Tove Janssonista kertova näyttely avautuu Muumimuseossa 20.4.2024

Muumimuseossa pian avautuva Taiteilijaelämää-näyttely käsittelee Tove Janssonin (1914–2001) taiteellisen tuotannon ohella hänen elämänvaiheitaan ja ihmissuhteita. Tove Jansson tunnetaan kenties parhaiten muumihahmoistaan, mutta hän itse tunsi olevansa ennen kaikkea taidemaalari.

Mustavalkoinen valokuva, jossa nainen seisoo nojaten suureen maalaukseen.
Tove Jansson ateljeessaan 1956. Lehtikuva / Reino Loppinen

Monipuolisen uransa aikana Tove Jansson teki runsaasti kuvituksia, maalauksia, pilapiirroksia, sarjakuvia ja teatterilavastuksia sekä kirjoitti kirjoja. Janssonille itsensä ilmaiseminen kirjoittamalla oli hyvin luontevaa. Hän oli myös ahkera kirjeiden kirjoittaja. Jansson syntyi taiteilijaperheeseen, jonka arki ja arvot loivat perustan hänen taiteessaan näkyvälle filosofiselle elämänkatsomukselle.

Taiteilijaelämää kertoo Tove Janssonin suomenruotsalaisesta kulttuuriperheestä ja sen vaikutuksista hänen taiteilijaksi kypsymiselleen. Kotialbumeista löytyneiden valokuvien suurennokset kuvaavat opiskelijaelämää, uraa taidemaalarina, nuoruuden ihmissuhteita sota-ajan boheemeissa taiteilijapiireissä sekä Janssonin elämän suurta rakkautta Tuulikki Pietilään (1917–2009. Janssonilla ja Pietilällä oli Helsingissä omat ateljeeasunnot naapurirapuissa Ullanlinnankadulla, ja he työskentelivät ja matkustelivat paljon yhdessä. Yhteisen mökin he rakensivat pienelle Klovharun saarelle Porvoon edustalle ja viettivät siellä yli kolmekymmentä kesää. Tove Jansson oli rohkea oman tiensä kulkija taiteilijana, ihmisenä ja naisena.

Observatorion näyttelyn keskiössä on Tove Janssonin monipuolinen, usein muumikuvitusten varjoon jäänyt ura kuvittajana ja kirjailijana. Esillä on valokuvien lisäksi monipuolinen kattaus kuvituksia, maalauksia ja esineistöä uran eri vaiheilta. Tove Jansson lahjoitti muumitaiteen kokoelmansa Tampereelle 1986. Elämyksellinen Muumimuseo kertoo perusnäyttelyssään Janssonin kirjoittamien muumikirjojen koko tarinan.

Muumimuseon tuottama näyttely on toteutettu yhteistyössä Moomin Characters Oy Ltd:n kanssa.

Taiteilijaelämää – Tove Jansson
20.4.2024–18.5.2025
Muumimuseon Observatorio

Mustavalkoinen valokuva, jossa nainen seisoo nojaten suureen maalaukseen.
Tove Jansson ateljeessaan 1956.
Mustavalkoinen valokuva, jossa kaksi naista tanssii iloisina hiukset liehuen.
Tove Jansson ja Tuulikki Pietilä tanssivat.

MAAILMAN AINOA MUUMIMUSEO

Muumimuseo on elämyksellinen taidemuseo, joka viehättää kaikenikäisiä muumien ja kuvataiteen ystäviä. Tutustu muumien rakastettuihin tarinoihin Tove Janssonin alkuperäisten kuvitusten myötä, astu taikurin hattuun ja koe Muumilaakson taikuutta, tutki yksityiskohtaisia muumikuvaelmia ja näe kimaltelevan pyrstötähden kiitävän avaruudessa! Uutta katsottavaa löytyy museon Observatoriosta eli vaihtuvien näyttelyiden tilasta.

Valokuva hämärästä sinisävyisestä korkeasta tilasta, jonka katossa leijailee suuri pyrstötähteä muistuttava valoteos. ihmiset tutkivat tilassa vitriinien sisältöjä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tampereen taidemuseo ja Muumimuseo

Tove Jansson tunsi olevansa ennen kaikkea maalari – Janssonin elämästä kertova näyttely avautuu Muumimuseossa 20.4.202419.4.2024 15:22:21 EEST | Tiedote

Tove Janssonin syntymäpäivänä 9. elokuuta liputetaan sekä hänen että suomalaisen taiteen kunniaksi. Jansson oli taidemaalari, kuvittaja, pilapiirtäjä, kirjailija ja sarjakuvataiteilija. Etenkin muumihahmot ovat tehneet Janssonista kansainvälisesti tunnetun, mutta Jansson itse tunsi olevansa ennen kaikkea taidemaalari. Taiteilijaelämää-näyttelyn keskiössä on Tove Janssonin monipuolinen, usein muumikuvitusten varjoon jäänyt ura.

Tuula Lehtisen taiteen laaja näyttely avautuu Tampereen taidemuseossa23.2.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tamperelaisen kuvataiteilijan Tuula Lehtisen (s. 1956) ensimmäinen museonäyttely kotikaupungissaan avaa Tampereen taidemuseon remontin jälkeisen näyttelyvuoden yhdessä mediataiteilija Charles Sandisonin näyttelyn kanssa. Tuula Lehtisen yksityisnäyttely on laaja katsaus hänen taiteeseensa 1980-luvulta nykyhetkeen. Lehtinen tunnetaan taidegrafiikastaan, maalauksistaan, posliiniveistoksistaan ja julkisista mosaiikkitöistään. Hän on myös merkittävä kuvataidealan vaikuttaja ja uudistaja.