HelsinkiMissio

500 000 kokemusta yksinäisyydestä – HelsinkiMissio kerää varoja yksinäisyyden vähentämiseksi

Joka kymmenes suomalainen kärsii haitallisesta, pitkäkestoisesta yksinäisyydestä. Se tarkoittaa, että Suomessa on yli 500 000 yksinäistä, joille yksinäisyyden kokemus tuo surua ja tuskaa päivittäin. Jatkuva yksinäisyys on vakava terveydellinen riski ja aina vakava inhimillinen kokemus. HelsinkiMissio kerää varoja 22. huhtikuuta käynnistyvällä kampanjalla yksinäisyyden vähentämiseksi.

Lahjoitusten avulla yksinäinen nuori voi saada kaverin, vanhus jutteluseuraa ja lapsiperhe tukea arkeen. Johannes Romppanen & Risto Musta

Eri elämänvaiheissa yksinäisyys näyttäytyy eri lailla. Nuorten yksinäisyys voi merkitä porukan ulkopuolelle jäämistä. Pienten lasten vanhemmat voivat jäädä ilman turvaverkkoja ja apukäsiä. Vanhus saattaa viettää päiviäkin puhumatta kenellekään puolison kuoltua.

Koska yksinäisyyden kokemukset ovat yksilöllisiä, tarvitaan monipuolista apua. HelsinkiMissio tarjoaa 30 palvelua yksinäisyyden vähentämiseksi. Apu voi tarkoittaa esimerkiksi keskusteluapua nuoren kriisissä, perhekaveria ruuhkavuosien keskellä tai kävelyseuraa vanhukselle.

–  Päivittäin näemme, kuinka yksinäisyys heikentää hyvinvointia. Olemme huolestuneita, että etenkin pitkäkestoisen yksinäisyyden kokemukset ovat lisääntyneet nuorilla ja vanhuksilla. HelsinkiMission palveluille on kasvava tarve ja siihen haluamme vastata, sanoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Tuula Colliander

HelsinkiMission toiminta todennetusti lisää ihmisten hyvinvointia ja osallisuutta sekä vähentää yksinäisyyttä. Se on myös kustannustehokasta.

– SROI-analyysin avulla on arvioitu, että esimerkiksi nuorten palveluihimme sijoitettu euro tuottaa itsensä takaisin jo samana vuonna, jolloin parhaimmillaan yhteiskunnalliset hyödyt ovat kaksinkertaistuneet.

Lahjoita, jotta olisi joku, joka kuuntelisi ja jolle jutella. Lahjoitusten avulla voimme auttaa.

Tänä keväänä HelsinkiMissio nostaa esiin yksinäisyyden vaikutuksia ja kertoo, miten lahjoittamalla voi vaikuttaa yksinäisyyttä kokevan tilanteeseen konkreettisesti. Lahjoitusten avulla yksinäinen nuori voi saada kaverin, vanhus jutteluseuraa ja lapsiperhe tukea arkeen.

Kampanjalla kerätään varoja HelsinkiMission yksinäisyyttä vähentävään työhön, joka on valtakunnallista, tutkitusti tuloksellista ja kustannustehokasta. Lahjoitusten tarve on suurempi kuin koskaan.

– HelsinkiMission rahoituskokonaisuudessa lahjoitusten osuus on erittäin tärkeä. Sote-järjestöjen valtioavustusten leikkaukset heikentävät HelsinkiMission mahdollisuuksia tarjota toimintaa ja palveluita nykyisessä mittakaavassa. Toimintamme laajuus riippuukin entistä enemmän lahjoitusvaroista.

Vuonna 2023 HelsinkiMission toiminnassa ja palveluissa kohdattiin nuoria, aikuisia, lapsiperheitä, ja senioreja yli 130 000 kertaa ammattilaisten ja yli 1000 vapaaehtoisen voimin.

– Jotta voimme auttaa yhtä laajasti ja tehokkaasti myös tulevaisuudessa, tarvitsemme yhä enemmän yksityishenkilöiden, yritysten ja säätiöiden tukea. Jokainen lahjoitus on tärkeä ja vaikuttava – lahjoitusten avulla vähennämme yksinäisyyttä, Colliander vetoaa.

Kampanja näkyy laajasti muun muassa katukuvassa Clear Channelin lahjoittamissa mainospinnoissa, sosiaalisessa mediassa ja verkossa. Kampanjan suunnittelu on saatu lahjoituksena Columbia Roadilta.

Lahjoitukset mahdollistavat 30 palvelua yksinäisyyden vähentämiseksi, muun muassa:

NUORILLE:

Keskustelu- ja kriisiapu – ammattiapua yksinäisyyteen

Koulutetun vapaaehtoisen tukea arkeen

Keskusteluryhmät itsemyötätunnon opetteluun

AIKUISILLE:

Yksinäisyyden keskusteluapu – ammattiapua yksinäisyyden kohtaamiseen

Perjantaipuhelimesta jutteluseuraa

Perhekaverin tukea arkeen

SENIOREILLE:

Seniorikaverin tukea ja läsnäoloa

Keikka-apua arjen haasteisiin

Aamukorva-puhelin aamun yksinäisiin hetkiin

Yhteyshenkilöt

Viestintä- ja varainhankintajohtaja Hanna Koskenkangas, hanna.koskenkangas@helsinkimissio.fi, 040 589 0551

Varainhankintapäällikkö Niina Frösèn, niina.frosen@helsinkimissio.fi, 044 735 5138

HelsinkiMissio on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö. Tehtävämme on vähentää yksinäisyyttä ja lisätä hyvinvointia.  Tunnemme yksinäisyyden ja tiedämme keinot sen voittamiseksi.

Toimimme lähes sadan ammattilaisen ja tuhannen vapaaehtoisen voimin. Kohtaamme, tuemme ja autamme vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä. Tarjoamme yksinäisyyttä lievittäviä palveluja valtakunnallisesti sekä mahdollisuuden osallistua vapaaehtoisena kohtaamaan muita.

Kutsumme kaikki tekoihin yksinäisyyttä vastaan. Tavoitteemme on, että kukaan ei jää yksin.

helsinkimissio.fi

#YhdessäYksinäisyysVoitetaan