Ennätykselliset 120 000 suomalaista panosti osuuskauppaan, valtaosa nuoria aikuisia
Ennätysmäärä suomalaisia valitsi saada S-ryhmän edut täysimääräisenä ja liittyi osuuskauppojen asiakasomistajaksi viime vuonna. Erityisesti nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt.

Vuodenvaihteessa rikkoutui merkittävä rajapyykki: uusia asiakasomistajia liittyi S-ryhmän osuuskauppojen jäseniksi viime vuoden aikana enemmän kuin koskaan aikaisemmin, yli 120 000 henkilöä. Tämä oli yli 8000 uutta asiakasomistajaa enemmän kuin edellisenä vuonna. Erityisen huomattavaa on myös se, että kolmasosa viime vuonna asiakasomistajaksi liittyneistä oli alle 25-vuotiaita nuoria. Alle 35-vuotiaiden osuus oli peräti 62 %.
Kasvava asiakasomistajien määrä kertoo siitä, että S-ryhmän palvelut koetaan vetovoimaisina ja suomalaiset myös haluavat ottaa täyden hyödyn irti S-ryhmän tarjoamista eduista. Osuuskaupat maksavat asiakasomistajiensa pankkitileille vuosittain yli puoli miljardia euroa.
”Luvut kertovat, että nuoret ovat oivaltaneet asiakasomistajuuden hyödyt. He ovat valinneet liittyä osuuskaupan jäseneksi maksamalla osuusmaksun ja pääsevät näin nauttimaan täysimääräisesti S-ryhmän tarjoamista eduista”, sanoo asiakkuusjohtaja Heini Dahlström SOK:lta.
Oma osansa kasvussa on myös sillä, että S-Etukortti on ollut mahdollista lisätä Applen Lompakkoon viime keväästä alkaen. Mahdollisuus kerätä Bonusta mobiilisti on tärkeää erityisesti monelle nuoremmalle asiakkaalle. Myös edellisvuonna lanseerattu, asiakasomistajuudesta hauskalla tavalla kertova Tilipäivä-konsepti toimii edelleen ja vetoaa erityisesti nuoriin.
Asiakasomistajamäärän kehitykseen ovat vaikuttaneet myös Handelsbankenista S-Pankkiin siirtyneet asiakkaat. S-Pankki tarjoaa asiakasomistajille maksuttomat päivittäiset pankkipalvelut. Lisäksi S-mobiili-sovelluksesta julkaistiin viime vuonna englanninkielinen versio, joka on saadun palautteen perustella houkutellut uusia vieraskielisiä asiakasomistajia osuuskaupan palveluiden piiriin.
Suomalaisten luottamus 30-vuotiaaseen S-Etukorttiin on vahva. Tästä osoituksena on S-Etukortin nousu neljännelle sijalle Taloustutkimuksen Suomen arvostetuimmat brändit -tutkimuksessa 2024.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Heini DahlströmAsiakkuusjohtaja, SOK
Puh:010 7680960heini.dahlstrom@sok.fiKuvat

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme