Suomessa kehitetty smoothiepuikko päihitti italialaisen sorbetin kansainvälisessä kilpailussa – voittotuote myyntiin Lidleihin myös tänä kesänä

Lidlin Gelatelli-merkin smoothiepuikot palkittiin Pakastetut elintarvikkeet -kategorian parhaana tuotteena European Private Label Awardseissa maaliskuussa 2024. Mangon sekä vadelma-mustikan makuiset smoothiepuikot sisältävät 40 prosenttia aitoja marjoja ja hedelmiä, mistä kilpailun raati tuotteita kiittelikin. Rasvattomalla ja vegaanisella tuotteella on myös Sydänmerkki, mikä kertoo tuotteen olevan terveellisempi vaihtoehto omassa kategoriassaan.

Tuote on kehitetty Suomessa ja erityisesti suomalaisia asiakkaita ajatellen. Tuotekehityksessä smoothiepuikkoihin haluttiin saada runsaasti raikasta makua, ja luoda vaihtoehto terveellisempää vaihtoehtoa jäätelöaltaista etsiville. Kuten omien merkkien tuotteiden kehityksessä yleensä, smoothiepuikostakin testattiin ja maisteltiin useaa eri versiota, joita hiomalla saatiin aikaan lopullinen tuote.

Kilpailun tuomaristo arvosti korkean marja- ja hedelmäpitoisuuden lisäksi myös tuotteen loistavaa ja virkistävää makua. Yksi tuomariston jäsen kuvaili sitä ”todelliseksi lisäarvotuotteeksi”.

− Upeaa, että suomalaista tuotekehitystä arvostetaan muuallakin! On ilahduttavaa, että juuri terveelliset jäätelövaihtoehdot puhuttelivat ammattiraatia. Tuotteiden kehityksessä keskityttiin juuri suureen marja- ja hedelmäpitoisuuteen, joten kiva, että raati kiinnitti siihen huomiota. Olemme todella ylpeitä tästä voitosta! sanoo Lidlin jäätelöistä vastaava ostaja Annastiina Hämäläinen.

Vaikuttavimpia ja innovatiivisimpia Euroopan supermarketeissa myynnissä olevia kauppojen omien merkkien tuotteita on palkittu vuodesta 2017 saakka. Kilpailun on lanseerannut kansainvälinen kaupan alan lehti, European Supermarket Magazine. Palkintoja myönnetään vuosittain 17 eri tuotekategoriassa vegetuotteista lihaan ja mereneläviin sekä käyttötavaroihin. Vähittäiskaupan ja ruokakulttuurin asiantuntijoista koostuva raati arvioi kutakin tuotetta kolmen keskeisen kriteerin perusteella: maku, innovaatio ja esillepano. Lisäksi tarkastellaan esimerkiksi tuotteen säilyvyyskriteereitä.

Pakastetut elintarvikkeet -kategoriassa kilpailevat jäätelöiden lisäksi pakastetut liha- vihannes- ja välipalatuotteet ja muut pakastekategoriat. Smoothiepuikkojen kanssa finaalissa kilpailivat esimerkiksi italialainen sorbetti sekä valmiiksi maustetut ja pilkotut perunakuutiot, joten voitto tuli kovasta seurasta.

Smoothiepuikot tulevat myyntiin myös tänä kesänä kaikkiin Lidleihin kautta maan. Viime kesältä tuttujen makujen lisäksi tälle kesälle on luvassa uutuusmaku, päärynä. Myös tämä makuvaihtoehto sisältää 40 prosenttia päärynää, joten raikas maku on taattu.

Lidl arpoo yli tuhannelle lapselle matkan jalkapallon EM-kisoihin saattamaan huippupelaajia kentälle2.4.2024 11:16:38 EEST | Tiedote