Toimenpideselvitys valtatien 6 parantamisesta välillä Onkamo ja Reijola (Pohjois-Karjala)
Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) laatii toimenpideselvityksen valtatielle 6 Tohmajärven Onkamon ja Joensuun Reijolan väliselle osuudelle.
Valtatien 6 kehittäminen tukee elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä parantaen mm. raakapuu- ja energiahuollon kuljetusten toimintavarmuutta ja kytkee Joensuun ja Keski-Karjalan työssäkäyntialueita tiiviimmin yhteen helpottaen työvoiman saatavuutta ja liikkuvuutta. Hanke tukee Itä-Suomen liikennestrategian tavoitteita myös liikenneturvallisuuden ja liikenteen ympäristövaikutusten torjunnan näkökulmista.
Suunnitelma on jatkoa vuonna 2021 valmistuneelle Valtatien 6 Imatra–Joensuu -esiselvitykselle sekä vuonna 2009 laaditulle Valtatie 6 välillä Onkamo–Joensuu, keskikaidesuunnitelma -selvitykselle.
Toimenpideselvityksessä tavoitteena on tarkentaa aiemmissa selvityksissä esitettyjä periaateratkaisuja toteutettavuuden, laatutason ja kustannusten näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena on parantaa tien tehokkuutta hyödyntäen nykyistä tieverkkoa, ja tunnistaa toimenpiteet, jotka vaikuttavat saavutettavuuteen ja liikenneturvallisuuteen.
Suunnittelualue käsittää noin 32 km valtatietä 6, ja lisäksi noin 3,5 km valtatietä 9 Tohmajärven suuntaan. Toimenpideselvityksen lähtökohtana on valtatien parantaminen ja leventäminen pääsääntöisesti nykyiselle paikalleen. Valtatie 6 on osoitettu maakuntakaavassa kaksiajorataiseksi päätieksi välillä Reijola–Haavanpää. Kyseisellä välillä valtatien poikkileikkaus voi olla nelikaistainen tai 2+1-kaistaisista ohituskaistoista muodostuva keskikaiteellinen tie.
Suunnitteilla rinnakkaistie
Reijola–Haavanpää-välille suunnitellaan lisäksi maantietasoinen rinnakkaistie. Haavanpää–Onkamo-välille suunnitellaan keskikaiteellisia ohituskaistaosuuksia. Valtatien tavoitenopeus on 100 km/h, pois lukien yksittäiset liittymät sekä tienvarsiasetuksen kohdat, joissa nopeus voi olla 80 km/h.
Toimenpideselvityksessä tutkitaan tarve Joensuun seudun yleiskaavassa 2020 esitetyille Kukkupään eritasoliittymälle ja Honkavaaran eritasoliittymälle sekä mahdolliset kevennetyt toimenpiteet. Suunnittelujakson eteläosassa Onkamon kohdalla huomioidaan aikaisemmin valmistuneen valtatie 9 Onkamo–Niirala yleissuunnitelman ratkaisut. Suunnittelun yhteydessä selvitetään alustavat melusuojaustarpeet ja pohjavesien suojaustarpeet.
Maanteiden suunnittelu on pitkä ja vaiheittain tarkentuva prosessi
Maanteiden suunnittelussa edetään vaiheittain ja tarkasteltavan tiejakson tavoitetila tulee toteutumaan pitkällä aikajänteellä. Nyt käynnissä oleva työ on yleispiirteinen toimenpideselvitys, jonka tarkoituksena on määrittää valtatien kehittämisen periaateratkaisut jatkosuunnittelua varten. Suunnittelu tarkentuu myöhemmin tie- ja rakentamissuunnitelmien laatimisen myötä.
Toimenpideselvitystä laatii A-Insinöörit ja työtä ohjaa hankeryhmä, johon kuuluvat Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ELY-keskusten sekä Väyläviraston asiantuntijoiden lisäksi Joensuun kaupungin, Tohmajärven kunnan, Pohjois-Karjalan liiton sekä Pohjois-Karjalan vastuumuseon edustajat. Toimenpideselvitys valmistuu loppuvuodesta 2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
projektipäällikkö Mikko Laitinen
Pohjois-Savon ELY-keskus
p. 0295 026 736
mikko.laitinen@ely-keskus.fi
suunnittelupäällikkö Piritta Laitakari
A-Insinöörit Suunnittelu Oy
p. 040 6693 656
piritta.laitakari@ains.fi
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus
Pohjois-Savon ilmastokatsaus: Hiilinieluja tulee vahvistaa, jotta hiilineutraalius on mahdollinen vuoteen 2035 mennessä5.11.2025 08:18:25 EET | Tiedote
Hiilineutraalius on mahdollista saavuttaa Pohjois-Savossa vuoteen 2035 mennessä, mutta se vaatii päästövähennystoimien lisäksi voimakasta hiilinielujen vahvistamista. Uusimmat tiedot Pohjois-Savon maankäyttösektorin hiilitaseista osoittavat, että metsä- ja maatalousmaan hiilivarastojen ylläpitoon ja kasvattamiseen tulee kiinnittää erityistä huomioita.
Peltovalvonnat päättyneet Pohjois-Savossa, selvityspyyntöjä lähes puolelle tiloista3.11.2025 11:00:00 EET | Tiedote
Pohjois-Savon maatilojen peltovalvonnat ovat päättyneet tämän vuoden osalta. Peltovalvontaa tehtiin noin 70 tilalle. Valvontojen yhteydessä lähetettiin yhteensä 5214 selvityspyyntöä noin 1410 tilalle, mikä kattaa lähes puolet alueen tuenhakijoista.
Valtatie 5 Varkaus–Leppävirta välin toimenpideselvitys käynnissä – tavoitteena sujuvampi ja turvallisempi liikenne3.11.2025 10:37:43 EET | Tiedote
Varkauden ja Leppävirran Soukanlahden väliä tarkasteleva toimenpideselvitys keskikaidejärjestelyistä on käynnistynyt. Toimenpideselvityksessä tarkastellaan noin 12 kilometrin mittaisen välin keskikaidejärjestelyitä ja sen edellyttämiä liittymä- ja rinnakkaistiejärjestelyitä.
Pohjois-Savon alueelliset kehitysnäkymät syksyllä 2025: Elinkeinoelämä hakee kasvua haastavassa toimintaympäristössä30.10.2025 10:11:32 EET | Tiedote
Alueellisten kehitysnäkymien mukaan epävarmuus varjostaa yhä elinkeinoelämän tilannetta. Heikko kysyntä, kuluttajien luottamus sekä geopoliittiset jännitteet ja kauppapoliittiset riskit hidastavat talouden elpymistä. Pohjois-Savon suhdanneodotukset kuitenkin erottautuvat positiivisesti valtakunnallisissa barometreissä.
Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 29.10.202530.10.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 81,67. Taso on 29 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon. Pinta on laskenut takaisin kuukausi sitten havaitun 3 cm nousu. Ollaan kesän alimmalla tasolla uudelleen. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat rajoittuneet hieman, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu tason 81,75 mukaan. Tavalliset huviveneilijät saavat olla tarkkana riittävän kulkusyvyyden kanssa merkitsemättömillä vesillä. Talven tulo kyllä poistaa tämän ongelman. Useimmat tämän tarkastelun vapaasti purkavat järvet ovat olleet tämänhetkistä pintaa alempana vuosina 2002 ja 2006. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat edelleen pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla tavalla laskemaan kuin luonnon koskien kautta purkavissa järvissä. Iisalmen reitin kaikki säännöstelyt selvisivät niukasti lupa-alarajojen yläpuolella kuivuusjakson yli. Nyt on noust
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme