutta vedenpinta on sentään pysynyt ennallaan kolme vuorokautta. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 26.6. on havaittu viimeksi vuonna 1978, joka on ollut koko säännöstelyhistorian vähävetisin vuosi, mutta koko vuoden havainnot huomioituna minimi lukemat eivät ole vuodelta 1978. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja luonnonkoskien virtaamaa säätäviä rakenteita ei ole. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla t
Joroisten Maaveden, Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien tyytyväisyys vesistöihin ja vedenkorkeuksiin25.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Osana Joroisvirran reitin padotus- ja juoksutusselvitystä Pohjois-Savon ELY-keskus teetti helmi-maaliskuussa 2025 kyselytutkimuksen asukkaiden mielipiteistä. Kahden erillisen kyselyn perusteella selvitettiin Maaveden altaan (Maavesi, Salmenjärvi ja Monni) sekä Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien ja ranta-asukkaiden yleistä tyytyväisyyttä vesistöihin ja niiden vedenkorkeuksiin sekä kartoitettiin mahdollisia haittoja, jotka haittaavat vesistöjen käyttöä. Molemmista kyselyistä oli kaksi erillistä versiota: yleisesti jaettu versio sekä otannalla toteutettu versio, joka lähettiin yhdelle omistajalle noin puolessa rantakiinteistöistä. Vesitalousasiantuntija Aarni-Matti Mäntyselkä kertoo, että yleisesti Maaveden kyselyyn vastanneet olivat hieman tyytyväisempiä vesistöihin, kuin Sysmäjärven ja Paron kyselyihin vastanneet. -Maaveden altaan kyselyyn vastanneista noin kymmenes (12 %) oli erittäin tyytyväisiä ja yli puolet (59 %) melko tyytyväisiä käyttämänsä järven nykyiseen tilaan kokonai
Pohjois-Savossa toukokuussa 13 154 työtöntä työnhakijaa25.6.2025 08:08:31 EEST | Tiedote
Pohjois-Savossa oli toukokuun lopussa 13 154 työtöntä työnhakijaa, mikä on 2 085 työtöntä työnhakijaa enemmän kuin vuosi sitten (18,8 %). Näistä lomautettuja oli 1 027, mikä on 7 lomautettua vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan (-0,7 %).
Uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma Mikkelin seudulle linjaa kehittämistä vuoteen 2040 asti24.6.2025 09:22:04 EEST | Tiedote
Laajassa vuoropuhelussa valmisteltu Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarjoaa kokonaisvaltaisen näkymän alueen henkilö- ja tavaraliikenteen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Suunnitelma tähtää liikenteen saavutettavuuden, turvallisuuden, kestävyyden ja tasa-arvoisuuden parantamiseen. Suunnitelma kattaa Mikkelin, Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan kunnat.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme