Idea GroupIdea Group

MEDIEINJBUDAN TILL BAKGRUNDSINFO ons. 24.4 kl. 9.30–11: MS-sjukdomsbilden uppdateras

Idag får personer med MS helt andra framtidsutsikter än för till exempel 10 år sedan. Behandlingen för sjukdomen har utvecklats kraftigt. Forskarsamfundet har uppnått genombrott i att få reda på sjukdomens uppkomstmekanism. Samtidigt insjuknar allt fler i MS.

Finlands Neuroförbund och Finlands MS-stiftelse bjuder in journalister till ett bakgrundsinfotillfälle via Teams. På programmet står de färskaste uppgifterna om incidens, behandling och prognos av multipel skleros (MS), samt om forskningen. Samtidigt publiceras MS-stiftelsens forskningsfinansiering för år 2024.

Vid slutet av evenemanget har journalisterna möjlighet att ställa frågor till experter. Tillfället är endast avsett för medierepresentanter.

Kl. 9.30
Välkomsttal
Helena Ylikylä-Leiva, verkställande direktör, Finlands Neuroförbund rf

Vad innebär det att insjukna i MS idag?
Juha-Pekka Erälinna, docent i neurologi, styrelseordförande, Finlands Neuroförbund rf

MS i Finland och resten av världen – senaste fakta
Merja Soilu-Hänninen, docent i neurologi, överläkare ÅUCS Neurocentrum

Tidigare och effektivare – hur behandlingen av MS utvecklats
Juha Multanen, specialläkare inom neurologi

Med blicken på sjukdomens grundorsak – vad sker inom MS-forskningen just nu
Pentti Tienari, professor inom neurologi, överläkare HUS Neurocentrum

Publicering av MS-stiftelsens forskningsfinansiering för år 2024
Tom Grönberg, styrelseordförande, Finlands MS-stiftelse

Kl. 10.50
Frågetillfälle med experter

Evenemanget avslutas senast 11.10.

Anmäl dig till evenemanget
Anmälan avslutas den 23.4. kl. 14. Teams-länken skickas till de anmälda dagen före evenemanget.

Mer information:
Kommunikationschef Mari Vilska, Finlands Neuroförbund rf, tfn 040 538 7449, mari.vilska@neuroliitto.fi

Om utgivarna

Finlands Neuroförbund är en organisation för människor som drabbats av MS och sällsynta neurologiska sjukdomar och deras anhöriga. Förbundet främjar och övervakar sina medlemmars intressen i det samhälleliga beslutsfattandet och erbjuder rådgivning, rehabilitering ovh boendetjänster. Förbundet har 25 medlemsföreningar. Neuroförbundet grundades år 1971. neuroliitto.fi

Finlands MS-stiftelses syfte är att stödja och främja vetenskaplig forskning inriktad på neurologiska sjukdomar. Stiftelsen uppfyller sitt syfte genom att dela ut stipendier till forskare vars forskningsämnen primärt är multipel skleros eller sällsynta neurologiska sjukdomar. Stiftelsen, som grundades år 1995, har totalt delat ut forskningsstipendier till ett värde av 580 000 euro. ms-saatio.fi

Andra språk

Följ Idea Group

Senaste pressmeddelandena från Idea Group

Faron Pharmaceuticals julkaisi ensimmäisiä faasin II tuloksia leukemiapotilailla – vahvistavat aiemmat lupaavat faasi I tulokset, BEXMAB-tutkimuksessa hoidetuista MDS-potilaista 79 % sai kliinisen hyödyn20.5.2024 09:07:22 EEST | Tiedote

Faron Pharmaceuticals julkaisi lisää erinomaisia tuloksia kokeellisesta bexmarilimab-tutkimuslääkkeestä verisyövän hoidossa. Nämä ensimmäiset faasin II tulokset vahvistavat tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa saatuja positiivisia tuloksia bexmarilimab-täsmäimmunoterapian tehosta useisiin pahanlaatuisiin hematologisiin kasvaimiin eli verisyöpiin. Tutkimuksessa pidempään hoidettujen MDS-potilaiden hoitovasteet ovat säilyneet pääosin hyvinä ja elinajanodote on pidentynyt huomattavasti odotetusta.

Harvinaissairauksien päivä nostaa tasa-arvon tapetille: korjataanko lääkkeiden erikoiskorvattavuuden epäkohta 15 vuoden odotuksen jälkeen?29.2.2024 12:45:57 EET | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriölle luovutettu aloite tähtää harvinaissairauksia sairastavien potilaiden yhdenvertaisuuden parantamiseen Suomessa. Aloitteen hyväksyminen mahdollistaisi ylemmän erityiskorvattavuuden hakemisen harvinaissairauksien hoitoon tarkoitetuille lääkkeille ilman todellisia lisäkustannuksia valtiolle.

Korona räjäytti lääkinnällisten tutkimusvalaisimien kysynnän – Merivaaran tuotanto viedään käsistä29.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Lojer-konsernin tytäryhtiö Merivaara on lisännyt Q-Flow-leikkausalivalaisimien sarjaan kaksi uutta valaisinta, jotka soveltuvat leikkaussalien lisäksi monenlaisiin potilas- ja toimenpidehuoneisiin. Suomessa suunnitellut ja valmistetut valaisimet ovat tällä hetkellä erittäin kysyttyjä eri puolilla maailmaa, sillä hoitojonoja puretaan kaikkialla koronan jälkeen myös leikkaussalien ulkopuolella.