Pohjois-Savon ELY-keskus

Itäsuomalaisten työmatkaliikkumista kartoitettiin – työmatkojen pituudet ovat kasvaneet

Jaa

Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueella toteutettiin työmatkakysely kuntien ja hyvinvointialueiden työntekijöille. Kyselyyn saatiin yli 5 000 vastausta.  

Kuva: Pohjois-Savon ELY-keskus
Kuva: Pohjois-Savon ELY-keskus

Kyselyssä kartoitettiin työmatkojen pituutta ja kulkutapaa sekä keskeisten turvalaitteiden käyttöä. Kyselyn tuloksia hyödynnetään Itä-Suomen liikennejärjestelmän tilan seurannassa. Samankaltainen tutkimus toteutettiin myös vuonna 2014. 

Henkilöauto hallitsee työmatkaliikkumista  

Vastanneista kunta- ja hyvinvointialueiden työntekijöistä enemmistö ilmoitti liikkuvansa työmatkansa henkilöautolla. Kuitenkin 22 % vastaajista kulkee työmatkansa kävellen tai pyöräillen. Joukkoliikenteellä tehtyjen työmatkojen osuus oli 4 %. Alle kahden kilometrin työmatkoista pääosa kävellään tai pyöräillään, mutta jo lähes puolet 2,1–3 kilometrin työmatkoista tehdään henkilöautolla.  

Kyselyssä selvitettiin pääsääntöistä työmatkojen kulkutapaa myös kesäaikana sekä talviaikana. Vastaajista 33 % ilmoitti tekevänsä työmatkansa pääsääntöisesti jalan tai pyörällä kesäaikana. Vastaavasti talviaikana osuus oli 23 %.  

Vuonna 2014 tehtiin samankaltainen kysely kuntatyöntekijöille ja tuolloin vastaajien työmatkoista lähes puolet oli alle viiden kilometrin mittaisia. Tuoreimman kyselyn perusteella alle viiden kilomerin mittaisten työmatkojen osuus on enää noin kolmannes ja yli 20 kilometrin pituisten työmatkojen osuus on kasvanut. Vastaajista 34 % ilmoitti työmatkansa pituudeksi yli 20 kilometriä.  

Turvalaitteiden käyttö on kehittynyt positiiviseen suuntaan 

Yli puolet vastaajista ilmoitti käyttävänsä pyöräilykypärää aina pyöräillessään. Pimeään vuoden aikaan heijastinta ilmoitti käyttävänsä 66 % vastaajista ja pyörässä ajovaloja 73 % vastaajista. Naisilla heijastimen käyttö on selvästi korkeammalla tasolla kuin miesten. Naisista 70 % ilmoitti käyttävänsä heijastinta aina liikkuessaan pimeän aikaan talvisin ja syksyisin, kun vastaava osuus oli miesten osalta 46 %.  

Pääosa vastaajista ilmoitti käyttävänsä henkilöautolla matkustaessaan turvavyötä. Miesten keskuudessa turvavyön käyttämättömyys on yleisempää ja jopa 6 % käyttää turvavyötä vain satunnaisesti. Naisista 99 % ilmoitti käyttävänsä henkilöautolla matkustaessaan aina turvavyötä. Liikenneturvan mukaan koko maassa turvavyön käyttöaste henkilöautojen etuistuimilla on 97 %. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pohjois-Savon ELY-keskus, Salla Airaksinen, puh. 0295 026 056, salla.airaksinen@ely-keskus.fi

Sitowise Oy, Ella Uotila, puh. +358444279700, ella.uotila@sitowise.com

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus

Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä Kuopion ja Tervon Junnunmäen tuuli- ja aurinkovoimahankkeen YVA-selostuksesta8.9.2025 09:30:30 EEST | Tiedote

Pohjois-Savon ELY-keskus on antanut ympäristönvaikutusten arviointimenettelystä (YVA) annetun lain (252/2017, YVA-lain) mukaisen perustellun päätelmän wpd Suomi Oy:n Junnunmäen tuuli- ja aurinkovoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Hankealue sijoittuu Kuopion kaupungin länsiosaan ja Tervon kunnan itäosaan, noin 28 kilometriä Kuopion keskustasta luoteeseen ja noin 18 kilometriä Tervon keskustasta koilliseen. Tuotantoalueen pinta-ala on noin 2380 hehtaaria, josta Kuopion puolelle sijoittuu noin 1900 hehtaaria ja Tervon puolelle noin 480 hehtaaria. Alueelle suunnitellaan enintään 33 tuulivoimalan rakentamista. Lisäksi alueelle suunnitellaan noin 90 hehtaarin aurinkovoima-alueen rakentamista. Hankkeen suunnitellut sähkönsiirron reittivaihtoehdot sijoittuvat Siilinjärven ja Lapinlahden kuntien sekä Kuopion kaupungin alueelle. Perusteltu päätelmä on hankkeessa yhteysviranomaisena toimineen ELY-keskuksen kokoava lausunto, jossa otetaan kantaa tehtyjen arviointien riittävy

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 27.8.2025: Kallaveden vedenpinta poikkeuksellisen alhaalla27.8.2025 13:07:02 EEST | Tiedote

Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 81,72. Taso on 26 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 64 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat rajoittuneet hieman, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu tason 81,75 mukaan. Tavalliset huviveneilijät saavat olla tarkkana riittävän kulkusyvyyden kanssa merkitsemättömillä vesillä. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 27.8. on havaittu viimeksi vuonna 2009. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla tavalla laskemaan kuin luonnon koskien kautta purkavissa järvissä. Tasot ovat vain 5-10 cm alle ajankohdan keskimääräisen tason. Nilsiän reitin vedenpinnat ovat noin 10 cm keskimääräistä alemmat, Juojärvi on vain 4 cm alle ajankohdan keskiarvon. Näissä järvissä on s

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye