Oulun kaupunki edelläkävijänä tekoälyn hyödyntämisessä: OuluBot virtuaaliassistentti käyttää nyt myös generatiivista AI:ta

Jaa

OuluBot on Oulun kaupungin älykäs, keskustelevan tekoälyn virtuaaliassistentti, joka mahdollistaa asiakkaiden ohjauksen ja neuvonnan 24/7. OuluBot syntyi kehityshankkeen tuloksena ja se on palvellut nyt tuotannossa vuodesta 2022 lähtien kasvattaen jatkuvasti suosiotaan. Lokakuussa 2023 Oulu otti ensimmäisten joukossa käyttöön generatiivisen AI:n ominaisuuksia, joilla OuluBot paranee entisestään. OuluBotin taustalla on Boost.ai:n keskustelevan tekoälyn teknologia ja palvelukumppaneina Digital Workforce Services Oyj ja Front AI.

OuluBotissa on tuhansia aikeita ja se palvelee kaupungin asiakkaita hyvin laajasti eri alueilla. Tällä hetkellä OuluBot osaa vastata satoja aihealueita koskeviin tiedusteluihin, sisältäen esimerkiksi Oulun seudun joukkoliikennettä, kadonneita matkakortteja, matkailua, kirjastoja, rakennusvalvontaa ja hyvinvointipalveluita koskevia kysymyksiä. 

OuluBotin parissa työskentelee nykyisin 22 henkilöä, joista pääosa on tekoälymallia kouluttavia AI Trainereitä. Laajoihin kielimalleihin (LLM) perustuvat Boost.ai:n uudet ominaisuudet ovat olleet viime syksystä alkaen Oulun AI Trainereiden käytössä mahdollistaen tekoälyn opettamisen ja OuluBotin vastausten tuottamisen aiempaa huomattavasti nopeammin ja tehokkaammin.

Viimeisimpänä kehitysaskeleena tänä keväänä, OuluBot otti käyttöön myös generatiivista AI:ta hyödyntävä toiminnallisuuden. Generatiivinen AI mahdollistaa sen, että OuluBot voi itsenäisesti vastata asiakkaiden kysymyksiin muun muassa kunnan nettisivuilta löytämänsä tiedon perusteella. Botin tiedonhaku kohdistuu, kunnan sivujen lisäksi, Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen (Pohde) sivustoon ja hakua voidaan helposti laajentaa muiden toimijoiden sivuihin, kun näiden nähdään olevan keskeisessä roolissa kuntalaisten hyvinvoinnin edistämisessä. 

OuluBot on maailmanlaajuisesti yksi ensimmäisiä julkishallinnon palveluita, jossa generatiivinen AI käyttää olemassa olevaa sisältöä itsenäiseen oppimiseen erillisen opettamisen sijaan. Itsenäinen oppiminen mahdollistaa OuluBotin laajentamisen lähes rajatta kaikkiin kaupungin ja muiden valittujen toimijoiden tuottamiin palveluihin. AI Trainereiden pääasialliseksi tehtäväksi jää valvoa Generatiivisen AI:n tuottamien vastausten laatua ja sen hyödyntämän lähdeaineiston oikeellisuutta.  

”Olemme ylpeitä siitä, että voimme olla kuntasektorin digitalisaation eturintamassa ja näyttää esimerkkiä myös generatiivisen tekoälyn hyödyntämisessä. Oulun kaupunki vastaa valtavasta määrästä aihealueita, joista kuntalaisilla, matkailijoilla ja yrittäjillä riittää kysyttävää.  Laajat kielimallit mahdollistavat sen, että voimme entistä nopeammin lisätä uusia aiheita OuluBotin repertuaariin ja vastata entistä paremmin myös yleisiin kysymyksiin, mikä puolestaan parantaa asiakaskokemusta merkittävästi. Tämä kaikki tapahtuu turvallisesti ja hallitusti, kertoo Veli-Matti Keloneva, Oulun kaupungin Kehittämisjohtaja.

”Oulussa on varmasti Suomen kaupungeista paras virtuaaliassistentti. He ottivat ensimmäisinä koekäyttöön Boost.ai:n teknologian LLM-ominaisuudet viime syksynä ja hyödyntävät niitä nyt jo laajasti. Monilla muilla asiakkailla ollaan vielä generatiivisen AI:n kanssa mietintäasteella, mutta Oulu on jo ehtinyt pitkälle sen hyödyntämisessä, kertoo Jari Annala ”

”Hienoa seurata, kuinka OuluBot laajenee ja kehittyy jatkuvasti. Generatiivisen tekoälyn läpimurron seurauksena ihmiset ovat paljon valmiimpia ja tottuneempia keskustelemaan virtuaaliassistenttien kanssa. Oulu on erinomaisessa asemassa, kun heillä on jo vuosien kokemus keskustelevasta tekoälystä, jatkuvan innovoinnin kulttuuri sekä asiakaslähtöinen toimintatapa, sanoo Jussi Vasama.

OuluBot toimii osoitteessa https://www.ouka.fi/ ja se osaa keskustella myös Oulun murteella.

Lisätietoja
Marja Heikkinen
Key Account Manager
Digital Workforce Services Oyj
marja.heikkinen@digitalworkforce.com

Avainsanat

Tietoja Digital Workforcesta

Digital Workforce Services on maailman johtavia liiketoimintaprosessien automatisointiin tarkoitettujen palveluiden ja teknologiaratkaisujen tarjoajia. Digital Workforce Outsmart -palvelujen ja -teknologia-alustan avulla asiakasorganisaatiot voivat säästää kustannuksia, kiihdyttää digitalisaatiota, kasvattaa liikevaihtoa, parantaa asiakaskokemusta ja kilpailukykyä. Maailmanlaajuisesti yli 250 suurta asiakasta käyttää yhtiön palveluja ja teknologioita liiketoimintansa kehittämiseen automaation avulla. Yhtiö on perustettu vuonna 2015 ja sen palveluksessa on yhteensä yli 200 liiketoiminnan automaation ammattilaista Yhdysvalloissa, Isossa-Britanniassa, Irlannissa sekä Pohjois- ja Keski-Euroopassa. Digital Workforce on listattu Nasdaq First North Growth Market -markkinapaikalla. https://digitalworkforce.com

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digital Workforce Services Oyj

Digital Workforcelle 2,6 miljoonan euron tilaus merkittävältä yhdysvaltalaiselta energiayhtiöltä17.6.2025 11:45:00 EEST | Tiedote

Digital Workforcelle 2,6 miljoonan euron tilaus merkittävältä yhdysvaltalaiselta energiayhtiöltä Lehdistötiedote 17.6.2025, 11:45 EEST Digital Workforce vahvistaa pitkäaikaista automaatiokumppanuuttaan yhden Yhdysvaltojen suurimman energiayhtiön kanssa. Digital Workforce Services on saanut noin 2,6 miljoonan euron arvoisen uuden tilauksen pitkäaikaiselta asiakkaaltaan Yhdysvalloissa. Uusi toimeksianto jatkaa menestyksekästä monivuotista kumppanuutta, jonka tavoitteena on laajentaa älykästä automaatiota asiakkaan toiminnoissa. Pörssinoteerattu energiayhtiö palvelee yli 9 miljoonaa yksityistä, julkista ja yritysasiakasta ja työllistää yli 28 000 ammattilaista koko maassa. Uuden tilauksen kautta Digital Workforce jatkaa liiketoimintaprosessien analysointi- ja automaatiokehityspalvelujen tarjoamista. Nämä palvelut tukevat asiakkaan monialustastrategiaa tuottaen konkreettisia tuloksia ja samalla tehostaen teknologiainvestointeja. Lisäksi palvelut auttavat pitämään lisenssikustannukset mahdo

Digital Workforce Services Receives €2.6 Million Order from Major U.S. Utility Company17.6.2025 11:45:00 EEST | Press release

Digital Workforce Services Receives €2.6 Million Order from Major U.S. Utility Company Press Release June 17, 2025 at 11:45 AM EEST Digital Workforce strengthens long-term automation partnership with one of the largest utility companies in the United States. Digital Workforce Services Plc has secured a new order valued at approximately €2.6 million from a long-standing client in the United States. The new engagement continues a successful multi-year partnership focused on scaling intelligent automation across the client’s operations. The publicly listed utility company serves over 9 million private, public, and enterprise customers and employs over 28,000 professionals nationwide. Under the new order, Digital Workforce will continue to provide business process analysis and automation development services that support the client’s multi-platform automation strategy, driving results while optimizing technology investments and minimizing licensing costs. A key focus of the collaboration i

Digital Workforcen ja Atostek toteuttavat Lifecare, Webstar ja Mediatri -järjestelmien Kanta-arkistoinnin 2M-IT:n asiakkaille27.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote

2M-IT:n asiakkaat, Pohjanmaan ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueet, ovat hankkineet Digital Workforcen ja Atostekin tuottaman palvelun Lifecare, Webstar ja Mediatri -järjestelmien arkistoimiseksi Kelan Kantaan. Hankkeen tavoitteena on, että järjestelmiin tallennetut tiedot arkistoidaan mahdollisimman nopeasti, jotta hyvinvointialueet pääsevät eroon poistuvien järjestelmien kustannuksista. Pohjanmaan hyvinvointialueen hankkeessa tietoja poimitaan poistuvan Lifecare-järjestelmän viidestä tietokannasta ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueella Lifecare, Webstar ja Mediatri -järjestelmien 16 tietokannasta. Tiedot muunnetaan tarvittavaan muotoon ja siirretään sekä Kelan Kanta-arkistoon että hyvinvointialueiden omiin sähköisiin arkistoihin. Molemmat projektit ovat käynnistyneet toukokuussa ja käsiteltävänä on yhteensä noin 1 300 000 henkilötunnusta. Ratkaisu perustuu Digital Workforcen ohjelmistorobotiikkaan ja Atostekin ERA-alustaan, jotka yhdessä mahdollistavat sujuvan tiedonsiirron Kanta-a

Digital Workforce and Atostek archive legacy data from Lifecare, Webstar, and Mediatri -systems for 2M-IT’s clients27.5.2025 08:00:00 EEST | Press release

2M-IT's clients, the Wellbeing Services Counties of Ostrobothnia and Southwest Finland, have procured a service provided by Digital Workforce and Atostek to migrate their legacy data into Kela's Kanta archive. The common objective of both projects is to archive the data as quickly as possible, enabling the counties to eliminate the costs associated with their legacy systems. Ostrobothnia’s migration project involves extracting data from five databases of the decommissioned Lifecare -system, while at Southwest Finland, data is being collected from 16 databases across the decommissioned Lifecare, Webstar, and Mediatri -systems. The data is converted into the required format and transferred to both Kela’s Kanta archive and the counties’ own electronic archives. Both projects started in May and collectively cover processing data related to approximately 1,300,000 personal identity codes. The solution is based on Digital Workforce’s robotic process automation and Atostek’s ERA -platform, wh

Digital Workforce ja Interpath solmivat strategisen kumppanuuden vauhdittaakseen yritysten muutosta tekoälyn ja asiantuntijuuden avulla15.5.2025 11:00:00 EEST | Tiedote

Lontoo | Helsinki | 15.5.2025 Digital Workforce Services Oyj, johtava tekoälyagentteihin ja liiketoiminnan automaatioon keskittynyt palveluyhtiö sekä kansainvälinen asiantuntijayritys Interpath, ovat tänään ilmoittaneet strategisesta kumppanuudesta, jonka tavoitteena on auttaa eri toimialojen organisaatioita navigoimaan ja nopeuttamaan digitaalista liiketoiminnan muutostaan. Digital Workforce auttaa suuria organisaatioita tehostamaan tuottavuutta ja edistämään kasvua ottamalla käyttöön tekoälyyn perustuvia digitaalisia työntekijöitä eli agentteja, jotka voivat hoitaa tietotyön tehtäviä, tukea päätöksentekoa ja käyttää tietojärjestelmiä aivan kuten ihmisetkin. Digital Workforcen ratkaisut auttavat yrityksiä automatisoimaan monimutkaisia prosesseja, vähentämään manuaalista työkuormaa ja nopeuttamaan digitaalista muutosta laajassa mittakaavassa. Yhteistyö yhdistää Digital Workforcen huippuluokan osaamisen liiketoiminnan automaatiossa ja tekoälyagenteissa Interpathin syvälliseen neuvonanto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye