Oulun kaupunki edelläkävijänä tekoälyn hyödyntämisessä: OuluBot virtuaaliassistentti käyttää nyt myös generatiivista AI:ta
OuluBot on Oulun kaupungin älykäs, keskustelevan tekoälyn virtuaaliassistentti, joka mahdollistaa asiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan 24/7. OuluBot syntyi kehityshankkeen tuloksena ja se on palvellut nyt tuotannossa vuodesta 2022 lähtien kasvattaen jatkuvasti suosiotaan. Lokakuussa 2023 Oulu otti ensimmäisten joukossa käyttöön generatiivisen AI:n ominaisuuksia, joilla OuluBot paranee entisestään. OuluBotin taustalla on Boost.ai:n keskustelevan tekoälyn teknologia ja palvelukumppaneina Digital Workforce Services Oyj ja Front AI.
OuluBotissa on tuhansia aikeita ja se palvelee kaupungin asiakkaita hyvin laajasti eri alueilla. Tällä hetkellä OuluBot osaa vastata satoja aihealueita koskeviin tiedusteluihin, sisältäen esimerkiksi Oulun seudun joukkoliikennettä, kadonneita matkakortteja, matkailua, kirjastoja, rakennusvalvontaa ja hyvinvointipalveluita koskevia kysymyksiä.
OuluBotin parissa työskentelee nykyisin 22 henkilöä, joista pääosa on tekoälymallia kouluttavia AI Trainereitä. Laajoihin kielimalleihin (LLM) perustuvat Boost.ai:n uudet ominaisuudet ovat olleet viime syksystä alkaen Oulun AI Trainereiden käytössä mahdollistaen tekoälyn opettamisen ja OuluBotin vastausten tuottamisen aiempaa huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin.
Viimeisimpänä kehitysaskeleena tänä keväänä, OuluBot otti käyttöön myös generatiivista AI:ta hyödyntävä toiminnallisuuden. Generatiivinen AI mahdollistaa sen, että OuluBot voi itsenäisesti vastata asiakkaiden kysymyksiin muun muassa kunnan nettisivuilta löytämänsä tiedon perusteella. Botin tiedonhaku kohdistuu, kunnan sivujen lisäksi, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) sivustoon ja hakua voidaan helposti laajentaa muiden toimijoiden sivuihin, kun näiden nähdään olevan keskeisessä roolissa kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä.
OuluBot on maailmanlaajuisesti yksi ensimmäisiä julkishallinnon palveluita, jossa generatiivinen AI käyttää olemassa olevaa sisältöä itsenäiseen oppimiseen erillisen opettamisen sijaan. Itsenäinen oppiminen mahdollistaa OuluBotin laajentamisen lähes rajatta kaikkiin kaupungin ja muiden valittujen toimijoiden tuottamiin palveluihin. AI Trainereiden pääasialliseksi tehtäväksi jää valvoa Generatiivisen AI:n tuottamien vastausten laatua ja sen hyödyntämän lähdeaineiston oikeellisuutta.
”Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla kuntasektorin digitalisaation eturintamassa ja näyttää esimerkkiä myös generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä. Oulun kaupunki vastaa valtavasta määrästä aihealueita, joista kuntalaisilla, matkailijoilla ja yrittäjillä riittää kysyttävää. Laajat kielimallit mahdollistavat sen, että voimme entistä nopeammin lisätä uusia aiheita OuluBotin repertuaariin ja vastata entistä paremmin myös yleisiin kysymyksiin, mikä puolestaan parantaa asiakaskokemusta merkittävästi. Tämä kaikki tapahtuu turvallisesti ja hallitusti, kertoo Veli-Matti Keloneva, Oulun kaupungin Kehittämisjohtaja.
”Oulussa on varmasti Suomen kaupungeista paras virtuaaliassistentti. He ottivat ensimmäisinä koekäyttöön Boost.ai:n teknologian LLM-ominaisuudet viime syksynä ja hyödyntävät niitä nyt jo laajasti. Monilla muilla asiakkailla ollaan vielä generatiivisen AI:n kanssa mietintäasteella, mutta Oulu on jo ehtinyt pitkälle sen hyödyntämisessä, kertoo Jari Annala ”
”Hienoa seurata, kuinka OuluBot laajenee ja kehittyy jatkuvasti. Generatiivisen tekoälyn läpimurron seurauksena ihmiset ovat paljon valmiimpia ja tottuneempia keskustelemaan virtuaaliassistenttien kanssa. Oulu on erinomaisessa asemassa, kun heillä on jo vuosien kokemus keskustelevasta tekoälystä, jatkuvan innovoinnin kulttuuri sekä asiakaslähtöinen toimintatapa, sanoo Jussi Vasama.
OuluBot toimii osoitteessa https://www.ouka.fi/ ja se osaa keskustella myös Oulun murteella.
Lisätietoja
Marja Heikkinen
Key Account Manager
Digital Workforce Services Oyj
marja.heikkinen@digitalworkforce.com
Avainsanat
Tietoja Digital Workforcesta
Digital Workforce Services on maailman johtavia liiketoimintaprosessien automatisointiin tarkoitettujen palveluiden ja teknologiaratkaisujen tarjoajia. Digital Workforce Outsmart -palvelujen ja -teknologia-alustan avulla asiakasorganisaatiot voivat säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa, parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Maailmanlaajuisesti yli 250 suurta asiakasta käyttää yhtiön palveluja ja teknologioita liiketoimintansa kehittämiseen automaation avulla. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla. https://digitalworkforce.com
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj
Digital Workforce jatkaa Helsingin kaupungin kumppanina prosessiautomaatiossa7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki on valinnut Digital Workforcen kumppanikseen prosessiautomaatiossa. Hankinnan kohteena on kokonaispalvelu, joka mahdollistaa tiiviin ja monipuolisen yhteistyön sekä tarvittavien teknologioiden joustavan hyödyntämisen. Teknologiat toimitetaan kaupungille pilvipalveluna tarpeiden mukaisesti. Yhteistyön tavoitteena on parantaa Helsingin kaupungin tuottavuutta ja varmistaa moderni, tietoturvallinen ja kustannustehokas toimintamalli, joka vastaa automaatiopalvelujen nopeasti kasvaviin tarpeisiin. Helsingin kaupungin Taloushallintopalveluliikelaitos (Talpa) aloitti yhteistyön Digital Workforcen kanssa vuonna 2017 kehittääkseen sisäisiä ohjelmistorobotiikan kyvykkyyksiään. Vuonna 2023 Helsingin kaupunki keskitti kaikki ohjelmistorobotiikkaan liittyvät tehtävät Talpalle. Kaupungilla on tällä hetkellä käytössä yli 80 automatisoitua työnkulkua, ja viime vuosina uusia automaatioita on toteutettu vuosittain noin 20–30. Kaupungin automaatiotarpeet ovat kasvaneet ja monimuotoistun
Digital Workforce continues as the City of Helsinki’s partner in process automation7.10.2025 08:30:00 EEST | Press release
The City of Helsinki has chosen Digital Workforce as its partner in process automation. This procurement comprises a comprehensive service supporting close and wide-ranging collaboration together with flexible use of the required automation technologies. The technologies will be delivered to the City as a cloud service according to its needs. The aim of the cooperation is to improve the City of Helsinki’s productivity and to ensure a modern, secure, and cost-effective operating model that meets the rapidly growing demand for automation services. The City of Helsinki’s Department of Financial Management Services (Talpa) first began working with Digital Workforce in 2017 to develop its internal capabilities in robotic process automation. In 2023, the City centralized all its RPA-related tasks with Talpa. It currently operates more than 80 automated workflows, and in recent years has implemented around 20–30 new automations annually. The City’s automation needs have expanded and diversifi
Digital Workforce on saanut päätökseen e18 Consultingin yrityskaupan ja vahvistaa NHS:n hoitopolkujen automatisointia Isossa-Britanniassa1.10.2025 09:06:01 EEST | Tiedote
Digital Workforce on saanut päätökseen e18 Consultingin yrityskaupan ja vahvistaa NHS:n hoitopolkujen automatisointia Isossa-Britanniassa Lontoo | Helsinki, 1.10.2025 09:05 EEST – Lehdistötiedote Digital Workforce Services Oyj on tänään saattanut päätökseen Isossa-Britanniassa sijaitsevan e18 Consulting Ltd:n (e18 Innovation) yrityskaupan. Heinäkuun 18. päivänä 2025 julkistettu kauppa tukee Digital Workforcen kannattavan kansainvälisen kasvun strategiaa ja tekee terveydenhuollosta yhtiön suurimman toimialan vahvistaen samalla sen asemaa johtavana hoitopolkujen automaation tarjoajana Isossa-Britanniassa. NHS (National Health Service) on mittakaavaltaan ja laajuudeltaan yksi Euroopan suurimmista terveydenhuoltojärjestelmistä: yli 220 sairaanhoitopiiriä, jotka palvelevat 56 miljoonaa ihmistä, 1,4 miljoonaa työntekijää, taustalla 190 miljardin punnan budjetti ja 10 miljardin punnan panostus digitaaliseen, dataan ja tekoälyyn. NHS on muiden julkisesti rahoitettujen terveydenhuoltojärjestelm
Digital Workforce completes the acquisition of e18 Consulting, strengthening NHS pathway automation in the UK1.10.2025 09:06:01 EEST | Press release
Digital Workforce completes the acquisition of e18 Consulting, strengthening NHS pathway automation in the UK London | Helsinki, 1.10.2025 09:05 AM EEST – Press Release Digital Workforce Services Plc has today closed the acquisition of UK-based e18 Consulting Ltd (e18 Innovation). Announced on 18 July 2025, the transaction supports Digital Workforce’s strategy for profitable international growth and makes healthcare the company’s largest vertical, strengthening its position as a leading provider of pathway automation in the UK. The NHS (National Health Service) is one of Europe’s largest healthcare systems by scale and scope: over 220 Trusts serving 56 million people with 1.4 million staff, backed by a £190bn budget and a dedicated £10bn push for digital, data and AI. The NHS, like other publicly funded healthcare systems, is under sustained pressure to improve access and patient flow. e18 has delivered award-winning, vendor-agnostic automation expertise across dozens of NHS organisati
Kanta-Hämeen hyvinvointialue arkistoi poistuvan ProConsona Lastenvalvoja- järjestelmän hallitusti automaation avulla30.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Kanta-Hämeen hyvinvointialue arkistoi poistuvan ProConsona Lastenvalvoja- järjestelmän Digital Workforcen ja Atostekin tuottamalla automaatioratkaisulla. Projekti toteutetaan 2M-IT:n tarjoamana SaaS-palveluna. ProConsona Lastenvalvoja- asiakastietojärjestelmän neljä kantaa kattavat yli 25 000 henkilötunnusta. Automaatio poimii tiedot lähdejärjestelmästä ja siirtää ne vaaditussa muodossa Kelan Kanta-arkistoon. Arkistoinnin jälkeen hyvinvointialue voi päättää järjestelmän ylläpidon hallitusti ja turvallisesti. "Kanta-Hämeen hyvinvointialueella oli velvollisuus ottaa vastaan alueen vanhojen organisaatioiden sosiaalihuollon järjestelmät, joita nyt arkistoimme. Arkistoinnilla on erityisen tiukka aikataulu, sillä toimittaja on irtisanonut järjestelmän ja ylläpitoa on jatkettu lisäajalla. Meille oli tärkeää löytää kumppani, joka pystyy toteuttamaan palvelun ketterästi ja luotettavasti asetetussa 8 kuukauden tavoiteajassa. Kun vanhat tiedot on saatu turvallisesti talteen Kelan Kanta-palveluun,
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme