Sini Harkki nimitetty Greenpeace Nordenin pääsihteeriksi – “Tulemme jatkossakin haastamaan niitä, jotka jarruttavat ilmasto- ja luontokatotoimia, ja asettavat oman edun yhteisen hyvän edelle”

Jaa

Sini Harkki on aloittanut Greenpeace Nordenin pääsihteerinä 1.5. Harkki siirtyy tehtävään Greenpeacen Pohjoismaiden ohjelmajohtajan tehtävästä, jossa hän on työskennellyt syyskuusta 2021. Uudessa tehtävässään hän toimii Greenpeace Nordenin ylimpänä toimeenpanevana johtajana ja vastaa Pohjoismaiden kansainvälisestä yhteistyöstä Greenpeacen muiden toimistojen kanssa.

Greenpeace Nordenin uusi pääsihteeri on suomalainen Sini Harkki.
Greenpeace Nordenin uusi pääsihteeri on suomalainen Sini Harkki. Greenpeace/Jonne Sippola

“Olen tehtävästä valtavan innoissani. Me kaikki haluamme puhdasta ilmaa, terveitä metsiä ja meriä sekä turvallista tulevaisuutta lapsillemme. Meneillään olevat kriisit eivät saa sumentaa yhteistä tahtoamme turvata elämän perusteita myös tuleville sukupolville. Greenpeacen tehtävä on näyttää, kuka tekee ilmasto- ja luontokriisiä pahentavia päätöksiä ja tuoda yhteen ihmiset, jotka haluavat ratkaisuja. Pohjoismaiden ei pidä ryhtyä jarruttajiksi esimerkiksi EU:n ilmastopolitiikassa tai merten ja metsien suojelussa vaan katsoa rohkeasti eteenpäin ja rakentaa kestävämpää yhteiskuntaa”, Sini Harkki sanoo.

44-vuotias Harkki on ensimmäinen suomalainen, ja ensimmäinen nainen Greenpeace Nordenin pääsihteerinä. Koulutukseltaan hän on hallintotieteiden maisteri. Aikaisemmin Harkki on työskennellyt Greenpeacen pohjoismaisena ohjelmajohtajana, viestintätoimisto Tekirin johtavana konsulttina, Greenpeacen maajohtajana Suomessa ja kampanjoitsijana. Harkilla on yli 25 vuoden kokemus poliittisesta vaikuttamistyöstä ilmasto- ja luonnonsuojelukysymyksissä ja aktivismista niin Suomessa kuin kansainvälisesti. Ympäristöaktivistina hän aloitti jo 1990-luvun lopulla ja tuli julkisuudessa tunnetuksi muun muassa Lapin metsien suojelemiseksi käydyistä kampanjoista.

“Pohjoismailla on omat haasteensa ilmasto- ja luontokriisien suhteen  – Suomi ja Ruotsi eivät ole tarttuneet metsien ja maankäytön vaikutuksiin, Tanskassa maatalous on valtava saastuttaja ja Norja on edelleen jumissa öljynporauksessa, mutta kaikilla on myös paljon positiivisia mahdollisuuksia – nämä ovat vahvoja demokratioita, joilla on kykyä vastata suuriin haasteisiin. Useimmilla yhteiskunnan aloilla on jo käynnissä murros kohti kestävämpää tulevaisuutta, mutta vauhdeissa on valtavia eroja. Greenpeace tulee jatkossakin haastamaan niitä, jotka jarruttavat ilmastotoimia ja luonnonsuojelua, ja asettavat kapeat omat edut yhteisen hyvän edelle”, Harkki jatkaa.

Greenpeace on kansainvälinen, riippumaton ympäristöjärjestö, joka kampanjoi ja käyttää rauhanomaista suoraa toimintaa luonnon ja ilmaston suojelemiseksi, ympäristörikkomusten ja epäkohtien paljastamiseksi ja tarjoaa ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi.  Greenpeacen alueelliset ja kansalliset toimistot toimivat yli 55 maassa eri puolilla maailmaa. Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan toiminnasta vastaavan Greenpeace Nordenin palveluksessa työskentelee tällä hetkellä yli 180 työntekijää ja toiminnassa on mukana yli 450 vapaaehtoista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Greenpeace Nordenin uusi pääsihteeri Sini Harkki alotti tehtävässä 1.5.2024.
Greenpeace Nordenin uusi pääsihteeri Sini Harkki alotti tehtävässä 1.5.2024.
Lataa
Greenpeace Nordenin uusi pääsihteeri Sini Harkki on ensimmäinen suomalainen ja ensimmäinen nainen Pohjoismaiden Greenpeacen johtajana.
Greenpeace Nordenin uusi pääsihteeri Sini Harkki on ensimmäinen suomalainen ja ensimmäinen nainen Pohjoismaiden Greenpeacen johtajana.
Lataa
Sini Harkki aloitti Greenpeace Nordenin pääsihteerinä. Aiemmin hän on toiminut mm. Greenpeacen Suomen maajohtajana ja kampanjoitsijana.
Sini Harkki aloitti Greenpeace Nordenin pääsihteerinä. Aiemmin hän on toiminut mm. Greenpeacen Suomen maajohtajana ja kampanjoitsijana.
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Greenpeace

Vuoden pahimman viherpesun palkinto HKScanin Kariniemen kananpojan mainokselle – myös metsäalan markkinointiviestintä pääsi palkintosijoille Vuoden Huiputus -kilpailussa15.5.2024 18:30:00 EEST | Tiedote

Mainonta- ja viestintäalan kuluneen vuoden pahimpia viherpesutekoja palkitsevan Vuoden Huiputus-kilpailun palkinnot jaettiin keskiviikkona Helsingissä. Kilpailun voittajaksi valikoitui seitsemän ehdokkaan joukosta HKScanin Kariniemen kananpoika -tuotemerkin mainos “Omasta mielestämme hyvin kasvatettua kananpoikaa”, joka voitti yleisöäänestyksen 29 % ääniosuudella. Voittaja valittiin yleisön ja tuomariston yhteisäänin. Yleisöääniä kilpailussa annettiin 10 989.

Ympäristöjärjestöt: Hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ovat täydellinen rimanalitus13.5.2024 16:22:33 EEST | Tiedote

Ylen tänään julkaisemat tiedot viittaavat siihen, että Petteri Orpon hallitus pyrkii välttämään valtion metsien suojelua. Greenpeace, Suomen luonnonsuojeluliitto ja WWF Suomi tuomitsevat hallituksen valmisteilla olevat metsäkriteerit ja muistuttavat Petteri Orpoa lupauksestaan suojella valtion vanhat metsät. Jos kriteerit jäävät näin heikoiksi, uhkaa valtion luonnonmetsien määrä huveta entisestään, Orpon vahtivuorolla.

Vuoden huiputus -kilpailun ehdokastöiden takaa paljastui liuta kotimaisia mainostoimistoja – Greenpeace vaatii mainos- ja viestintätoimistoja lopettamaan viherpesun13.5.2024 12:40:03 EEST | Tiedote

Ympäristöjärjestö Greenpeace on selvittänyt, mitkä kotimaiset mainos- ja viestintätoimistot ovat suunnitelleet tai konseptoineet Vuoden Huiputus-viherpesukilpailussa ehdolla olevat markkinointiviestintäkampanjat ja mainokset. Greenpeace peräänkuuluttaa mainonnan ja viestinnän tekijöiden vastuuta viherpesusta ja väärien ympäristömielikuvien luomisesta.

Vuoden pahimman viherpesun palkinnosta kisaavat tänä vuonna muun muassa St1, Atria ja Metsien Suomi -kampanja – Vuoden Huiputus -palkinto jaetaan 15.5.16.4.2024 13:52:49 EEST | Tiedote

Vuoden pahinta vihepesutekoa etsivän Vuoden Huiputus -kilpailun ehdokkaat julkistettiin tänään 16.4. Helsingissä. Kilpailussa palkitaan ympäristö- tai ilmastoväittämiltään valheellisin tai vastuuttomin viestintä- tai markkinointiteko. Kilpailussa on tänä vuonna ehdolla seitsemän yritystä tai tahoa, joiden markkinoinnissa tai viestinnässä on havaittu harhaanjohtavia ympäristöväittämiä. Yleisö saa äänestää voittajaa kilpailun verkkosivuilla.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye