Pohjois-Savon ELY-keskus

Uusi liikenneturvallisuussuunnitelma valmistui: Keski-Savossa panostetaan turvalliseen liikkumiseen, hyvinvointiin ja elämänlaatuun

Jaa

Keski-Savon kuntien liikenneturvallisuussuunnitelma laadittiin Joroisten, Leppävirran, Pieksämäen ja Varkauden sekä Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimeksiannosta. Yhteisenä tavoitteena on vähentää seudulla tapahtuvien liikenneonnettomuuksien määrää ja luoda turvallinen liikenneympäristö kaikille.

Keski-Savon kuntien liikenneturvallisuussuunnitelma laadittiin Joroisten, Leppävirran, Pieksämäen ja Varkauden sekä Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimeksiannosta. Yhteisenä tavoitteena on vähentää seudulla tapahtuvien liikenneonnettomuuksien määrää ja luoda turvallinen liikenneympäristö kaikille.

Valtakunnallisena liikenneturvallisuusvisiona on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Tieliikenteen osalta Suomi on sitoutunut yhdessä muiden EU-maiden kanssa vähentämään liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia puoleen vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Tavoitteena turvallinen liikenneympäristö kaikille

Keski-Savon alueelle on laadittu realistinen ja toteuttamiskelpoinen ohjelma, joka ohjaa alueen liikenneturvallisuuden parantamista. Tarkoitus on vähentää liikenneonnettomuuksia valtakunnallisten ja alueellisten liikenneturvallisuustavoitteiden mukaisesti, sekä parantaa koettua liikenneturvallisuutta, joka vaikuttaa merkittävästi ihmisten elämänlaatuun ja hyvinvointiin.

Liikenneturvallisuussuunnitelmassa korostetaan monipuolisia toimenpiteitä, jotka edistävät alueen liikenneturvallisuutta eri käyttäjäryhmien osalta. Suunnitelman tavoitteena on luoda turvallinen liikenneympäristö kaikille, erityisesti jalankulkijoille, pyöräilijöille, iäkkäille sekä nuorille, joiden liikkumisen turvallisuutta on tärkeää parantaa.

Onnettomuuksien vähentäminen toisi huomattavia säästöjä

Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilaston mukaan Keski-Savossa tapahtui vuosina 2019–2023 keskimäärin 132 tieliikenneonnettomuutta vuodessa, joista 34 johti henkilövahinkoon. Onnettomuuksissa menehtyi keskimäärin kaksi henkilöä ja loukkaantui 44 henkilöä vuosittain. Onnettomuuksista aiheutui laskennallisesti noin 17,7 miljoonan euron vuosittaiset yhteiskunnalliset kustannukset. Liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteiden saavuttaminen voisi tuottaa lähes 13 miljoonan euron vuotuiset säästöt.

Keski-Savon kuntien liikenneturvallisuuden yhteiseksi kärkitavoitteeksi on määritelty kävelyn ja pyöräliikenteen liikenneturvallisuuden parantaminen sekä kuntien kaikkien toimialojen sitouttaminen liikenneturvallisuustyöhön. Tavoitteiden saavuttamiseksi sekä toimintaa ohjaamaan sovittiin painopistealueet sekä seurantamittarit, jotka seuraavat liikenneturvallisuuden kehitystä eri ryhmien ja riskitekijöiden osalta.

Painopistealueet ovat turvalliset ajonopeudet, päihteetön liikenne, ajoterveys hallussa, turvallisesti taajamissa kävellen ja pyörällä, nuorten turvallinen liikkuminen sekä iäkkäiden turvallinen liikkuminen.

Liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteiden seurannan mittareihin kuuluvat muun muassa taajama-alueiden tieliikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrät, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvalaitteiden käyttöasteet, nuorten liikenneonnettomuuksien määrät ja ikäryhmittäiset onnettomuustilastot. 

Suunnitelma pureutuu sekä liikennekäyttäytymiseen että liikenneympäristöön 

Liikenneturvallisuuden parantaminen edellyttää laajaa keinovalikoimaa ja siksi myös monien eri tahojen yhteistyötä. Samanaikaisesti tarvitaan käyttäytymiseen, tietoihin ja taitoihin, maankäyttöön, liikenneympäristöön ja liikkumisvälineisiin kohdistuvia toimia sekä liikenteen valvontaa.

Liikkumisen turvallisuutta ja vastuullisuutta pyritään Keski-Savon kunnissa lisäämään vaikuttamalla liikennekäyttäytymiseen kasvatuksen ja viestinnän keinoin. Osana suunnitelmatyötä laadittiin elinikäisen liikennekasvatuksen ja viestinnän toimintaohjelma, joka perustuu vuosikelloihin.

Liikenneturvallisuustyön vuosikellot tukevat elinikäistä liikennekasvatusta ja tarjoavat käytännönläheisiä keinoja sen toteuttamiseen. Vuosikellojen teemoja ovat mm. henkilöstön liikenneturvallisuuskoulutus, asenteisiin vaikuttava viestintä, perhe- ja neuvolapalveluiden rooli lasten liikenneturvallisuudessa sekä varhaiskasvatuksen, koulujen ja toisen asteen oppilaitosten liikennekasvatus.

Liikenneympäristön toimenpideohjelma toteutettiin tiiviissä yhteistyössä kuntien, kaupunkien ja ELY-keskuksen kanssa. Lähtökohtana oli realistinen toimenpideohjelma, joka huomioi sekä toimenpiteiden että kustannusten toteutettavuuden, ja keskittyy erityisesti ongelmallisimpiin ja onnettomuusherkimpiin kohteisiin. Ohjelma perustuu onnettomuusanalyysiin, asukas- ja koululaiskyselyihin sekä aiempien suunnitelmien tarkasteluun.

Liikenneympäristön toimenpiteiden suunnittelussa otettiin huomioon koko väylästö, mukaan lukien maantiet, kadut ja yksityistiet. Erityisesti keskityttiin taajamiin, joissa jalankulku ja pyöräily on tiheämpää. Toimenpiteissä korostuivat nopeusrajoitukset ja niiden muutokset, suojateiden turvallisuuden parantaminen sekä näkemäongelmien ratkaiseminen.

Suunnitelman toteutumista seurataan paikallisissa liikenneturvallisuusryhmissä

Liikenneturvallisuuteen vaikuttaminen edellyttää suunnitelmallista ja pitkäjänteistä työtä. Kaikissa Keski-Savon kunnissa toimii aktiivinen liikenneturvallisuusasioita käsittelevä työryhmä, jonka toimintaan osallistuvat kunnan hallinnonalat sekä olennaiset sidosryhmät, kuten Liikenneturva, ELY-keskus, poliisi ja pelastuslaitos. Työryhmissä käsitellään niin liikenneympäristöön, liikennekasvatukseen ja viestintään kuin valvontaankin liittyviä asioita. Ryhmät myös seuraavat liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpiteiden toteutumista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Joroisten kunta, Petri Miettinen, petri.miettinen(at)joroinen.fi
Leppävirran kunta, Jani Nissinen, jani.nissinen(at)leppavirta.fi
Pieksämäen kaupunki, Pekka Häkkinen, pekka.hakkinen(at)pieksamaki.fi
Varkauden kaupunki, Jani Viljakainen, jani.viljakainen(at)varkaus.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus, Tanja Seppänen, tanja.seppanen(at)ely-keskus.fi
Linea Konsultit Oy, Aleksi Krankka, aleksi.krankka(at)linea.fi

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus

Vornankorven tuulivoimahankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostus nähtävillä30.4.2025 10:26:47 EEST | Tiedote

Vornankorven hankealue sijaitsee Pielaveden kunnan ja Kuopion kaupungin alueilla, hankealue rajoittuu eteläosassa Tervon kuntarajaan. Selostusta koskevat mielipiteet ja lausunnot tulee toimittaa kirjallisena Pohjois-Savon ELY-keskukselle 30.6.2025 mennessä. Hankkeen esittelytilaisuudet järjestetään 26.5.2025 Pielavedellä Suojalan seurantalolla ja 27.5.2025 Kuopiossa Maaninkajärven koulukeskuksessa. Tilaisuuksia voi seurata myös etäyhteydellä.

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 24.4.202524.4.2025 14:53:04 EEST | Tiedote

Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,35. Taso on 30 cm yli ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään aikana Kallaveden pinta on nousut saman 30 cm. Ajankohtaan nähden siis ollaan korkealla, mutta kevään tulvahuippu on myös saavutettu. Ilman runsaita sateita vedenpinta ei enää juurikaan nouse. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja toistaiseksi juoksutustarvetta ei ole näköpiirissä. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Kiuruvedessä havaittiin ennätysaikainen ja ennätysmatala, +33 cm kesän keskikorkeudesta, tulvahuippu. Runnin pato on kuitenkin ollut kahtena jaksona täysin auki. Poroveden ja Onkiveden pinnat ovat pysyneet koko kevään ilman tulvimista. Molempien korkeimmat arvot ovat toistaiseksi 1 cm kesän säännöstelyrajan yläpuolella. Padot eivät ole olleet täysin auki. Herkästi reagoiva säännöstelemätön Sonkajärvi oli ennätyksellisen aikaisessa huipussa heti huhtikuun alussa ja nyt pääsiäisen

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye