Voitto Helsinki-Vantaan lentoasemalle: Pohjois-Euroopan paras lentoasema

Matkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi Skytraxin kansainvälisessä palvelututkimuksessa. Palkinto jaettiin lentoasemayhtiö Finavialle Frankfurtissa 17. huhtikuuta 2024.

Palkinnon kävi noutamassa Finavian tietohallintojohtaja Leyla Akgez-Laakso.
Palkinnon kävi noutamassa Finavian tietohallintojohtaja Leyla Akgez-Laakso. Skytrax

– On upeaa, että lentomatkustajat ovat toistamiseen valinneet Helsinki-Vantaan Pohjois-Euroopan parhaaksi lentokentäksi! Olemme jo tänä vuonna päässeet juhlimaan Helsinki-Vantaan valintaa Euroopan parhaaksi lentoasemaksi omassa kokoluokassaan. On selvää, että lentoasemallamme on vahva asema maailman parhaiden lentoasemien joukossa, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Serlenius Finaviasta sanoo.

Skytraxin tutkimus on kansainvälisesti arvostettu lentoasemien palvelutasoa mittaava matkustajatutkimus, jossa on mukana yli 550 lentoasemaa ympäri maailmaa. Tutkimus toteutettiin elokuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana.

Lentomatkustajat arvioivat tutkimuskyselyssä laajasti lentoasemien palveluiden tasoa ja asiakaskokemusta matkustajapolun eri vaiheissa. Niihin kuuluvat muun muassa lähtöselvitys, turvatarkastus, ostos- ja ruokailumahdollisuudet sekä saapuvien ja vaihtomatkustajien palvelut.

– Asiakaskokemuksen kehittäminen oli keskiössä Helsinki-Vantaan historian mittavimmassa kehitysohjelmassa, jonka myötä lentoasema uudistui kauttaaltaan. Vuonna 2023 nostimme esimerkiksi turvatarkastuksessa sallittujen nesteiden määrän kahteen litraan, avasimme lentoasemalle yhteensä 26 myymälää, ravintolaa ja kahvilaa ja modernisoimme matkatavaralogistiikan. Ei ole sattumaa, että saimme viime vuonna Helsinki-Vantaan historian korkeimmat arvosanat asiakastyytyväisyydestä.

Palkinto on Finavian johtamalle ja kehittämälle Helsinki-Vantaalle jo kolmas vuonna 2024. Airports Council International (ACI) palkitsi Helsinki-Vantaan vastikään Euroopan parhaaksi lentoasemaksi omassa kokoluokassaan. Helsinki-Vantaa sijoittui lisäksi maailman viidenneksi parhaaksi lentoasemaksi liikematkustajille Skytraxin tutkimustietoon pohjautuvalla listalla.

Helsinki-Vantaa on valittu Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi nyt yhteensä seitsemän kertaa.

–  Pysymme vuodesta toiseen maailman parhaimpien joukossa, sillä asetamme tavoitteemme korkealle ja teemme pitkäjänteisesti työtä niiden saavuttamiseksi. Haluan kiittää kaikkia finavialaisia ja koko lentoasemayhteisöä työstä, jota teemme yhdessä sujuvan matkustuksen eteen. Maailmanluokan asiakaskokemus rakentuu monista osista, joihin jokainen lentoasemalla työskentelevä omalla toiminnallaan vaikuttaa, Serlenius sanoo.

VIESTINTÄ

Kuvia median käyttöön.

Helsinki-Vantaan lentoaseman uusi terminaalilaajennus otettiin käyttöön 1.12.2021. Kuvassa terminaalin pääsisäänkäynti.
Helsinki-Vantaan terminaalin tuloaulassa sijaitsee Luoto, jossa kasvaa eläviä puita.
Palkinnon kävi noutamassa Finavian tietohallintojohtaja Leyla Akgez-Laakso.

Finavian tammi-maaliskuu 2024: Lapin lentoasemien vahva kasvu jatkui – Helsinki-Vantaan vaihtomatkustus edelleen vähäistä30.4.2024 11:43:52 EEST | Tiedote

Tammi-maaliskuussa 2024 Finavian lentoasemilla oli reitti- ja tilauslentojen matkustajia yhteensä 4,6 miljoonaa (4,5 miljoonaa). Matkustajamäärä kehittyi positiivisesti erityisesti Rovaniemen lentoasemalla, jolla vahvan joulusesongin jälkeen nähtiin +28 % kasvu. Helsinki-Vantaan lentoaseman matkustajamäärän palautuminen on kaksoiskriisin vaikutuksesta hitaampaa kuin keskimäärin muilla lentoasemilla Euroopassa. Venäjän ylilentokiellon vaikutusten vuoksi Aasiasta Helsinki-Vantaan kautta Eurooppaan tapahtuva vaihtomatkustus on edelleen noin 30 % vähäisempää kuin vuonna 2019.