SKVL:s prognos för bostadsmarknaden: Viljan att sälja och köpa bostäder ökar –Den snabbt stigande arbetslösheten och permitteringarna fördröjer beslutsfattandet –En tydlig uppgång på hyresmarknaden

SKVL:s drygt 1700 bostadsmarknadsexperter bedömer marknadsläget försiktigt, men positivt för våren. Externa faktorer påverkar i hög grad åsikterna hos dem som byter bostad just nu.

– Den snabbt stigande arbetslösheten och permitteringarna håller tillbaka många bostadsdrömmar den här våren, säger Jussi Mannerberg, verkställande direktör för Finlands Fastighetsmäklare. "Dessutom har senareläggningen av nedgången i referensräntorna till tidigast juni bidragit till att skjuta upp implementeringsschemat för många bostadsbytare till senare i år", fortsätter han. Men med vårsolens intåg finns det redan tydliga tecken på att handeln kommer att bli bättre än i början av året. Mars var redan i år den klart bästa månaden, och i synnerhet radhus, egnahemshus och treor har sålt bättre, trots att påsken åt upp försäljningssiffrorna från mars i år, säger Mannerberg.

Köpviljan har varit fortsatt hög och är klart högre än 2022 och 2023.

Den exceptionella situationen kommer gradvis att lösas upp under våren, om inga nya oförutsedda faktorer uppstår

Lägre räntor och förbättrad sysselsättning är avgörande faktorer för en tydlig uppgång i bostadsförsäljningen. Nyare egnahemshus och radhus är mest efterfrågade. Efterfrågan på lägenheter i flerbostadshus som renoveras är lägre. "Marknadsläget i Finland är exceptionellt även på europeisk nivå", kommenterar Mannerberg. – Vi har många hus som är ungefär 40–50 år gamla och som behöver repareras i stor utsträckning. Efterfrågan på bostadsmarknaden är mycket begränsad på grund av finansmarknadens selektiva beteende. Många familjer skulle vilja köpa bostäder som ska renoveras, men det går inte att ta lån för renovering. Bankerna är fortfarande ovilliga att bevilja lån för hus eller lägenheter som behöver renoveras i allmänhet, om de inte ligger i tillväxtcentra", fortsätter han.

"Energieffektivitet kommer att vara en lånedel även under de kommande åren, eftersom EU:s energieffektivitetsdirektiv blir en del av Finlands lagstiftning och kräver högre energieffektivitet. EU-stöden för renoveringar kommer att ha en avgörande roll för bostadsbeståndet i Finland under de kommande åren, säger Mannerberg.

Ränteavdrag ska återbetalas tillfälligt

SKVL anser att avdraget för bolåneräntor omedelbart bör återinföras tillfälligt. För närvarande är enorma summor obetalda skatter på bostadsförsäljning och bostadsbyggande, och ränteavdragets stimulanseffekt på handel och sysselsättning skulle också vara positiv för staten i form av nettonytta.

Andelen som köper sin första bostad sjönk till normal nivå i början av året – placerarna i rörelse

Rusningen i bostadsförsäljningen i slutet av fjolåret återspeglades i en kraftig avkylning av försäljningen i början av året. Förstagångsköpare har dock fortfarande köpt cirka 8–12 procent av bostäderna. Detta tyder på att om det inte finns något tryck på köparen att sälja sin egen bostad, är en lägre prisnivå fortfarande frestande att köpa sin första bostad. Också i allt större utsträckning har placerarna redan varit i rörelse, och man har sålt placeringsbostäder särskilt i mellersta och norra Finland samt i Österbotten och Helsingfors.

Efterfrågan på stugor på samma nivå som före corona

Intresset för fritidsbostäder som lämpar sig för åretruntbruk är klart störst vid stugförsäljning. Stugor i gott skick och välutrustade vid stranden av stora vattendrag är fortfarande de populäraste typerna av stugor. Stugförsäljningen ser dock effekterna av det allmänna ekonomiska läget och har tydligt återgått till marknadssituationen före corona, där stugor i gott skick och i rätt läge säljs som tidigare och försäljningen börjar ske när sommarsäsongen börjar.

Hyresbostadsmarknaden

I enkäten utreddes hur förändringarna i bostadsbidraget och det allmänna marknadsläget påverkar hyresbostadsmarknaden. Det finns nu en tydlig trend att hyresgäster byter till billigare hyresrätter, antingen i ett mer prisvärt område eller mindre lägenheter. Enligt prognosen kommer hyrorna inte att höjas nämnvärt, med undantag för Norra Finland och delar av Österbotten och Norra Karelen. Efterfrågan på hyresbostäder i de minsta bostäderna är ännu inte lika stor som utbudet, så hyrorna kommer inte att stiga särskilt i dem. Detta bidrar till att bromsa investerarnas entusiasm för små lägenheter. Högre avgifter och högre räntor i de flesta bostadsbolag sätter dock ständigt press på hyreshöjningarna.

Ingen snabb förändring väntas i försäljningen av nya bostäder

Priserna på osålda nya bostäder förväntas sjunka något på grund av lågt intresse. Efterfrågan på små bostäder har återhämtat sig något, men det finns fortfarande ett överutbud i områden nära tillväxtcentra, där det byggts mycket små lägenheter under de senaste åren. Under 2025 väntas dock en vändning i nyproduktionen och en återhämtning i efterfrågan, samt en tydlig minskning av utbudet.

Köpviljan har varit fortsatt hög och är klart högre än 2022 och 2023.
Ladda ned bild
Säljviljan har ökat klart och är på den högsta nivån på flera år.
Ladda ned bild
Inga betydande förändringar i bostadspriserna syns under 1–2 rum, med undantag av Vanda och kommunerna i Östra Finland, där en liten nedgång fortfarande kan skönjas.
Ladda ned bild
Efterfrågan på större lägenheter i flervåningshus har ökat och priserna väntas inte stiga. På vissa håll kan priserna fortfarande sjunka marginellt.
Ladda ned bild
Efterfrågan på radhus kommer att öka med våren, och priserna kan redan vara på väg upp på vissa håll. Undantagen är främst Norra Nyland och Mellersta Österbotten.
Ladda ned bild
Efterfrågan på småhus är stark, särskilt på nyare villor. En liten prisstegring kan ses redan när skicket och läget är intressant.
Ladda ned bild
Försäljningen av äldre egnahemshus bromsas kraftigt av att det är svårt att få finansiering. Som ett resultat av detta finns det ett visst tryck nedåt på priserna.
Ladda ned bild
Överutbudet av små hyresrätter fortsätter att hålla hyreshöjningarna nere.
Ladda ned bild
Marknadsläget för större hyresrätter planar ut, men det finns inga prognostiserade förutsättningar för hyreshöjningar.
Ladda ned bild
Överutbudet av nya lägenheter i flervåningshus leder till prispress nedåt.
Ladda ned bild
Vid försäljning av små flerbostadshus förväntas inga större förändringar i försäljningsvolymen. På vissa håll finns det dock redan en uppgång.
Ladda ned bild
Efterfrågan på större familjebostäder ökar.
Ladda ned bild
Säsongen för radhus är på väg att ta fart just nu. Efterfrågan på familjelägenheter ökar.
Ladda ned bild
Den mest efterfrågade bostadstypen är nyare egnahems- eller parhus.
Ladda ned bild
Försäljningen av äldre småhus ökar också, men att få finansiering är ofta ett hinder för att slutföra affären.
Ladda ned bild
Små hyresbostäder efterfrågas normalt. Högsäsongen börjar på sommaren och tidig höst.
Ladda ned bild
Efterfrågan på familjelägenheter ökar också på hyressidan.
Ladda ned bild
Den låga efterfrågan på nybyggnation kommer att fortsätta, men på vissa håll börjar efterfrågan redan stiga, särskilt om räntorna sjunker.
Ladda ned bild
Det är rörelse på hyresmarknaden och det finns tillräckligt med utbud.
Ladda ned bild
Nedskärningarna i bostadsbidraget påverkar hyresmarknaden, särskilt i de större städernas närområden, där hyrorna också har varit högre.
Ladda ned bild
Andelen som köpte sin första bostad var överraskande stor i början av året. Som en förklaring, när det inte finns något behov av att sälja en gammal lägenhet, har köpare prisvärda alternativ.
Ladda ned bild
Investerare har återvänt till marknaden på vissa håll.
Ladda ned bild
Välutrustade, lämpliga för användning året runt och på vissa ställen är traditionella brädstugor på stränderna mest efterfrågade.
Ladda ned bild
Efterfrågan på stugor har dock minskat klart sedan coronaviruset var som störst.
Ladda ned bild
Efterfrågan på pensionatstugor har ökat mycket lite.
Ladda ned bild
Efterfrågan på åretruntstugor har återvänt. Detta gäller även fritidshus i Lappland, där efterfrågan har varit livlig.

Länkar

Finlands Fastighetsmäklarförbund SKVL. Samarbete för ett tryggt bostadsutbyte. SKVL:s medlemsföretag arbetar i hela landet för att främja en pålitlig och rättvis fastighetsförmedling. Vi är Finlands äldsta och största nätverk för bostadsförsäljning, med nästan 500 kontor och över 1700 lokala experter på bostadsförsäljning.

Andra språk

Följ Suomen Kiinteistönvälittäjät ry

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kiinteistönvälittäjät ry

SKVL: Asuntokaupassa vanhojen asuntojen kauppamäärien ja myös toteutuneiden keskineliöhintojen nousu on alkanut – alustavan ennusteen mukaan tulee jatkumaan myös ensi vuonna11.12.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Suomen suurin ja vanhin asuntokaupan verkosto, edunvalvonta- ja palvelujärjestö Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) teki ylimääräisen markkinakyselyn joulukuun alussa. Loka-marraskuun vanhojen asuntojen kauppamäärät ovat selvästi nousseet nyt verrattuna edellisiin kuukausiin ja myös viime vuoden loka-marraskuun lukuja korkeammalle. Myös keskineliöhinnoissa on nyt nähty nousua verrattuna viime kuukausiin ja viime vuoden lopun hintoihin. Erityisesti Helsinki, Vantaa ja Espoo ovat olleet vahvassa, jopa noin 20 % nousussa osakekauppojen osalta. Myös omakotitalokauppa käy vuodenaikaan nähden hyvin. Muu Suomikaan ei ole enää laskenut vaan kauppamäärien nousua nähdään osakeasuntokaupoissa keskimäärin noin 10 % verrattuna edellisiin kuukausiin. Luvut ovat myös todennettu vastaaviksi KVKL:n hintaseurantapalvelussa.

SKVL: Ehdotetut varainsiirtoverotuksen muutokset näkyvät toistaiseksi hyvin lievästi asuntokaupassa25.10.2023 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Kiinteistövälittäjät selvitti tuoreessa jäsenkyselyssä, onko ensiasunnon ostajien liikehdintä kasvanut jo reilussa viikossa? Kysymykset kohdistuivat hallituksen ehdottamaan asuntokaupan varainsiirtoveron muutokseen, jossa ensiasunnon ostajan varainsiirtoverovapaus poistetaan vuoden 2024 alusta. Lisäksi selvitettiin, onko varainsiirtoveron laskeminen asunto-osakkeissa 1,5 prosenttiin ja kiinteistössä 3 prosenttiin aiheuttanut vilkastumista asunnon ostajien liikehdinnässä.

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL julkisti Vuoden Parhaat 2023 -finalistit10.10.2023 10:45:00 EEST | Tiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjät ry (SKVL) on Suomen suurin ja vanhin kiinteistönvälityksen verkosto, joka koostuu lähes 500 paikallisesta toimistosta ja lähes 1800 asuntokaupan asiantuntijasta ympäri Suomen. SKVL valitsee jäsentensä joukosta finalistit tarkan esikarsinnan perusteella vuosittain. Vuoden Parhaat valitaan jäsenäänestyksellä. Voittajat vuodelle 2023 julkistetaan 24.11.2023 SKVL:n jäsenille järjestettävässä SKVL Gaalassa Helsingissä.