Sofia Virta: Miten kokoomuslainen pääministeri voi sallia tälläisen oikeusvaltion horjuttamisen?

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta ihmettelee, miten pääministeri Petteri Orpo sallii oikeusministeri Leena Meren toiminnan, jonka Virta näkee horjuttavan oikeusvaltiota.

– Käsittäkseni kokoomuksenkin näkemys on, että Suomen on oltava vahva oikeusvaltio. On paikallaan kysyä, miten kokoomuslainen pääministeri voi sallia tälläisen oikeusvaltion horjuttamisen, jota oikeusministerin toimesta nyt näemme tapahtuvan, Virta ihmettelee.

Juristiliitto vaatii laillisuusvalvojalta puolueetonta selvitystä poliittisen vaikuttamisen rajoista oikeusvaltiossa. Selvityksen tulisi liiton mukaan koskea kaikkia ministeriöitä.

– Mielestäni tässä tilanteessa olisi todella arvokasta saada selvitys asiasta. Mutta tämä on tietysti riippumaton oikeuskanslerin arvioitava asia, ei poliittisten päättäjien, Virta muistuttaa.

Virta peräänkuuluttaa pääministeriltä johtajuutta varmistaa, että Suomi ei lipsu oikeusvaltioperiaatteesta piiruakaan.

– Suomi on ja Suomen pitää olla jatkossakin vahva oikeusvaltio. Tätä periaatetta pitää vahvistaa ei rapauttaa - se on vaarallinen tie, josta ei välttämättä ole paluuta. Siksi näissä asioissa ei ole lipsumisen varaa yhtään vaan hallitusta johtavan pääministeri Orpon tulisi tehdä hyvin selväksi, että Suomessa oikeuslaitoksen riippumattomuutta ei horjuteta ja piste, linjaa Virta.

Vihreiden Ohisalo: Kohtuuhintainen asuminen on turvattava kaupungeissa – Vihreät julkaisivat uuden suurten kaupunkien ohjelman23.5.2024 08:26:00 EEST | Tiedote

Vihreiden uudessa suuria kaupunkeja koskevassa ohjelmassa kuvataan kestävän asuntopolitiikan tavoitteita ja ratkaisuja suurissa kaupungeissa. Ohjelmassa esitellään myös Vihreiden ratkaisuja ilmastokriisin ja luontokadon torjumiseksi suurissa kaupungeissa sekä toimia kaupunkien elinvoiman ja ihmisten hyvinvoinnin turvaamiseksi. Suurien kaupunkien ohjelma hyväksyttiin Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa sunnuntaina 19.5.

Ville Niinistö: “Vihreät on takuupuolue sille, että laita- ja äärioikeistolle ei anneta valtaa”18.5.2024 11:19:08 EEST | Tiedote

Europarlamentin jäsen Ville Niinistö korosti Vihreiden puoluevaltuustolle pitämässään puheessa Vihreiden roolia Eurooppa-myönteisenä takuupuolueena ja äärioikeiston vastavoimana. Niinistön mukaan eurooppalaiset valitsevat nyt, annetaanko valtaa niille, jotka haluavat rakentaa vai niille, jotka rikkovat ja uhkaavat ihmisten sekä EU-maiden välistä yhteisöllisyyttä sekä palvelevat Putinin intressejä.

Atte Harjanne: Näen mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.18.5.2024 10:26:06 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne nosti puoluevaltuustolle pitämässään puheessa esiin suomalaisten arvostuksen kotimaan luontoamme kohtaan sekä luonnon positiivisen vaikutuksen meidän kaikkien elämänlaatuun. Harjanne kävi läpi hallituksen pitkää syntilistaa surkeasta luonto- ja ilmastopolitiikasta ja korosti, että näkee mieluummin hallituksen kuin luonnonmetsän kaatuvan.