Nu har hela området en gemensam, digital servicekanal
Logga in dig på MittKanta och kontrollera informationen om Kanta-tjänsterna samt tillstånden för utlämnande av uppgifter.
Nu när alla social- och hälso- och sjukvårdens enheter i välfärdsområdet har börjat använda ett gemensamt klient- och patientdatasystem, får också kunderna och patienterna tillgång till en gemensam digital hälsovårdstjänst, Medborgarnas hälsovårdstjänst. Socialvårdsrelaterade ärenden kan uträttas på den gemensamma tjänsten Omapalvelu.
– Det kan fortfarande finnas mindre kommunspecifika variationer i de digitala tjänsterna, exempelvis i tidsbokningen till barnrådgivningar, men målet är att vi ska kunna erbjuda jämngoda digitala tjänster till alla. I en del tjänster måste sammanjämkningen av de nya rutinerna och systemet ännu finslipas, säger digichef Sofi Nyman.
Nyman uppmanar alla att logga in sig på Medborgarens hälsovårdstjänster (pohjanmaa.terveytesi.fi), för att kontrollera sina kontaktuppgifter och tillstånd för sms-påminnelser men även för att bekanta sig med de ärenden som nu kan uträttas digitalt.
– Du kan boka och avboka tider. I tjänsten kan du även uträtta ärenden för ditt minderåriga barn.
Utvecklingen av digitala tjänster fortsätter och under våren kommer vi även att ta ibruk ÖVPH-mobilapplikationen. Mer information om applikationen kommer senare.
Pauser i faktureringen i vår
Övergången till det nya klient- och patientdatasystemet påverkar även tidtabellen för kund- och patientfaktureringen –för nu inför man planerade pauser i faktureringen, eftersom man vill bekräfta att uppgifterna i fakturorna är korrekta före man skickar iväg dem.
En faktura baserar sig på den givna servicen och vården. Den givna servicen dokumenteras och överförs till faktureringen på ett nytt sätt, varför arbetet löper långsammare i början.
– Kunderna behöver inte bli oroliga om fakturan inte kommer lika regelbundet som tidigare. Vi kommer under vårens lopp att övergå till den normala faktureringstidtabellen, men vill kontrollerat ta i bruk de nya systemen, säger chefen för avgiftsenheten Christine Widd.
Kontrollera informationen om Kanta-tjänsterna
För att dina ärenden ska kunna skötas så smidigt som möjligt på hälso- och sjukvårdens mottagningar ska du logga in i MittKanta och kontrollera om du tagit emot informationen om Kanta-tjänsterna.
Informationen om Kanta-tjänsterna är ett meddelande om hur dina uppgifter används inom social- och hälsovården. Efter att du godkänt informationen om Kanta-tjänsterna kan du uppdatera tillstånd eller förbud för utlämnande av dina patientuppgifter.
– Om du har gett tillstånd till att dina patientuppgifter får lämnas ut, kan till exempel en sjukskötare eller läkare på mottagningen se dina tidigare anteckningar och hälsouppgifter, förklarar Eeva-Kaisa Liukkonen, sakkunnig i vårdarbete.
Om man godkänt informationen om Kanta-tjänsterna före 30.11.2023, är det godkännandet inte i kraft längre.
Här kan du läsa mer om informationen om Kanta-tjänsterna och tillståndet för utlämnande av uppgifter:
Vad är information om Kanta-tjänsterna? – Medborgare – Kanta.fi
Tillstånd för utlämnande av patientuppgifter – Medborgare – Kanta.fi
Kontakter
Christine Widdchef för avgiftsenheten
Tel:044 727 1525christine.widd@ovph.fiSofi Nymandigichef
Tel:040 149 5210sofi.nyman@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Transporten av vårdmaterial för sömnapné ändras – observera nya textmeddelanden11.7.2025 12:17:17 EEST | Pressmeddelande
Vårdmaterial för behandling av sömnapné levereras i fortsättningen hem till dörren. Kunden kan nu påverka både leveransadress och tidpunkt.
Uniapnean hoitotarvikkeiden kuljetustapa muuttui – huomioi uudet tekstiviestit11.7.2025 12:17:14 EEST | Tiedote
Uniapnean hoitoon liittyvät tarvikkeet kuljetetaan jatkossa kotiovelle. Asiakas voi nyt vaikuttaa siihen, mihin ja milloin tarvikkeet saapuvat.
Problem i välfärdsområdets fakturering30.6.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
Under våren har Österbottens välfärdsområde inte kunnat skicka fakturor enligt den ursprungliga tidtabellen. En del fakturor har också innehållit fel.
Hyvinvointialueen laskutuksessa ongelmia30.6.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue ei ole kevään aikana pystynyt lähettämään laskuja suunnitellussa aikataulussa. Osassa laskuja on virheitä.
Måltidsservicen i Vasa och Korsholm ändrar27.6.2025 13:58:58 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdets måltidsservice har stegvis övergått till en modell där flera dagars måltider levereras på en gång. Sist ut att övergå till den nya modellen är Vasa och Korsholm som gör det i augusti.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum