Viestintätoimisto Manifesto OyViestintätoimisto Manifesto Oy

Haluatko etätyöskennellä paratiisin keskellä? – Turkki helpottaa suomalaisten diginomadien pidempiaikaista oleskelua

Elävistä kaupungeistaan ja upeista rannikoistaan tunnettu Turkki on yksi maailman suosituimmista matkailukohteista. Nyt viisumin saaminen pidempiaikaiseen oleskeluun ja etätyöskentelyyn lomaparatiisissa on aiempaa helpompaa myös suomalaisille. Suomalaiset diginomadit, jotka haluavat tehdä etätöitä Turkissa pidempään, voivat käynnistää viisuminhakuprosessin helposti Digital Nomad GoTürkiye -alustalla.

Fethiye hurmaa diginomadit.

Kun diginomadit, eli paikkariippumattomasti ulkomailta kannettavilla tietokoneilla työskentelevät henkilöt, ovat suorittaneet prosessin ensimmäisen vaiheen ja täyttäneet alustan vaatimukset, he saavat tunnistussertifikaatin, jonka avulla viisuminhakuprosessia voi jatkaa Turkin konsulaatissa.

Ketkä voivat tulla diginomadeiksi Turkissa?

Suomen kansalaiset voivat viipyä Turkissa ilman viisumia korkeintaan 90 vuorokautta 180 vuorokauden aikana. Kaikki 21–55-vuotiaat Suomen kansalaiset voivat hakea Digital Nomad -viisumia Turkissa.

Digitaalisen nomadin tunnistustodistuksen saamiseksi on ladattava seuraavat asiakirjat alustalle rekisteröitymisen jälkeen:

• Matkustusasiakirja/passi, joka on voimassa vähintään kuusi kuukautta Turkkiin saapumispäivästä

• Korkeakoulututkintotodistus tai sitä vastaava asiakirja

• Asiakirja, joka osoittaa hakijan toimivan digitaalisena nomadina:

• Sopimus, jos työskentelee yrityksessä (paitsi turkkilaiset yhtiöt) tai b) työsopimus hakijan ja yrityksen välillä, jos hän on itsenäinen ammatinharjoittaja (paitsi turkkilaiset yhtiöt)

• Biometrinen valokuva

• Asiakirja, joka todistaa, että hakijan kuukausitulot ovat 3 000 USD tai vuositulot 36 000 USD

Vankka teknologiainfrastruktuuri houkuttelee diginomadeja Turkkiin

Turkki tarjoaa diginomadeille kaiken mahdollisen, mitä he tarvitsevat.

Turkin vankan teknologiainfrastruktuurin, helpon sijainnin ja erittäin kehittyneiden digitaalisten pankki- ja maksujärjestelmien ansiosta Turkista on viime vuosina tullut suosittu kohde digitaalisille nomadeille. Diginomadeille tarkoitetulla viisumilla vierailijat voivat pidentää oleskeluaan Turkissa ja nauttia maan ainutlaatuisesta kauneudesta samalla, kun he käyttävät nopeaa internetiä ja matkapuhelinyhteyttä sen suurimmissa kaupungeissa.

Diginomadien suosituimmat kohteet Turkissa

Energinen metropoli: Istanbul

Istanbul on paitsi historiallinen kaupunki, myös erilaisten kulttuurien kohtauspaikka. Siellä tuhansia vuosia vanha sivilisaatio kohtaa nykyaikaisen liiketoimintakulttuurin suur- ja start-up-yrityksineen. Vilkkaaseen Istanbuliin pääsee helposti suorilla lennoilla melkein mistä päin maailmaa tahansa. Istanbulin liikenneinfrastruktuuri, vaihtelevat majoitusvaihtoehdot vuokra-asunnoista hostelleihin ja hotelleihin, leuto ilmasto ja nykyaikaiset työskentelyolosuhteet täyttävät täydellisesti erilaisten ammattilaisten ja vierailijoiden tarpeet.

Istanbul on kaupunki, jossa voi nauttia upeista näkymistä työskennellessään etänä kahviloissa ja puistoissa, joissa on ilmainen langaton internetyhteys (Wi-Fi) tai co-working-toimistoissa eri puolilla kaupunkia. Kaupungin eloisuus ja historialliset rakennukset odottavat löytäjäänsä. Etätyöntekijät voivat nauttia monikulttuurisesta historiasta, ympärivuotisesta aktiivisesta kulttuuri- ja taide-elämästä, herkullisesta keittiöstä, Istanbulin sosiaalisesta ympäristöstä ja lukuisista muista erityispiirteistä.

Ainutlaatuinen sekoitus historiaa ja nykyaikaa: İzmir

İzmir – yksi Lonely Planetin suosittelemista matkakohteista vuonna 2024 – on avara ja viehättävä kaupunki, joka vastaa diginomadien tarpeisiin. Laaja valikoima majoitusvaihtoehtoja, sen erinomainen sijainti meren rannalla, egealainen keittiö sekä historiaa ja nykyaikaa yhdistävä kulttuuri ovat kaupungin tunnusmerkkejä. Monet kaupungin suosituista merenrantakylistä viehättävät diginomadeja modernin infrastruktuurinsa ansiosta. Missä tahansa asuukin, voi jatkaa työskentelyä kahvilassa ja nauttia Egeanmeren syvän sinisistä vesistä aina, kun on tauon tarpeessa.

Työympäristö luonnon ja meren helmassa: Muğla

Välimeren ja Egeanmeren risteyksessä sijaitseva Muğla on täydellinen vaihtoehto digitaalisille nomadeille. Muğla tarjoaa vierailijoille työskentely-ympäristön, joka tuntuu kuin olisi lomalla – kiitos tunnettujen kaupunkien, kuten Dalamanin, Bodrumin ja Fethiyen. Ne saavat diginomadit tuntemaan olonsa taivaalliseksi.

Muğla tarjoaa vierailijoilleen rauhallisen työympäristön ja vankan infrastruktuurin. Aktiviteetit, jotka vaihtelevat muinaisen kaupungin tutkimisesta veneretkiin ja herkullisiin Egeanmeren keittiöihin, tekevät myös vapaa-ajasta erityisen nautinnollista. Muğla on unenomainen paikka, jossa sinilippuiset, kultaiset rannat ja kristallinkirkkaat vedet rauhallisten lahtien ja häikäisevien näkymien ympäröimänä tarjoavat paikan niille, jotka haaveilevat ”taivaallisesta” työtilasta.

Loputtomat kokemukset Välimeren auringon alla: Antalya

Antalya, Turkin Rivieran sydän, on myös digitaalisten nomadien suosikki.  Antalyan ilmasto tarjoaa 300 aurinkoista päivää vuodessa. Pitkien rantojen, muinaisten kaupunkien, historian ja Välimeren herkkujen sekä museoiden kaupunki on ainutlaatuinen kohde, jossa vierailijat voivat nauttia kauniista näkymistä työskennellessään sekä taukojen aikana. Antalyassa, jossa voit kokea ylellisiä majoitusvaihtoehtoja kaikenlaisilla mukavuuksilla, vierailijat voivat tutustua muinaisiin kaupunkeihin, kuten Patara, Aspendos, Perge, Phaselis ja Olympos, Lycia ja St. Paul nauttien sinilippurannoista.

Arzu Emel Polat
Lähetystöneuvos, Turkin tasavallan suurlähetystö
emel.polat@go-turkiye.fi

Jonna Varhama
puh. 050 543 2926
jonna.varhama@manifesto.fi

Olemme kokenut ja sitoutunut viestintätoimisto, joka kuuntelee asiakasta ja saa tuloksia aikaiseksi.

Turkki tarjoaa parasta perhelomailuun – aktiviteettejä kaiken ikäisille13.5.2024 09:29:55 EEST | Tiedote

Turkin turkoosit Välimereltä Egeanmerelle jatkuvat rannikot hellivät matkailijaa vieraanvaraisuudellaan. Lumoavilla rannikkokaistaleilla on lähes ympärivuotinen auringonpaiste ja taivaansiniset aallot hyväilevät valkoisia hiekkarantoja. Matkailijoille on tarjolla viihtyisiä, perheystävällisiä hotelleja erilaisine palveluineen, vesiurheiluun sopivia rantoja ja erilaisia kulinaarisia herkkuja. Kätevän etäisyyden päästä löytyy myös muinaisia Egeanmeren ja Välimeren kaupunkeja.