Apetit Oyj

Apetit - 75 vuotta kotimaista kasvipohjaista ruokaa

Jaa

Apetitin juuret juontuvat Länsi-Suomen sokeritehtaan perustamiseen vuonna 1950. Jo 75 vuotta kestänyt ja yhä jatkuva kehitysmatka on vienyt Apetitin sokerin tuottajasta kasvipohjaisiin ruokaratkaisuihin erikoistuneeksi yhtiöksi. Vuonna 2025 Apetit on ruokatrendien ja ravitsemussuositusten ytimessä: pääosin kasvipohjaisia vihannes- ja ruokapakasteita sekä kasviöljyjä sisältävä tuotevalikoima vastaa vallitseviin ruokatrendeihin, vastuulliseen syömiseen ja ravitsemussuosituksiin.

Sokerista pakastealtaan klassikoihin

Apetitin historia alkaa Länsi-Suomen sokeritehtaan perustamiskirjan allekirjoittamisesta 17.3.1950. Sokerijuurikkaasta alkanut sopimusviljelymalli todettiin toimivaksi, ja sitä laajennettiin muihin ruokakasveihin jo 1960-luvulla. Yhteiskunnallinen murros lisäsi valmisruokien kysyntää arjessa ja Säkylässä ryhdyttiin valmistamaan pakasteita ja säilykkeitä.

Sekä tuotekehityksen että kestävien viljelymenetelmien tueksi tehdään tutkimustyötä Apetitin omalla Räpin koetilalla, joka hankittiin sokerijuurikkaan tutkimustoimintaan jo vuonna 1954. Sittemmin tutkimustoiminta laajeni myös muihin sopimusviljeltäviin kasveihin sekä uusien lajikkeiden ja viljelymenetelmien koeviljelyyn.

Vuosien varrella Apetit on tullut tutuksi erityisesti pakastealtaan klassikoista. Klassiset tuotteet, kuten Apetit Herne-maissi-paprika ja Apetit Kotimainen Peruna-sipulisekoitus ovat olleet kaupoissa 1980-luvulta lähtien. Myös Apetit Kruunusekoitus ja Apetit Kotimainen Peruna & keittokasvis -sekoitus ovat olleet myynnissä kymmeniä vuosia. 

Räpin koetilalla tehtyjen tutkimusten tulosten perusteella kehitetään Apetit Vastuuviljely -menetelmää, jota kaikki Apetitin sopimusviljelijät ovat sitoutuneet noudattamaan. Viime vuosina Räpillä on tehty myös rypsin ja rapsin viljelykokeita osana RypsiRapsi-foorumia.

Ikoninen pakasteherne tunnetaan kotimaassa ja maailmalla


Apetitin pakastekasviksista ikonisin ja sopimusviljelypinta-alaltaan suurin on kotimainen pakasteherne. Suomalainen pakasteherne on Apetitin tunnetuin tuote myös kansainvälisesti.

Suomen valoisa ja leuto kesä tarjoaa herneelle erityiset kasvuolosuhteet ja pitkän kasvukauden. Herneen matka pellolta pakkaseen vie vain noin kaksi tuntia, minkä ansiosta se on taatusti tuoreena pakastettu. Tuoreus, makeus ja kirkkaan vihreä väri tekevät suomalaisesta pakasteherneestä halutun tuotteen maailmalla. Pisin vientihistoria pakasteherneellä on Italiaan.

”Kotimainen pakasteherne on todella poikkeuksellinen tuote, jonka arvostusta ei voi väheksyä. Ulkomaiset asiakkaamme ovat ihmetelleet, miten herneemme voivat olla niin makeita ja kirkkaan vihreitä. Ihastusta aiheuttaa ajatus siitä, että Suomen pitkät ja valoisat yöt vaikuttavat niin merkittävästi herneen erityisominaisuuksiin”, Apetitin vientipäällikkö Johanna Heikkinen kuvailee.

Paistikkaasta kasvisjauhikseen ja tulevaisuuden kasviproteiinituotteisiin

1990-luvulla pakasteiden myynti kasvoi jopa kaupan kasvua nopeammin: kiivaimpina vuosina lähes 15 prosentin vuosivauhtia. Apetit johti tuotekategorian kasvua uutuuksilla ja vahvoilla tuotteillaan. 

Apetitin tuotekehitys toi pakastealtaaseen pakastevihannesten lisäksi arjen helpotukseksi ruokapakasteita: käyttövalmiita pihvejä ja pyöryköitä, keittoja sekä pizzoja. Yli 25 vuoden ikään ovat ehtineet muun muassa Apetit Kotimainen Pinaattikeitto sekä Apetit Hawai Twin -pakastepizza.

Kasvispohjaisten pihvien ja pyöryköiden valikoima on vuosien mittaan kasvanut ja kehittynyt. Yksi Apetitin pitkäikäisimmistä ruokapakasteista on vuonna 1997 kauppoihin tullut Porkkanapihvi. Alkujaan tuotteen nimi oli varsin mutkaton: Paistikas. Kasviproteiinituotteiden kysynnän lisääntyessä Apetit lanseerasi vuonna 2017 Kasvisjauhis-tuoteperheen. Sen suosituin tuote, herneproteiinipohjainen Apetit Kasvisjauhis Crispy Chick –pihvi, on kasvattanut suosiotaan vuosi vuodelta.

”Haluamme lisätä kotimaisten kasviproteiinien käyttöä. Selvitämme mahdollisuutta kotimaisen herneproteiinin tuottamiseen ja edistämme rypsistä ja rapsista valmistettavan BlackGrain From Yellow Fields –rapsijauheen hanketta”, Apetitin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Miika Kemilä kertoo.


Historia:

  • Länsi-Suomen Sokeritehdas Oy:n perustamiskirja allekirjoitettiin 17.3.1950
  • Sokeritehdas pyöri vain osan vuodesta, joten konepajatoiminnasta haettiin ympärivuotista työtä​ ja kasvua. Konepajatoiminta oli vuosikymmenien ajan keskeinen osa toimintaa. Siitä luovuttiin vuonna 2004.
  • Laajentuminen muihin ruokakasveihin alkoi vuonna 1960. Sokerijuurikkaalle toimivaksi todettu sopimusviljelymalli otetiin käyttöön muillakin ruokakasveilla. Pakastetehtaan nurkkapaalut iskettiin 1960-luvulla.
  • 1960-luvun puolivälissä sokeritehtaan taimitutkimuksesta poiki uutta kansainvälistä liiketoimintaa. Lännen Plant Systems myytiin vuonna 2005.
  • 1973 nimi muuttui Lännen Tehtaat Oy:ksi.
  • 1990 Lännen Tehtaat ja Cultor perustivat yhdessä Sucros Oy:n, joka jatkoi sokeriliiketoimintaa. Lännen Tehtaat ja sittemmin Apetit omistaa 20 % Sucroksesta.
  • Apetit-brändi hankittiin Ingmanilta vuonna 1995.
  • Pudasjärven pakastepizzatehdas tuli osaksi Apetit-konsernia vuonna 1998
  • Vuonna 2005 toiminta laajeni kasviöljyjen ja öljykasvirehujen suuntaan, kun Kantvikin kasviöljypuristamo tuli osaksi konsernia.
  • Brändistä yhtiön nimi: yhtiökokous päätti vaihtaa yhtiön nimen Lännen tehtaista Apetitiksi vuonna 2013.

Yhteyshenkilöt

Apetit on suomalainen elintarvikeyhtiö, jolla on vahva integraatio kotimaiseen alkutuotantoon. Perustamme toimintamme ainutlaatuiseen ja kestävään arvoketjuun: luomme kasviksista hyvinvointia tarjoamalla maistuvia ja arkea helpottavia ruokaratkaisuja ja jalostamme rypsistä laadukkaita kasviöljyjä sekä rypsipuristeita rehuraaka-aineeksi. Apetit Oyj:n osake on listattu Nasdaq Helsingissä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Apetit Oyj

Apetit ostaa ruotsalaisen Foodhills AB:n – Apetit vahvistaa asemaansa Ruotsissa ja kasvattaa pakasteherneen volyymia9.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Apetit kertoi pörssitiedotteella 9.10.2025 allekirjoittaneensa sopimuksen, jonka mukaan Apetit ostaa 100 prosenttia ruotsalaisen pakastehernetuottajan Foodhills AB:n osakekannasta. Kaupan toteutuminen edellyttää Ruotsin ISP (Inspektionen för strategiska produkter, Strategisten tuotteiden tarkastuslaitos) -viranomaisen hyväksyntää. Foodhillsin hankinta on suoraan Apetitin strategian mukainen kasvuhanke. ”Kauppa edistää kahta erittäin tärkeää strategista painopistealuettamme: lisäämme merkittävästi pakasteherneen volyymia ja saamme entistä vahvemman alustan Ruotsin markkinoille, joissa olemme jo viime vuosina saaneet tukevaa jalansijaa Apetit-brändillä”, Apetitin toimitusjohtaja Esa Mäki kertoo. Apetitin pakastekasvikset ovat parantaneet asemiaan Ruotsissa Apetit on viime vuosien aikana vahvistanut asemaansa Ruotsin vähittäiskaupan pakastealtaissa. Apetitin oma myyntiorganisaatio Ruotsiin perustettiin vuoden 2023 lopulla. Myynti vähittäiskaupassa on laajentunut uusiin asiakkaisiin. Tuott

Apetit Plc acquires Swedish Foodhills AB – Apetit strengthens its position in Sweden and increases the volume of frozen peas9.10.2025 09:00:00 EEST | Press release

Apetit announced in stock exchange release on 9 October 2025 that it has signed a contract according to which Apetit acquires 100 percent of the shares of Foodhills AB, a Swedish producer of frozen peas. The acquisition requires approval from Swedish ISP (Inspektionen för strategiska produkter) authority. Acquisition of Foodhills is in line with the growth strategy of Apetit. “The acquisition promotes two of Apetit’s strategic focus areas: We increase significantly the volume of frozen peas and get a stronger platform in the Swedish market where Apetit brand has already established a solid foothold in recent years”, Esa Mäki, CEO of Apetit says. Apetit’s frozen vegetables have improved their position in Sweden During recent years, Apetit has strengthened its position in the frozen food category in Swedish retail. The company’s sales organization in Sweden was established at the end of 2023. Retail sales have expanded into new customers. The product range consists mainly of frozen veget

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye