Osa sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanotoista ja hammashoitoloista ottaa käyttöön uudet puhelinnumerot
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde kehittää ja parantaa asiakkaiden yhteydensaantia terveydenhuoltoon. Tavoitteena on, että kaikkiin soittopyyntöihin saadaan vastattua saman päivän aikana. Osalle Pohteen kunnista tulee käyttöön myös suun terveydenhuollon chat.

Sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanottojen uudet puhelinnumerot
Kempeleen, Hailuodon, Limingan, Oulunsalon ja Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanotot ottavat käyttöön uuden, yhteisen puhelinnumeron. Uusi puhelinnumero on 08 669 0250 ja se tulee käyttöön 31.3.2025 alkaen. Aukioloajat ovat maanantaista torstaihin kello 8–16, perjantaisin kello 8–15.
Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven, Kärsämäen, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanotot ottavat käyttöön uuden, yhteisen puhelinnumeron. Uusi puhelinnumero on 08 669 0240 ja se tulee käyttöön 31.3.2025 alkaen. Aukioloajat ovat maanantaista perjantaihin kello 8–16.
Soittaessaan numeroon asiakas valitsee kiireellisen tai kiireettömän linjan asiakkaan oman oireen tai asian mukaan. Asiakas jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastataan mahdollisimman pian. Viimeisen aukiolotunnin aikana ei voi jättää takaisinsoittopyyntöä vaan puheluihin vastataan saapumisjärjestyksessä.
Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven ja Kärsämäen syöpä-, sydän-, diabetes-, astma- ja unihoitajien asiakkaat voivat edelleen soittaa entisiin asiantuntijahoitajien numeroihin.
Entisistä sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanottojen numeroista puhelu kääntyy uuteen numeroon marraskuun 2025 alkuun saakka.
Digitaalinen sote-keskus on vaihtoehto puhelulle. Digitaalinen sote-keskus on auki Pohteen verkkosivuilla arkisin kello 7–21 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä kello 8–18. Asiakas voi keskustella chatissa sairaanhoitajan kanssa. Sairaanhoitaja tekee hoidon tarpeen arvioinnin ja ohjaa asiakkaan tarvittaessa lääkärin tai muun ammattilaisen vastaanotolle. Digitaaliseen sote-keskukseen pääsee myös Omaolon kautta tekemällä ensin oirearvion, joka antaa oireisiin sopivan arvion hoidon tarpeesta. Oirearvion voit täyttää mihin vuorokauden aikaan tahansa ja se käsitellään Digitaalisen sote-keskuksen aukioloaikana.
Vastaanottoajan voi perua jatkossa tekstiviestillä
Jatkossa asiakas voi perua vastaanottoajan tekstiviestillä. Viestiin kirjoitetaan oma nimi, syntymäaika, sosiaali- ja terveyskeskuksen nimi sekä vastaanottopäivä ja kellonaika, jonka haluaa perua. Esimerkkiviesti: ”Ajan peruutus, Maija Meikäläinen 11.12.1976, Ylivieskan sosiaali- ja terveyskeskus, lääkärin vastaanotto, torstai 24.4.2025 klo 9.00.”. Numeroon ei voi soittaa tai asioida muissa asioissa kuin ajan peruutuksissa.
Kempeleen, Hailuodon, Limingan, Oulunsalon ja Kaakkurin sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanotoille varatun ajan voi perua lähettämällä viesti numeroon 040 664 8704.
Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven, Kärsämäen, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin sosiaali- ja terveyskeskusten vastaanotoille varatun ajan voi perua lähettämällä viesti numeroon 040 664 8703.
Hammashoitoloiden uudet puhelinnumerot
Pudasjärven, Iin, Utajärven, Vaalan ja Muhoksen hammashoitolat ottavat käyttöön uuden, yhteisen puhelinnumeron. Uusi puhelinnumero on 08 669 0190 ja se tulee käyttöön 31.3.2025 alkaen. Aukioloajat ovat maanantaista torstaihin kello 8–16, perjantaisin kello 8–15.
Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven ja Kärsämäen, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin hammashoitolat ottavat käyttöön uuden, yhteisen puhelinnumeron. Uusi puhelinnumero on 08 669 0180 ja se tulee käyttöön 31.3.2025 alkaen. Aukioloajat ovat maanantaista torstaihin kello 8–16, perjantaisin kello 8–15.
Soittaessaan numeroon asiakas valitsee kiireellisen tai kiireettömän linjan. Asiakas jättää takaisinsoittopyynnön, johon vastataan mahdollisimman pian. Viimeisen aukiolotunnin aikana ei voi jättää takaisinsoittopyyntöä, vaan puheluihin vastataan saapumisjärjestyksessä. Jos asiakas haluaa perua ajan hammashoitolaan, se tulee tehdä soittamalla tai suun terveydenhuollon chatissa. Ajan peruminen tekstiviestillä ei ole mahdollista.
Entisistä hammashoitoloiden numeroista puhelu kääntyy uuteen numeroon marraskuun 2025 alkuun saakka.
Suun terveydenhuollon chat käyttöön osalle Pohteen kunnista
Asiakas saa 31.3.2025 alkaen yhteyden suun terveydenhuoltoon myös chat-kanavan kautta. Chat on aluksi käytössä Pudasjärven, Iin, Utajärven, Vaalan ja Muhoksen, Haapajärven, Reisjärven, Pyhäjärven ja Kärsämäen, Alavieskan, Ylivieskan, Nivalan ja Sievin sekä Oulun asukkaille.
Suun terveydenhuollon chatissa voi keskustella ammattilaisen kanssa, kun tarvitsee apua suun terveyteen liittyvissä asioissa, arvion hoidon tarpeesta tai kun haluaa perua tai muuttaa ajanvarausta. Chat-palvelussa asioidaan vahvasti tunnistautuneena.
Asiointi chatissa tapahtuu Pohteen verkkosivuilla alareunan chat-ikkunasta tai OmaPohteen kautta. Palvelu on auki maanantaista torstaihin 8–15 ja perjantaisin 8–14.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maija Litendahl
Palveluasiantuntija
maija.litendahl@pohde.fi
puh. 040 318 7463
Suomen kestävän kasvun ohjelma, RRP4
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Tarja Vaitiniemi
Asiantuntija
Digitaalinen sote-keskus
tarja.vaitiniemi@pohde.fi
puh. 044 445 6920
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde vastaa yli 415 000 asukkaan hyvinvoinnista, terveydestä ja turvallisuudesta 1.1.2023 alkaen. Työllistämme noin 18 500 sosiaali- ja terveysalan sekä pelastustoimen osaajaa. Yhdessä tarjoamme Pohjois-Pohjanmaan ihmisille tukea elämään ja apua terveyteen tai hätään aiempaa paremmin. Toimimme vaikuttavasti ja uusin tavoin – samalla henkilöstöömme panostaen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde
Nivalan Hopeakodin, Oulun Emiliakodin ja Ylivieskan Kotikartanon toiminnot muuttuvat – Pohteen yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 17.6.19.6.2025 13:15:05 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde järjestelee uudelleen ikäihmisten palveluasumista Nivalassa, Ylivieskassa ja Oulussa. Nivalan Hopeakodin muutos liittyy rakennuksen kuntoon, Oulussa Emiliakodin muutoksen taustalla on sosiaalihuoltolaki ja Ylivieskassa Kotikartanon toimintoja organisoidaan uudelleen. Koska muutoksilla on henkilöstövaikutuksia, Pohde on käynyt henkilöstöjärjestöjen kanssa yhteistoimintaneuvottelut 6.5.-17.6.2025.
Perhe- ja sosiaalipalvelujen ja OYS Psykiatrian toimialueen rakennetta selkeytetään – yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 10.6.202519.6.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde valmistelee muutoksia perhe- ja sosiaalipalvelujen ja OYS Psykiatrian toimialueelle. Talousarvioon perustuvien muutosten tavoitteena on parantaa palvelujen ja henkilöstön saatavuutta, selkeyttää toimintatapoja sekä yhdenmukaistaa palvelujen järjestämistä. Muutoksiin liittyvät yhteistoimintaneuvottelut päättyivät 10.6.
Oulaskankaan psykiatrisen osaston toiminta muuttuu – avohoito vahvistuu alueella19.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella Pohteella vahvistetaan perustason mielenterveyspalveluja, jotta yhä useampi asiakas saisi tarvitsemansa hoidon oikeaan aikaan. Tehostettu avohoito alkaa Pohteen eteläisellä alueella maanantaina 23.6.2025, kun Oulaskankaan sairaalan psykiatrisen avohoito-osaston toiminta lakkaa.
Moniammatillinen vastaanottomalli tehosti suun terveydenhuoltoa Pohteella18.6.2025 13:56:09 EEST | Tiedote
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde otti tammikuussa 2024 käyttöön uuden moniammatillisen vastaanottomallin suun terveydenhuollossa. Kontinkankaan hammashoitolassa toteutetun pilotin tulokset sekä henkilöstön ja potilaiden kokemukset olivat erinomaiset.
Pohteen matkapalvelukeskuksen puhelinnumero vaihtuu: jatkossa kyydit tilataan Tervia Logistiikan omasta palvelunumerosta18.6.2025 09:34:45 EEST | Tiedote
Tervia Logistiikka on vastannut 1.1.2025 alkaen Pohteen sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain mukaisten lakisääteisten kuljetuspalveluiden tilaus- ja välitystoiminnasta. Keskiviikosta 25.6.2025 alkaen kyydit tilataan Tervia Logistiikan matkapalvelukeskuksen uudesta palvelunumerosta. Taustalla on tavoite kehittää asiakaspalvelun laatua ja saavutettavuutta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme