Ruokakauppa suosituin joululahjojen ostopaikka – Miksi Black Friday venähti kuukauden mittaiseksi?
Päivittäistavarakaupat ovat suosituin paikka hankkia joululahjat: näin aikoo tehdä 61 % suomalaisista tänä vuonna. Ruokakaupasta lahjoja ostetaan erityisesti lapsiperheissä, joissa on pieniä lapsia (81 prosenttia) sekä Pohjois- ja Itä-Suomessa (68 prosenttia). Suosituin lahja on suklaat ja muut makeiset (85 prosenttia), jonka jälkeen tulevat kodintekniikka ja sisustus (45 prosenttia). Käyttötavaroita ostetaan ruokakaupoista enenevässä määrin.

Black Friday, joka tunnetaan suurena tarjouspäivänä ja joululahjojen ostopäivänä, on saavuttanut vahvan jalansijan myös Suomessa. Monissa kaupoissa musta perjantai on venähtänyt koko viikon tai peräti kuukauden mittaiseksi kampanjaksi. Lidlillä on ollut teeman mukaisesti erikoistarjouksia koko marraskuun ajan.
Koko kuun tarjouskampanja joulun alla on ruokakaupalle luontevaa, sillä lahjoja hankitaan usein ruokaostosten lomassa: 61 prosenttia suomalaisista aikoo tänä vuonna ostaa joululahjoja ruokakaupoista. Vastaavasti erikoiskaupoista lahjoja aikoo ostaa 47 prosenttia ja kotimaisista verkkokaupoista 42 prosenttia.
– Joululahjojen ostamisessa ruokakaupat ovat ykkösenä – tämä ei yllätä, sillä jatkuvasti kasvavina trendeinä ovat nopeus ja helppous arjessa. Siksi meillä vietetään tänä vuonna isosti koko kuukausi Black Monthia, kertoo Lidlin markkinoinnin ja kampanjoinnin johtaja Meri Aalto.
Lapsiperheet suosivat lahjoja marketista – suklaan ja makeisten lisäksi hankitaan käyttötavaroita
Pukinkontin täytettä ostetaan ruokakaupoista erityisesti perheissä, joissa on alle 12-vuotiaita lapsia (81 prosenttia) sekä yksinhuoltajaperheissä (76 prosenttia). Alueellisesti tarkasteltuna eniten joululahjoja ruokakaupasta ostetaan Pohjois- ja Itä-Suomessa (68 prosenttia). Etelä- ja Länsi-Suomessa vastaavasti näin tekee 61 prosenttia ja Helsinki-Uusimaalla 57 prosenttia.
– On vaivatonta, kun ruokakauppareissulla saa tehtyä myös lahjaostokset. Erityisesti tämä helpottaa kiireistä lapsiperhearkea. On kiintoisaa, että vaihtelua löytyy myös alueellisesti. Tätä selittää varmasti ainakin se, että pääkaupunkiseudulla on ruokakauppojen lisäksi enemmän tarjontaa, Aalto pohtii.
Suosituin tuoteryhmä, joista ruokakaupoista joululahjaksi ostetaan, ovat suklaat ja muut makeiset (85 prosenttia). Tämän jälkeen suosituimpia ovat käyttötavarat, kuten kodintekniikka ja sisustus (45 prosenttia), lelut (41 prosenttia) ja vaatteet (35 prosenttia).
– Monet kuluttajat aloittavat jouluun valmistautumisen jo hyvissä ajoin. Lahjojen ostaminen voi tuottaa stressiä, ja on helpottavaa, kun ne saa hankittua ajoissa. Asiakkaat osaavat myös odottaa kaupoilta isoja alennuksia tietyissä tuoteryhmissä ja hyödyntävät näitä lahjasuunnittelussa, Aalto kertoo.
Lidlillä on ollut Black Friday -tarjouksia kodintekniikassa, työkaluissa, leluissa ja vaatteissa. Yksittäisten houkuttelevien tarjoustuotteiden lisäksi eri tuoteryhmät ovat olleet alennuksessa, esimerkiksi tällä viikolla kaikki vaatteet myydään 20 prosentin alennuksella ja ensi loppuviikosta vuorossa on lelut.
– Suklaat ja muut makeiset ovat pomminvarma lahja, joka sopii kaiken ikäisille lahjansaajille. Yhä suositumpaa on kuitenkin ostaa ruokakaupasta käyttötavaroita. Monet tuotteemme ovat menestyneet riippumattomissa testeissä, ja nämä katoavat aina erityisen nopeasti hyllystä. On mielenkiintoista seurata, mistä tuotteista muodostuu tämän viikon hitit, Aalto sanoo.
* Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi yli tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty viikolla 40. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Tuotantoeläinten hyvinvointi kiinnostaa, kunhan siitä ei tarvitse maksaa ekstraa – Lidl ryhtyi toimeen8.10.2025 08:17:00 EEST | Tiedote
76 prosenttia kuluttajista pitää tuotantoeläinten hyvinvointia tärkeänä, mutta harva on kuitenkaan valmis maksamaan juurikaan lisähintaa tuotteesta, jossa hyvinvointi on todennettu. Vain kahdeksan prosenttia kuluttajista tunnistaa eläinten hyvinvoinnista kertovan ELVI-pakkausmerkin.* Lidl haluaa tehdä hyvinvoivan lehmän tuotteista houkuttelevamman vaihtoehdon, ja on laskenut kotimaisten ELVI-merkittyjen tuotteiden hinnat jopa 13 prosentilla.
Lidl on kasvattanut valikoimaansa 20 prosentilla – vakiovalikoimassa nyt 3000 tuotetta7.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Lidl on laajentanut valikoimaansa jopa 500 uudella tuotteella. Kattavampi valikoima vastaa suoraan asiakkaiden toiveeseen saada kaikki tarvittava yhdestä ostopaikasta. Hyllyissä on nyt entistä enemmän kotimaisia tuotteita suosituilta Lidlin omilta merkeiltä sekä tutuilta brändeiltä.
Lidl vakiinnuttaa paistopisteen ilta-alen – hävikki väheni yli 15 %3.10.2025 14:11:00 EEST | Tiedote
Lidlin paistopisteellä testattiin kesän ja alkusyksyn ajan ilta-alennusta, jossa tuotteet myytiin puoleen hintaan ennen sulkemista. Testi oli onnistunut, joten paistopisteen ilta-ale on vakiinnutettu pysyväksi toimintamalliksi kaikissa Lidleissä. Asiakkaat saavat siis paistopisteen tuotteet puoleen hintaan myymälän viimeisenä aukiolotuntina.
Toivottu ominaisuus Lidlin verkkosivulle: kampanjatuotteiden ajantasaiset saatavuustiedot2.10.2025 12:56:13 EEST | Tiedote
Lidlin haluttuja käyttötavaratuotteita saapuu myymälöihin aina rajattu erä, ja moni suosikkituote myydään nopeasti loppuun. Lidlin verkkosivulta voi tästä lähtien tarkistaa oman suosikkituotteen saatavuustilanteen eri myymälöissä.
Vuosi 2025 on määräaika monelle vastuullisuustavoitteelle – Lidlissä vastuullisuustyö etenee suunnitellusti25.9.2025 12:17:28 EEST | Tiedote
Lidl on julkaissut tiedot vastuullisuustyönsä etenemisestä tilikaudelta 2024. Useissa vastuullisuustavoitteissa maali on jo nurkan takana, kun tavoitevuodeksi on kirjattu 2025. Tavoitteet kuluvan tilikauden loppuun mennessä löytyvät esimerkiksi uusiutuvan polttoaineen käytölle sekä suolan ja sokerin vähentämiselle. Tavoitteita on saavutettu hyvässä vauhdissa, mutta osassa riittää vielä kirittävää loppuvuodelle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme