Sillipurkin muodolla on merkitystä: Juhannussillien uudet pakkaukset mahdollistavat tehokkaamman, tilaa säästävämmän varastoinnin ja kuljetuksen
Uudet Coop-sillipurkit herättävät huomion: Perinteisen pyöreän purkin sijaan Coop-sillit on pakattu kulmikkaisiin kierrätysmuovista valmistettuihin purkkeihin. Uusi sillipurkki mahdollistaa tehokkaamman tilankäytön logistiikassa, myymälässä sekä kotijääkaapissa, sillä purkkien väliin ei jää tyhjää tilaa ja ne voidaan pinota kätevästi päällekkäin. Samaan tilaan voidaan nyt pakata lähes tuplasti silliä.

Sillejä myydään S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) vuodessa yli neljä miljoonaa purkkia. Näistä valtaosa kesä- ja joulukuussa. Kysyntä lähtee voimakkaaseen kasvuun, kun suomalaisen varhaisperunoiden satokausi alkaa ja suurin piikki nähdään juhannusviikolla. Toinen suuri kysyntäpiikki kohdistuu jouluviikolle.
Osana Coop-tuotteiden lanseerausta tänä keväänä on tuotu myyntiin seitsemän eri sillimakua, kaikki uudenlaisissa kulmikkaissa purkeissa. Kaikki S-ryhmän omien merkkien sillituotteet on jo aiemmin vaihdettu lasipurkeista kevyempiin kierrätysmuovista valmistettuihin pakkauksiin.
"Tarkastelemme jatkuvasti tuotepakkauksia pohtien niiden käytettävyyttä sekä eri vastuullisuusnäkökulmia. Sillipurkeissa nähtiin nyt mahdollisuus tehokkaampiin pakkauksiin, joiden avulla lavapaikkaa kohden voidaan lastata 1065 kg silliä, kun ennen samaan tilaan saatiin pakattua 556 kg silliä. Coop-sillit pakataan Tanskassa ja tuodaan Suomeen ja varastolta edelleen myymälöihimme. Samalla pakkaus on käytännöllinen käyttäjälleen: etiketti pysyy kulmikkaassa pakkauksessa aina oikein päin. Lisäksi pakkaus on niin tyylikäs, että sen voi asettaa esille kesän ruokapöytään sellaisenaan", kertoo ryhmäpäällikkö Sari Ristaniemi S-ryhmän marketkaupasta.
S-ryhmä on sitoutunut muovin vähentämiseen, kiertotalouden edistämiseen sekä ympäristön kannalta kestävien pakkausratkaisujen käytön edistämiseen. Omien merkkien tuotepakkauksia uudistetaan ympäristöystävällisemmiksi ja kierrätysmuovin käyttöä pyritään lisäämään. Olemme esimerkiksi sitoutuneet minimoimaan turhan muovin käytön, kierrättämään mahdollisimman suuren osan käyttämästämme muovista ja autamme myös asiakkaitamme kierrättämään muovia ja tarjoamme erilaisia vaihtoehtoja muoville. Käytössä on jo nyt biopohjaisia ja kompostoituvia ratkaisuja.
Kaikki muovi ei kuitenkaan ole pahasta. Muovin suosio sekä pakkausten että tuotteiden raaka-aineena selittyy muovin monilla hyödyllisillä ominaisuuksilla kuten keveydellä, muovautuvuudella ja edullisuudella. Muovilla on korvattu esimerkiksi lasia ja muita raskaampia materiaaleja, mikä pienentää esimerkiksi logistiikan ilmastovaikutuksia ja toisaalta pienentää esimerkiksi lasin rikkoutumiseen liittyviä riskejä. Muovista tulee varsinainen ongelma vasta sitten, jos se päätyy roskana luontoon tai sitä ei kierrätetä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Sari RistaniemiryhmäpäällikköS-ryhmän marketkauppa
Puh:010 768 7364sari.ristaniemi@sok.fiKuvat
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
