Linnanmäki on nyt auki – Tervetuloa swingahtamaan uusiin hupisfääreihin!

Linnanmäen Huvipuiston portit avautuivat 30.4.2024 klo 12.30, jolloin Linnanmäen hupimestarit toivottivat kaikki huvittelijat lämpimästi tervetulleiksi. Linnanmäen uusi huvikausi tuo tullessaan monia swingahtavia uutuuksia.

Linnanmäen alkava huvikausi on tulvillaan iloa, vauhtia, herkkuja ja mukavaa yhdessäoloa ystävien ja perheen kanssa.

– Olemme innolla odottaneet, että pääsemme pitkän talven jälkeen vihdoin avaamaan huvipuiston portit. Takatalvi aiheutti meille pienen viivästyksen, mutta iloitsemme, että pääsemme nyt toivottamaan kaikki huvittelijat tervetulleiksi Linnanmäelle luomaan ihania muistoja, jotka kantavat aina hupipolvelta toiselle, Linnanmäen toimitusjohtaja Pia Adlivankin toivottaa iloisesti.

– Jokainen Linnanmäellä huvitteleva on merkittävällä tavalla mukana tukemassa suomalaisia lapsiperheitä. Lasten Päivän Säätiön perustaneet lastensuojelujärjestöt pystyvät säätiön tuella toteuttamaan toimintaa, jolla autetaan lapsia, nuoria ja perheitä, kertoo Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja Ulla Siimes

– Olemme iloisia ja kiitollisia tästä tuesta, Siimes jatkaa.

Yli puolet hupimestareista palaa töihin Linnanmäelle

Linnanmäellä odotetaan innokkaasti alkavaa huvikautta yli 700-henkisen hupimestarijoukon kanssa. Linnanmäellä kaikki työntekijät ovat hupimestareita, sillä jokainen heistä on mestari tuottamaan hupia asiakkaille ja toisilleen.

– Kaiken toimintamme keskiössä ovat ihanat hupimestarimme, jotka luovat asiakkaillemme juuri ne ikimuistoiset huvipuistokokemukset, jotka tekevät Linnanmäestä Linnanmäen. Olemme iloisia siitä, että tänäkin kesänä noin 60 % viime kauden hupimestareistamme halusi palata töihin Linnanmäelle, Linnanmäen henkilöstöjohtaja Mirva Mölsä kertoo.

– Pyrimme kaikin tavoin panostamaan hupimestareidemme työhuvinvointiin. Siksi jatkamme yhteistyötä muun muassa Diakonissalaitoksen Vamos-hankkeen kanssa, jossa nuoret pääsevät matalalla kynnyksellä keskustelemaan asiantuntijoiden kanssa mieltä askarruttavista asioista, kuten arjessa pärjäämisestä ja jaksamisesta, Mölsä jatkaa.

Turvallisuus on Linnanmäellä vahvasti toiminnan keskiössä. Linnanmäellä panostetaan turvallisuusosaamiseen ja työntekijät harjoittelevat erilaisia turvallisuustilanteita monipuolisesti.

– Haluamme, että jokaisella huvittelijalla on mahdollisimman sujuva Linnanmäki-päivä ja hupimestareilla turvallinen työskentely-ympäristö. Linnanmäellä varmistetaan muun muassa näkyvillä järjestyksenvalvonnan partioilla, että kaikilla nuorilla luokkaretkeläisillä on onnistunut huvipuistopäivä, eikä kukaan joudu kiusaamisen kohteeksi, Linnanmäen turvallisuus- ja vastuullisuusjohtaja Satu Orismaa kertoo.

– Teemme myös säännöllisiä laukkutarkastuksia huvipuiston porteilla, Orismaa jatkaa.

Uusi huvikausi heilauttaa Swingin Linnanmäelle

Uusi huvilaite Swingi avautuu Linnanmäellä huvikaudella 2024. Swingin jättimäinen heiluri heilauttaa kyydissä olijat lähes 100 kilometrin tuntivauhtia puolelta toiselle. Heilurin lakipisteessä ollaan 40 metrin korkeudessa, 120 asteen kulmassa. Swingin kyydissä 130–195 cm pitkät huvittelijat pääsevät nauttimaan todellisesta painottomuuden tunteesta koko kaksiminuuttisen ajon ajan.

– Suomen kylmä kevät asetti hieman haasteita laitteen rakentamiselle ja valmistelutöihin, mutta sitoutuneen tiimin yhteisen työpanoksen ansiosta voimme nyt ylpeydellä toivottaa huvittelijat swingahtelemaan laitteen kyytiin, kertoo projektista vastaava Linnanmäen kehitysjohtaja Anssi Tamminen ylpeänä.

Gyro Swing -laite on tilattu Intamin-laitevalmistajalta, joka on toimittanut Linnanmäelle myös kiepauttavan Kirnun, Hurjakuru-vesilaitteen, Panoraama-näköalatornin sekä maailmanluokan Taiga-vuoristoradan.

– Intaminilla ja Linnanmäellä on ollut läheinen yhteistyösuhde jo lähes 40 vuoden ajan. Palkintojakin voittanut Taiga syntyi tiiviissä yhteistyössä Linnanmäen kanssa ja ratalaite koetaan Intaminilla yhdeksi meidän suurimmista ylpeydenaiheistamme, Intaminin varatoimitusjohtaja Sascha Czibulka kertoo.

– Oli helppoa jatkaa tiivistä yhteistyötä myös uuden Gyro Swing -laitteen suunnittelun suhteen. Gyro Swing on yksi nykymarkkinoiden suosituimpia laitteita, sillä pyörivässä laitteessa on paljon vuoristoradalta tuntuvia elementtejä. Tämän ymmärtää parhaiten vasta sitten, kun heittäytyy Swingin kyytiin, Czibulka naurahtaa.

Swingin nimi muodostui yhdistämällä laitteen valmistusnimi leikkisästi swingi-musiikin teemaan.

– Uudella huvilaitteellamme tulee soimaan oma swingahtava teemamusiikki, jonka olemme tilanneet IMAScorelta. He ovat säveltäneet teemaan sopivan taustamusiikin myös esimerkiksi Taiga-laitteelle, kehitysjohtaja Anssi Tamminen kertoo.

– Veikkaan, että menevä Swingi-musiikki jää soimaan päähän laiteajon jälkeenkin, Tamminen virnistää.

Huvikaudella herkutellaan hyrräperunoilla

Maailmalla suureen suosioon noussut spiraaliperuna esiintyy Linnanmäellä nimellä hyrräperuna. Näitä spiraalimaisia perunaherkkuja voi maustaa makunsa mukaan ja nauttia huvittelutauolla Herkkulinnan Pizzapajassa.

Ravintola Hurlumheissä tarjoillaan alkavalla huvikaudella herkullisten hampurilaisten lisäksi uusia soft tacoja. Sujuvan asioinnin varmistaa ruokapöydistä omalla puhelimella tehtävä digitaalinen tilaus ja maksaminen. Palvelumallia laajennetaan tällä huvikaudella myös terassiravintola Keitaalle.

Linnanmäen Ravintolamaailmaan avautuu uusi Ravintola Lentävä Lehtipihvi, jossa herkutellaan monenlaisilla leikkeillä sekä ruokaisilla salaateilla.

Linnanmäki on talven aikana uudistanut koko jäätelökategoriansa ja panostaa entistä enemmän kotimaisuuteen.

– Suosittu pehmyt sekä sen vegaaninen versio valmistetaan kotimaassa. Lisäksi irtojäätelömme tulevat Espoosta ja pakatut jäätelöt valmistetaan Helsingin Kivikossa pääosin kotimaisista raaka-aineista, Linnanmäen palvelujohtaja Niina Häkkinen kertoo.

–  Muita jäätelöuutuuksiamme ovat pienet jäätelörakeet eli jädehelmet sekä japanilaiset mochit, Häkkinen jatkaa.

Huvikausi avataan iloisella vappuohjelmalla

Linnanmäen huvipuistokausi 2024 pyörähtää käyntiin lasten ikiomalla vapputapahtumalla. Vappuaattona huvipuistossa esiintyvät trubaduuri Eero Salonlahti ja hassutteleva klovni Lilli Pii. Vappua puistossa viettää myös Hertta-Bertta, joka loihtii lapsille kasvomaalauksia.

Vappuaattona klo 18 Karhupatsas lakitetaan juhlallisesti Rolle-pellen ja kaverin toimesta.

– Vappupäivänä huvipuistossa nähdään koko perheen Hölmöläisten Hommaa -esitys, jossa yleisö pääsee seuraamaan puista ja tuohesta koottavan "hölmöläistalon" valmistumista. Lisäksi Linnanmäen Sirkuskoulu esiintyy useamman kerran, Linnanmäen tapahtumatuottaja Sari Hakolampi kertoo.

Linnanmäen syksy tuo puistoon odotetut ja ainutlaatuiset teematapahtumat.

iik!week-kauhufestivaali tarjoaa reilusti kauhua ja kietoo koko huvipuiston synkkään pimeyteensä syyskuussa 6.–29.9.2024 neljänä peräkkäisenä viikonloppuna perjantaista sunnuntaihin.

Koska pimeyden jälkeen koittaa aina valo, taianomainen Valokarnevaali huipentaa Linnanmäen huvipuistokauden 11.–20.10.2024.

Molemmat teematapahtumat ovat maksullisia. Suosittelemme hankkimaan päiväkohtaisen festivaalilipun ennakkoon.

Linnanmäen Huvipuistoa ylläpitää ja kehittää Lasten Päivän Säätiö, jonka on perustanut kuusi lastensuojelujärjestöä: Lastensuojelun Keskusliitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Barnavårdsföreningen i Finland, Pelastakaa Lapset, Parasta Lapsille ja Ensi- ja turvakotien liitto. Olemassaolonsa aikana Lasten Päivän Säätiö on jakanut nykyrahaksi muutettuna yli 130 miljoonaa euroa suoraan lastensuojelutyölle. Linnanmäellä huvittelemalla kaikki ovat mukana keräämässä varoja lastensuojelutyölle. Linnanmäen pääyhteistyökumppani vuonna 2024 on Oy Hartwall Ab, joka omalla panoksellaan tukee tärkeää lastensuojelutyötä.