Onnistunut suojausstrategia tuki tuloksentekoa

Vuoden 2024 ensimmäisellä vuosineljänneksellä Vaasan Sähkö -konsernin liikevaihto oli 76,1 miljoonaa euroa (63,4 M€). Konsernin liikevoitto nousi 13,8 miljoonaan euroon (-1,2 M€) liikevoittoprosentin ollessa 18,2 (-1,9). Konsernin omavaraisuusaste nousi 51,9 prosenttiin (46,4 %).

Tammikuu oli Ilmatieteenlaitoksen mukaan kylmin kuukausi kahdeksaan vuoteen. Vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana siirrettiinkin asiakkaille sekä sähköä että kaukolämpöä enemmän kuin edellisvuonna.

Sähkön tuotanto nousi selkeästi edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta, suurimpana tekijänä oli vuoden 2023 huhtikuussa säännöllisen tuotantonsa aloittanut Olkiluoto 3. Energian myynnissä tuloksentekokyky oli edelleen heikko. Konsernissa nähdään kuitenkin, että sekä kaukolämmön että sähkön myynnissä on hyvät edellytykset päästä positiiviseen tulokseen kuluvan vuoden aikana.

- Sähkön tuotantoliiketoiminnan tulos oli vahva vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana. Tuotantolaitosten hyvä toimitusvarmuus, kylmä sää ja onnistunut suojausstrategia tuki tuloksentekoa, toteaa toimitusjohtaja Stefan Damlin

Investoinnit johdattavat kohti hiilineutraalia tuotantoa

- Toiminta jatkuu investointipainotteisena tukien konsernin hiilineutraaliustavoitteita tuotannossa, kertoo Damlin.

Tammikuussa otettiin kaupalliseen käyttöön jäteveden hukkalämpöjä hyödyntävä lämpöpumppulaitos Påttin jätevedenpuhdistamon yhteydessä. Laitoksesta saatava kaukolämpö tulee muodostamaan noin 10 prosenttia Vaasan Sähkön koko kaukolämpötuotannosta.

Vuoden 2023 lopulla Vaasan Sähkö päätti osuudestaan EPV Energian Lapuan Heininevalle rakennuttamasta teollisen mittakaavan aurinkopuistosta. Valmistuessaan puisto tuottaa vuositasolla 90 gigawattituntia sähköä.

Vaasan Sähköverkon älymittarihanke etenee suunnitelmien mukaan. Maaliskuun loppuun mennessä uusista mittareista oli asennettu noin puolet. Vaasan Sähköverkon kaikilla käyttöpaikoilla on määrä olla uudet mittarit käytössä vuoden loppuun mennessä. Asennukset ovat saaneet hyvää palautetta asiakkailta: tyytyväisyys on palautekyselyn mukaan tasolla 4,5/5. Korkeimman arvosanan ovat antaneet asiakkaat, joiden mittareille ei ole vapaata pääsyä, eli jotka ovat kohdanneet asentajan.

Lue lisää älymittarihankkeesta

Vaasan Sähköverkolle uusi toimitusjohtaja

Vaasan Sähköverkko valitsi Jarmo Leppisen uudeksi toimitusjohtajaksi toiselle työnantajalle siirtyvän Juha Rintamäen tilalle. Leppinen on viimeiset neljä vuotta toiminut Vaasan Sähköverkon suunnittelupäällikkönä. Hän aloittaa uudessa tehtävässään 1.5.2024.

Vastuullisuusstrategiasta toimenpideohjelma

Vuonna 2023 Vaasan Sähkö -konserni määritteli vastuullisuustyönsä painopisteet, tavoitteet ja vision. Seuraavaksi konsernissa määritellään tarkempi toimenpideohjelma tavoitteiden saavuttamiseksi.

- Toimialamme on pitkään keskittynyt tuotannon päästöjen vähentämiseen. Vastuullisuusstrategiatyömme on nostanut esille monia muitakin painopistealueita, joita lähdemme kehittämään systemaattisesti. Näitä ovat esimerkiksi luonnon monimuotoisuuden turvaaminen, toimitusketjun vastuullisuushallinta ja työyhteisön monimuotoisuuden kehittäminen.

Lue lisää Vaasan Sähkö -konsernin vastuullisuusstrategiasta

1–3/2024

1–3/2023

76,1

63,4

19,9

1,8

13,8

18,2

6,6

3,4

51,9

46,4

Sähkön myynti asiakkaille GWh

Sähkön tuotanto GWh

Yhtiökokouksen päätökset

Vaasan Sähkön varsinainen yhtiökokous päätti 22.4.2024, että osinkoa jaetaan 6 000 750 euroa. Vuonna 2024 maksettavan osingon vähimmäistavoitteeksi on asetettu 12 miljoonaa euroa. Mahdollisesta lisäosingosta päättää ylimääräinen yhtiökokous syksyllä.

Yhtiökokous päätti myös, että Vaasan Sähkö Oy:n hallituksen kokoonpano säilyy ennallaan:

Joakim Strand
Marianne Munkki
Marko Nylund
Kim Berg
Jukka Mäkynen
Eva Liljeblom

Lue Vaasan Sähkön vuosikatsaus 2023.

Tavoitettavissa 26.4. klo 12.30 - 14.00.