Keusoten asiakaskokemus saavuttanut strategisen tavoitteen
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asiakaskokemus on parantunut kuntayhtymästä hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen tasaisesti. Heinäkuussa asiakaskokemus tavoitti ensimmäisen kerran Keusoten määrittelemän strategisen tavoitteen: nettosuositteluindeksi eli NPS-luku oli 60.

Keusoten asiakaskokemusta mitataan asiakaspalautteen avulla. Keskeisin asiakaskokemuksen mittari on nettosuositteluindeksi eli NPS, joka kertoo, kuinka todennäköisesti asiakas suosittelisi käyttämäänsä palvelua muille. NPS-luvun vaihteluväli on -100 – 100.
Keusoten NPS-luku on kasvanut tasaisesti kuntayhtymästä hyvinvointialueelle siirtymisen jälkeen. Heinäkuussa Keusoten NPS-luku tavoitti ensimmäisen kerran tavoitteen, joka sille on Keusoten strategiassa määritelty: NPS luku oli heinäkuussa 60.
– On upeaa, että ammattilaisemme ovat onnistuneet palvelutehtävässään ottaen huomioon ne talouden ja tuottavuuspaineet, joiden keskellä olemme koko hyvinvointialueen toiminnan ajan eläneet, ja etenkin kuluneen vuoden ajan. Kiitän lämpimästi meidän kaikkia työntekijöitä, etenkin asiakasrajapinnassa työskenteleviä, mutta myös esihenkilöitä ja johtoa, kiittää vt. hyvinvointialuejohtaja Kristiina Kariniemi-Örmälä.
70 % palautteen antajista suosittelisi Keusoten palveluja
Keusoten asiakaskokemus on parantunut kuluvan vuoden aikana erityisesti terveydenhuollon avopalveluissa (NPS 56), kuntoutuspalveluissa (NPS 58), perhekeskuspalveluissa (NPS 64) ja aikuisten mielenterveys-, päihde ja sosiaalipalveluissa (NPS 53). Keusoten sairaalapalveluissa on hyvinvointialueen paras asiakaskokemus (NPS 66).
Keusotelle annetaan palautetta useimmiten palvelujen käytön jälkeen, ja asiakkaat ovat silloin useimmiten tyytyväisiä. Kuluvan vuoden aikana noin 50 000:sta palautteen antajasta 70 % suosittelisi Keusoten palveluja. Yhteensä 66 % on kokenut saaneensa tarvitsemansa palvelun tai hoidon ja 73 % on kokenut tulleensa kuulluksi palvelun yhteydessä. Prosenttiosuuksiin on laskettu täysin samaa mieltä olleiden palautteen antajien vastaukset.
Tavoitteena palveluiden jatkuva parantaminen
Palautteen keräämisen keskeisin tavoite on sen laaja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä ja palveluiden jatkuvassa parantamisessa. Palautteen perusteella on mm. sujuvoitettu asiakasprosesseja, kehitetty henkilöstön ammatillista osaamista ja asiakaspalveluun ja kohtaamiseen liittyviä taitoja sekä parannettu tilojen viihtyvyyttä ja opasteita.
– Keusotella, kuten monella muulla hyvinvointialueella, on vielä kehitettävää mm. tarpeen mukaiseen palveluun pääsyssä ja digipalveluissa. Nämä ovatkin meidän hyvinvointialueohjelmamme keskeisiä tavoitteita, joilla pyritään vaikuttamaan palveluiden kysyntään ja virtaukseen, Kariniemi-Örmälä kertoo.
Keusote valmistelee yhdessä muiden hyvinvointialueiden kanssa kansallisesti yhtenäisen asiakaspalautekyselyn käyttöönottoa vuoden 2025 alusta alkaen. Tavoite on, että kaikki hyvinvointialueet voisivat kerätä ja raportoida asiakaspalautetta yhtenäisin menetelmin ja että kerätty tieto on laadukasta ja kansallisesti vertailukelpoista.
Lisätietoa kansallisesta kehittämisestä:Asiakaspalautteen kansallisen keruun yhtenäistäminen (THL)
Haluatko osallistua Keusoten palvelujen kehittämiseen? Tutustu osallistumismahdollisuuksiin:
Osallistu ja vaikuta – kehitä kanssamme (Keusote.fi)


Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Roni Nukarinen
erityisasiantuntija
p. 050 497 2612
roni.nukarinen@keusote.fi
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keusote sujuvoittaa puhelinasiointia – omatiimien numeroissa muutoksia28.3.2025 11:54:48 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue jatkaa omatiimimallin ja omatiimien puhelinasioinnin parantamista. Jokaiselle Keusoten alueen asukkaalle on nimetty omatiimi, joka vastaa hänen hoidostaan. Jatkossa omatiimin numerossa voi asioida myös kiireellisissä asioissa Omakeusote-digiasioinnin rinnalla.
Aluehallitus käsitteli viime vuoden tilinpäätöksen: alijäämä 66,5 miljoonaa euroa26.3.2025 14:20:39 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) vuoden 2024 tilinpäätös osoittaa 66,5 miljoonan euron alijäämää. Tämä merkitsee alijäämän kasvua edellisvuodesta, sillä vuoden 2023 ja 2024 yhteenlaskettu alijäämä on nyt 133,1 miljoonaa euroa.
Sote-palvelut taskussasi – OmaKeusote-sovellus on täällä!25.3.2025 09:03:29 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) OmaKeusote-mobiilisovellus on julkaistu. Sovellus tuo sote-palvelut käden ulottuville, jolla voi hoitaa esimerkiksi terveyshuoliin liittyviä asioita tai keskustella sosiaalipalvelujen ammattilaisen kanssa, vaikka suoraan omalta sohvalta käsin. Sovelluksen voi ladata maksutta sovelluskaupoista.
Asukaskysely 2024: Omalla käytöksellä ja esimerkillä voi vaikuttaa nuorten päihteiden käyttöön ennaltaehkäisevästi24.3.2025 13:25:51 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote) on selvittänyt alueen asukkailta, millaisia toiveita ja ajatuksia heillä on päihdehaittojen vähentämisen keinoista.
Keusoten tuottavuus- ja taloudellisuusohjelma viitoittaa tietä kohti talouden tasapainoa21.3.2025 14:38:07 EET | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusoten) tuottavuus- ja taloudellisuusohjelman valmistelu vuosille 2025–2027 on käynnistynyt. Ohjelma tarvitaan, jotta valtiohallinnon vaatimus talouden tasapainosta ja syntyneiden alijäämien kattamisesta toteutuu vuoden 2027 loppuun mennessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme