Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan sköta ärenden i MittFPA – den efterlängtade funktionen underlättar vardagen för många
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan i MittFPA sköta ärenden för dem som de företräder. Dessutom kan man i MittFPA med en med Suomi.fi-fullmakt sköta en närstående persons ärenden. Möjligheten att sköta ärenden för en annan person i MittFPA utvecklas ytterligare.
En privat intressebevakare kan nu sköta FPA-ärenden i MittFPA för den person som hen företräder. I MittFPA går det att se personens förmånsärenden och betalningar samt se beslut och andra brev. Dessutom går det att ansöka om vissa förmåner och lämna in bland annat ansökningar och bilagor som gäller rehabilitering, handikappbidrag och sjukvård.
En privat intressebevakare kan i MittFPA utan Suomi.fi-fullmakt sköta ärenden för den person som hen företräder. Också en intressebevakningsfullmäktig kan sköta en annan persons FPA-ärenden utan Suomi.fi-fullmakt, om intressebevakningsfullmakten omfattar ekonomiska ärenden. Intressebevakaren och den intressebevakningsfullmäktige loggar in i MittFPA med sina egna bankkoder eller med mobilcertifikat.
– Vi är glada över att kunna göra det lättare för intressebevakare och arbetar för att utveckla möjligheterna att sköta en annan persons ärenden i MittFPA. Nya egenskaper tas i bruk stegvis, och nästa steg är att kunna skicka meddelanden för en annan person i MittFPA, berättar Elina Sipola, utvecklingsspecialist, MittFPA.
I MittFPA kan man också sköta en närståendes ärenden med Suomi.fi-fullmakt
Man kan sköta en annan persons FPA-ärenden om personen inte kan eller vill göra det själv. För att sköta en annan myndig persons ärenden i MittFPA behöver man Suomi.fi-fullmakten Uträtta ärenden gällande socialskyddsförmåner. Det är smidigast att ge fullmakten i e-tjänsten Suomi.fi. Också personer som inte använder webbtjänster eller har nätbankskoder kan ge fullmakten.
Med en traditionell fullmakt kan FPA-ärenden skötas per telefon, på ett serviceställe och per post. Det är dock ofta smidigast att sköta ärenden i MittFPA med Suomi.fi-fullmakt. I MittFPA ser man överskådligt sin närståendes FPA-ärenden på ett och samma ställe.
Läs mer
Sköta en annan persons ärenden
Hur man ger en fullmakt åt en annan person för att sköta FPA-ärenden
Kontakter
Elina SipolaUtvecklingsspecialist MittFPAFPA
Tel:050 551 7928elina.sipola@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Geassi buktá nuppástusaid Kela bálvalanbáikkiid rabasáiggiide ja eará bálvalusaide / Keesi puáhtá nubástusâid Kela palvâlemsoojij ávusorroomaigijd já eres palvâlussáid / Ǩieʹss pohtt muttsid Kela kääzzkõspaaiʹǩi äävaiåårramaaiʹjid da jeeʹres kääzzkõõzzid22.5.2025 09:27:25 EEST | Tiedote
Geassit Kela-áššiid gánneha dikšut njuovžilit MuKelas dahje Kela telefonbálvalusas. Máŋggaid Kela bálvalanbáikkiid rabasáiggit nuppástuvvet geassái. Keessiv Kela-aašijd kannat hoittáđ älkkeht MuuKelast tâi Kela puhelinpalvâlusâst. Maaŋgâi Kela palvâlemsoojij ávusorroomääigih muttojeh keesi ááigán. Ǩeässa Kela-aaʹššid kaʹnnat håiddad vuõss-sââʹjest MuuKelast leʹbe Kela teʹlfonkääzzkõõzzâst. Määŋgain Kela kääzzkõspaaiʹǩin äävaiåårramääiʹj mottje ǩieʹzz ääiǥas.
En del av FPA:s serviceställen och tjänster har avvikande öppettider under sommaren22.5.2025 09:26:45 EEST | Pressmeddelande
Under sommaren går det smidigast att sköta sina FPA-ärenden i Mitt FPA eller per telefon. Många av FPA:s serviceställen har avvikande öppettider under sommaren.
Kesä tuo muutoksia Kelan palvelupisteiden aukioloaikoihin ja muihin palveluihin22.5.2025 09:26:45 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kesällä Kela-asiat kannattaa hoitaa kätevästi OmaKelassa tai Kelan puhelinpalvelussa. Useiden Kelan palvelupisteiden aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.
Changes in the opening hours and other services of Kela service points during the summer22.5.2025 09:26:45 EEST | Press release
We recommend using the OmaKela e-service or calling Kela’s customer service numbers if you need to contact Kela during the summer. The opening hours of many Kela service points will change for the summer.
Den sociala tryggheten förändras, utmanar och styr FPA:s verksamhet21.5.2025 06:15:00 EEST | Pressmeddelande
Av FPA:s verksamhetsberättelse och bokslut för 2024 framgår hur de förändringar i den sociala tryggheten som ingår i regeringsprogrammet och FPA:s produktivitetsprogram visar sig i verksamheten. År 2024 betalade FPA ut cirka 17,3 miljarder euro i förmåner.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum