SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin

Jaa

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022. 

Asiakas valitsemassa Kotimaista-tuotetta kaupassa
Kotimaisten tuotteiden suosio näkyi kesäkuussa S-ryhmän ruokakaupoissa myös Kotimaista-tuotemerkin suosion kasvuna. Sami Heiskanen

”Kyseessä on pidempi jatkumo, jossa on ollut tähän asti nähtävissä lähinnä laskevaa signaalia kuluttajien ostoaikeissa. Nyt viimeisimmissä tuloksissa kuitenkin pilkahtelee myös optimismia, kun hintojen kiivain nousu on taittunut ja korot ovat lähteneet hiljalleen laskuun”, sanoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.  

Esimerkiksi niiden kuluttajien osuus, jotka ovat joutuneet vähentämään tai luopumaan joidenkin ruokien ostamisesta, on hienoisessa laskussa. Lisäksi yhä harvempi kokee, että ostoskorin hinta on noussut.  

Erityisen hyvänä uutisena Päällysaho nostaa sen, että kotimaisten tuotteiden suosiminen on kääntynyt nousuun.  

”Ruoan kotimaisuus on meille suomalaisille tärkeää tiukkoinakin aikoina. Uusimmassa tutkimuksessa 39 % vastaajista sanoo ostavansa mieluummin kotimaisia tuotteita ja tukevansa siten kotimaisia tuottajia, vaikka tuotteet olisivat ulkomaista kalliimpia. Vielä tammikuussa tämä osuus oli 36 %. Samalla niiden kuluttajien osuus, joille halvimman vaihtoehdon etsiminen on tärkeämpää kuin kotimaisuuden suosiminen, laski kahdella prosenttiyksiköllä 55 %:sta 53:een”, Päällysaho toteaa. 

Kotimaisten tuotteiden suosio näkyi kesäkuussa S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myös Kotimaista-tuotemerkin suosion kasvuna. Erityisesti myyntiään ovat kasvattaneet muun muassa Kotimaista-brändin grillilihat, majoneesit, oluet, pinaattikeitto, voisilmäpullat ja kermajäätelöt.

Näissä asioissa suomalaiset säästävät juuri nyt 

Moni joutuu kuitenkin edelleen pohtimaan rahankäyttöään ja säästökohteita. Puolet vastaajista sanoo joutuvansa vähintään harkitsemaan ostoksiaan. Tutkimuksen mukaan kuluttajat ovat säästäneet eniten ulkomaanmatkailusta, kulttuuripalveluista, ulkona syömisestä, sähkön kulutuksesta ja aikuisten vaatteista. 

Ruoan hintaa joutuu pohtimaan vähintään jonkin verran 56 prosenttia vastaajista. Ruoan osalta suosituimmiksi säästökeinoiksi vastaajat mainitsivat tarjouksien hyödyntämisen (77 %), halvempien elintarvikkeiden ostamisen (67 %) ja kaupan omien merkkien suosimisen (67 %) sekä heräteostojen välttämisen (64 %) ja punalaputettujen tuotteiden suosimisen (63 %). 

Lähde: S-ryhmän asiakastutkimukset 2024: Hintojen nousun vaikutus ostokäyttäytymiseen, kierros 9, 6/2024 N=3771, SOK Markkina- ja asiakasymmärrys & Feelback Oy 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Asiakas valitsemassa Kotimaista-tuotetta kaupassa
Kotimaisten tuotteiden suosio näkyi kesäkuussa S-ryhmän ruokakaupoissa myös Kotimaista-tuotemerkin suosion kasvuna.
Sami Heiskanen
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote

Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye