Finalen i FM i kommunal kommunikation: känslor, ankor och lättläst språk
I FM i kommunal kommunikation har sex finalister utsetts. Tävlingen är indelad i två kategorier: kommunikationskampanjer och kommunikationsåtgärder. I båda kategorierna valdes tre tävlingsbidrag ut till finalen.
I FM i kommunal kommunikation har sex finalister utsetts. Tävlingen är indelad i två kategorier: kommunikationskampanjer och kommunikationsåtgärder. I båda kategorierna valdes tre tävlingsbidrag ut till finalen.
I kategorin Årets kommunikationskampanj belönas kommunikationsprojekt av olika omfattning. De tre finalisterna är:
- Kalle Anka-specialbilaga. Lojo stad.
- Handlingar och känslor i marknadskommunikation, case Porisuhdeneuvoja. Björneborgs stad.
- Halarmärkeskampanj riktad till studerande. Puolanka kommun och projektet Muualta meille.
Med Lojo stads Kalle Anka-bilaga eftersträvade staden en speciell och ovanlig marknadsföring som också lyfte fram Lojos 700-årsjubileum. Med hjälp av bilagan nådde man effektivt i synnerhet barnfamiljer.
I kampanjen Teot ja tunteet tog Björneborg in känslor och humor. Björneborg har förtjänstfullt anspelat på känslor och handlingar i sin marknadskommunikation och nått stor synlighet med sin kampanj.
I Puolankas kampanj skickades halarmärken ut till studerande inom olika områden i syfte att marknadsföra den lilla kommunen som en potentiell arbetsplats.
I kategorin Årets kommunikationsåtgärd ingår enskilda insatser samt utveckling av kommunikationen, såsom ny bestående praxis. De tre finalisterna är:
- Listapalaveri (möte om föredragningslistan). Nurmijärvi stad.
- Det nya intranätet Lykky. Vasa stad.
- Kommunikation på lättläst språk. Vanda stad.
Nurmijärvi har i egen regi producerat videon och podden Listapalvelu, där stadsdirektören och några fullmäktigeledamöter går igenom ärendena inför det kommande fullmäktigemötet. Videon och podden öppnar upp det kommunala beslutsfattandet på ett nytt sätt.
Vasa stad förnyade sitt intranät Lykky som blev tvåspråkigt, och staden involverade också personalen i kommunikationen på intranätet på bred front. Namnet Lykky refererar till stadens lycklighetsstrategi.
Vanda stad gick in för att lättläst språk ska vara ett av stadens officiella servicespråk. Därefter har Vanda gjort en tidning och webbsidor på lättläst språk och utbildat personalen i kommunikation på lättläst språk.
Tiotals arbeten kunde ha tagits med i finalen
Sammanlagt 66 tävlingsbidrag lämnades in. Av dessa var 24 kommunikationsåtgärder, dvs. utveckling av bestående praxis, och 42 kampanjåtgärder.
– Under de senaste åren har kommuner och kommunalt anknutna organisationer genomfört tiotals insiktsfulla och mångsidiga förändringar i sin kommunikation och kommunikationskampanjer. Bland bidragen fanns många smarta varumärkesreformer, evenemangskoncept, marknadsföringskampanjer riktade till invånarna och presentation av service, säger Tony Hagerlund, utvecklingschef inom kommunikation vid Kommunförbundet och ordförande för juryn.
– Ännu alldeles på slutrakan, innan de sex finalisterna hade valts, hade juryn ett tjugotal utmärkta kandidater på förslag.
Alla åtgärder och kampanjer som genomförts under 2022–2023 kunde delta i tävlingen.
Prisutdelning i maj i Kuopio
De sex finalisterna presenteras och priserna delas ut under mötet för kommunala kommunikatörer i Kuopio 14.5.2024. Samtidigt delar juryn också ut hedersomnämnanden till andra förtjänstfulla bidrag.
Tävlingsarrangörer är Kommunförbundet och Finlands Regionala Utvecklingsorganisationer SEKES rf. Tävlingens samarbetsföretag Sanoma möjliggör kampanjpriser, dvs. en synlighet värd sammanlagt 10 000 euro i Sanomas kanaler.
FM i kommunal kommunikation är en indirekt fortsättning på den tidigare tävlingen FM i kommunal marknadsföring som ordnats 17 gånger. Mer information om tävlingen finns på Kommunförbundets webbplats:
Närmare upplysningar
Tony Hagerlund
utvecklingschef, kommunikation, Kommunförbundet,
tfn 050 526 2158
Nyckelord
Kontakter
Tony HagerlundUtvecklingschef, kommunikation
Tel:+358 50 526 2158tony.hagerlund@kuntaliitto.fiFinlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Kommunerna skapar grunden för ett gott liv för sina invånare. Kommunförbundet arbetar för att kommunerna ska lyckas med sitt uppdrag.
Följ Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntaliitto selvitti: Suomalaiset samaistuvat vahvasti kotikuntaansa - kiinnostavia kuntakohtaisia eroja18.6.2025 01:00:00 EEST | Tiedote
Mihin kuntiin tai alueisiin samaistut? Kuntaliiton tuore Kuntalaistutkimus osoittaa, että suomalaiset samaistuvat yhä vahvasti kotikuntaansa, erityisesti pienissä kunnissa ja iäkkäämmissä ikäryhmissä. Paikallisuus elää vahvana arjessa, vaikka samaan aikaan Eurooppa ja maakunta kasvattavat merkitystään. Kärkikolmikkona samaistumisessa ovat Suomi, Pohjoismaat ja kotikunta. Kotikuntaansa samaistuvien määrä kuitenkin vaihtelee merkittävästi eri puolilla Suomea. Tutkimuksesta selviää myös, että mitä vahvemmin suomalaiset kokevat kuuluvansa kotikuntaansa, sitä enemmän he luottavat päätöksentekoon ja ovat tyytyväisempiä kunnan palveluihin. Samaan aikaan uudet hallinnolliset rakenteet etsivät vielä paikkaansa ihmisten arjessa: hyvinvointialueet eivät vielä tunnu omilta. Kuntalaistutkimukseen vastasi 10 500 suomalaista 46 kunnasta ja kaupungista. Liitedioista pääsee tutustumaan kuntakohtaisiin tuloksiin. Esimerkiksi Naantalissa ja Inarissa samaistuminen kotikuntaan on poikkeuksellisen vahvaa. S
Joka kolmas kuntapäättäjä on kohdannut häirintää tai uhkailua6.6.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Kolme kymmenestä kuntapäättäjästä on kokenut häirintää tai uhkailua kuluvalla valtuustokaudella, ilmenee Kuntaliiton tuoreesta Kuntapäättäjätutkimuksesta. Häirintää kokevat erityisesti naiset ja näkyvissä luottamustehtävissä toimivat. Häirinnän muodoista yleisimpiä ovat asiaton palaute mediassa (57 %), sanalliset uhkaukset tai aggressio kasvokkain (43 %) sekä maalittaminen (35 %). Sosiaalisessa mediassa tapahtuneet uhkaukset ovat hieman vähentyneet vuodesta 2020. Samalla tutkimus osoittaa myös valonpilkahduksia: keskusteluilmapiiri kunnissa on monin paikoin parantunut.
Vauvarahaa maksavien kuntien määrä kasvussa2.6.2025 09:24:01 EEST | Tiedote
Vauvaraha on yleistynyt erityisesti pienissä kunnissa, joissa etsitään tapoja tukea perheitä ja houkutella uusia asukkaita, selviää Kuntaliiton tuoreesta selvityksestä. Vastasyntyneitä muistetaan jollain tavalla lähes 120 kunnassa, ja vauvarahaa maksetaan 64 kunnassa. Suurimmillaan vauvaraha on 10 000 euroa. – Vaikka vauvaraha ei ratkaise väestörakenteen muutoksia, monessa kunnassa sen avulla halutaan viestiä, että lapset ja lapsiperheet ovat arvokkaita sekä tukea perheiden arkea, sanoo kehittämispäällikkö Jarkko Lahtinen Kuntaliitosta.
Vasa är Årets klimatkommun 202522.5.2025 14:40:00 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet premierade Vasa stad med titeln Årets klimatkommun vid Kommunernas klimatkonferens i Åbo 22.5.2025. Kommunförbundet delar ut priset vartannat år. Urvalskriterierna baserar sig på resultaten av kommunernas arbete för att uppnå koldioxidneutralitet. Den premierade kommunen ska kommunicera på ett effektfullt och ansvarsfullt sätt, vara engagerad i förändringen och få konkreta resultat.
Vuoden ilmastokunta 2025 on Vaasa22.5.2025 14:40:00 EEST | Tiedote
Kuntaliitto palkitsi Vaasan kaupungin vuoden ilmastokuntana Kuntien ilmastokonferenssissa Turussa 22.5.2025. Kuntaliitto myöntää palkinnon joka toinen vuosi. Valintakriteerit perustuvat kuntien hiilineutraaliustyön tuloksiin. Palkitun kunnan tulee tehdä vaikuttavaa ja vastuullista viestintää, olla sitoutunut muutokseen sekä tuottaa konkreettisia tuloksia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum