Savonlinnan seudun kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmat kirittävät kuntia kohti liikenneturvallisuuden nollavisiota
Savonlinnan seudun kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmat ovat valmistuneet. Kuntakohtaisissa suunnitelmissa on esitetty toimenpiteitä, joiden avulla liikenneturvallisuustilannetta voidaan parantaa kohti pitkän aikavälin tavoitetta: Kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Kestävien liikkumismuotojen osuuden kasvulla tuetaan liikenneturvallisuustavoitteiden saavuttamista.
Liikenneturvallisuussuunnitelmat laadittiin seudun kuntien (Enonkoski, Rantasalmi, Savonlinna ja Sulkava), Pohjois-Savon ELY-keskuksen, Liikenneturvan, Itä-Suomen poliisilaitoksen ja Etelä-Savon pelastuslaitoksen yhteistyönä. Myös kuntien liikenneturvallisuustyöryhmät osallistuivat suunnitelmien laadintaan. Hanke käynnistyi huhtikuussa 2024 ja sen laadinnasta vastasi Ramboll Finland Oy.
Kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma nivoo yhteen valtakunnalliset, alueelliset ja paikalliset liikenneturvallisuustyön tavoitteet
Liikenneturvallisuussuunnitelma on yksi keskeisimmistä työkaluista kunnan liikenneturvallisuustyön kehittämiseen ja paikallisten ongelmien ratkomiseen. Suunnitelma käsittää katsauksen kunnan liikenneturvallisuustilanteeseen (onnettomuudet ja koetut ongelmat) ja pitkän aikavälin tavoitteisiin sekä lähivuosien toimenpidetarpeet liikenneturvallisuustyön eri osa-alueet huomioiden. Liikenneturvallisuussuunnitelma voidaan lukea myös yhdeksi kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiakirjoista.
Kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma nivoo myös yhteen valtakunnalliset, alueelliset ja paikalliset liikenneturvallisuustyön tavoitteet. Savonlinnan seudun kuntien liikenneturvallisuussuunnitelmissa toimeenpannaan Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelman (2023) linjauksia paikalliset erityispiirteet huomioiden.
Realistisia ja helposti toteutettavia kustannustehokkaita toimenpiteitä
Paikallisen liikenneturvallisuustyön tavoitteena on tarjota jokaiselle kuntalaiselle edellytykset tehdä vastuullisia ja turvallisia liikkumisvalintoja sekä tarjota mahdollisuudet osallistua oman elinympäristönsä kehittämiseen. Näihin kunta voi vaikuttaa monien eri toimintojensa ja palveluidensa kautta.
Liikenneturvallisuussuunnitelmissa toimenpidesuunnittelu on painottunut tieliikenteen turvallisuuteen, mutta myös vesiliikenteen, maastoliikenteen ja raideliikenteen turvallisuutta on tarkasteltu siltä osin kuin se kuntaan tai sen toimintamahdollisuuksiin kytkeytyy. Suunnittelutyön pääpaino on ollut lähivuosissa ja mahdollisimman konkreettisessa, kustannustehokkaassa ja realistisessa toimenpiteiden määrittelyssä.
Toimenpide-ehdotukset liittyvät mm. eri toimijoiden välisen yhteistyön tehostamiseen, liikennekasvatukseen ja viestintään kuntien eri toimialoilla ja yksiköissä, kuntien henkilöstön liikenneturvallisuusosaamisen kehittämiseen, kuljetuspalveluiden turvallisuuteen, liikenneympäristön ratkaisuihin. Liikenneympäristöön kohdistuvista ensivaiheen toimenpiteistä valtaosa kytkeytyy ajonopeuksien rauhoittamiseen, liikennemerkkien ja tiemerkintöjen lisäämiseen, tienylitysten turvallisuuden kehittämiseen ja risteysturvallisuuden parantamiseen.
Liikenneturvallisuussuunnitelmia pitää edistää aktiivisesti
Liikenneturvallisuussuunnitelmat ovat luonteeltaan esiselvityksiä, jotka toimivat yksityiskohtaisemman toimenpidesuunnittelun ja -ohjelmoinnin pohjana. Liikenneturvallisuussuunnitelmat ei kuitenkaan toteudu itsestään, vaan kuntien liikenneturvallisuustyöryhmällä on tärkeä rooli suunnitelmassa esitettyjen toimenpiteiden edistämisessä. Etenkin liikenneturvallisuustyön kehittämiseen ja liikennekasvatukseen liittyvät toimenpiteet ovat pitkälti liikenneturvallisuustyöryhmän säännöllisissä kokoontumisissa sovittavia asioita. Itä-Suomen liikenneturvallisuustoimijahankkeen tavoitteena on tukea kuntia suunnitelmien edistämisessä ja seurannassa. Myös Liikenneturva ja ELY-keskus ovat omissa rooleissaan tukemassa kunnan liikenneturvallisuustyötä ja suunnitelman toteuttamista.
Tutustu liikenneturvallisuussuunnitelmiin:
- Enonkosken kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma:
https://www.doria.fi/handle/10024/190873 - Rantasalmen kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma:
https://doria.fi/handle/10024/190872 - Savonlinnan kaupungin liikenneturvallisuussuunnitelma:
https://doria.fi/handle/10024/190871 - Sulkavan kunnan liikenneturvallisuussuunnitelma:
https://doria.fi/handle/10024/190870
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ramboll Finland Oy, projektipäällikkö, Juha Heltimo, juha.heltimo@ramboll.fi
Savonlinnan kaupunki, Jani Ahokas, jani.ahokas@savonlinna.fi
Enonkosken kunta, Otto Häkkinen, otto.hakkinen@enonkoski.fi
Rantasalmen kunta, Mauri Ruuskanen, mauri.ruuskanen@rantasalmi.fi
Sulkavan kunta, Asta Veikkanen, asta.veikkanen@sulkava.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus, Olli Meriläinen, olli.merilainen@ely-keskus.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus, Anna-Kaisa Kuohukivi, anna-kaisa.kuohukivi@ely-keskus.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus
Sinilevätilanne ajankohtaan nähden poikkeuksellisen huono11.9.2025 14:02:35 EEST | Tiedote
Leväkukintaa kymmenellä vakioseurantapaikalla.
Sopeudu kympillä! Tarjoa ilmastokokeiluasi, hankimme parhaat ideat 10 000 euron kokeilurahalla9.9.2025 12:58:49 EEST | Tiedote
Ilmastonmuutokseen sopeutumisen kokeilut on avoin hankinta, jossa pyydämme toimijoilta ideoita nopeisiin kokeiluihin toteutettavaksi Pohjois-Savon alueella tai pohjoissavolaisille kohdennettuna.
Järvi-Suomen luonnon monimuotoisuutta tuetaan 2,3 miljoonalla eurolla9.9.2025 10:16:34 EEST | Tiedote
Järvi-Suomen maaseudun luonnon monimuotoisuuden vahvistamiseen on myönnetty 2,3 miljoonaa euroa EU:n maaseuturahoitusta tänä vuonna ns. JÄSMY-teemahaun kautta.
Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä Kuopion ja Tervon Junnunmäen tuuli- ja aurinkovoimahankkeen YVA-selostuksesta8.9.2025 09:30:30 EEST | Tiedote
Pohjois-Savon ELY-keskus on antanut ympäristönvaikutusten arviointimenettelystä (YVA) annetun lain (252/2017, YVA-lain) mukaisen perustellun päätelmän wpd Suomi Oy:n Junnunmäen tuuli- ja aurinkovoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Hankealue sijoittuu Kuopion kaupungin länsiosaan ja Tervon kunnan itäosaan, noin 28 kilometriä Kuopion keskustasta luoteeseen ja noin 18 kilometriä Tervon keskustasta koilliseen. Tuotantoalueen pinta-ala on noin 2380 hehtaaria, josta Kuopion puolelle sijoittuu noin 1900 hehtaaria ja Tervon puolelle noin 480 hehtaaria. Alueelle suunnitellaan enintään 33 tuulivoimalan rakentamista. Lisäksi alueelle suunnitellaan noin 90 hehtaarin aurinkovoima-alueen rakentamista. Hankkeen suunnitellut sähkönsiirron reittivaihtoehdot sijoittuvat Siilinjärven ja Lapinlahden kuntien sekä Kuopion kaupungin alueelle. Perusteltu päätelmä on hankkeessa yhteysviranomaisena toimineen ELY-keskuksen kokoava lausunto, jossa otetaan kantaa tehtyjen arviointien riittävy
Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 27.8.2025: Kallaveden vedenpinta poikkeuksellisen alhaalla27.8.2025 13:07:02 EEST | Tiedote
Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 81,72. Taso on 26 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 64 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat rajoittuneet hieman, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu tason 81,75 mukaan. Tavalliset huviveneilijät saavat olla tarkkana riittävän kulkusyvyyden kanssa merkitsemättömillä vesillä. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 27.8. on havaittu viimeksi vuonna 2009. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla tavalla laskemaan kuin luonnon koskien kautta purkavissa järvissä. Tasot ovat vain 5-10 cm alle ajankohdan keskimääräisen tason. Nilsiän reitin vedenpinnat ovat noin 10 cm keskimääräistä alemmat, Juojärvi on vain 4 cm alle ajankohdan keskiarvon. Näissä järvissä on s
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme