Uusi liikenneturvallisuussuunnitelma valmistui: Keski-Savossa panostetaan turvalliseen liikkumiseen, hyvinvointiin ja elämänlaatuun
Keski-Savon kuntien liikenneturvallisuussuunnitelma laadittiin Joroisten, Leppävirran, Pieksämäen ja Varkauden sekä Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimeksiannosta. Yhteisenä tavoitteena on vähentää seudulla tapahtuvien liikenneonnettomuuksien määrää ja luoda turvallinen liikenneympäristö kaikille.
Keski-Savon kuntien liikenneturvallisuussuunnitelma laadittiin Joroisten, Leppävirran, Pieksämäen ja Varkauden sekä Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimeksiannosta. Yhteisenä tavoitteena on vähentää seudulla tapahtuvien liikenneonnettomuuksien määrää ja luoda turvallinen liikenneympäristö kaikille.
Valtakunnallisena liikenneturvallisuusvisiona on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Tieliikenteen osalta Suomi on sitoutunut yhdessä muiden EU-maiden kanssa vähentämään liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia puoleen vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä.
Tavoitteena turvallinen liikenneympäristö kaikille
Keski-Savon alueelle on laadittu realistinen ja toteuttamiskelpoinen ohjelma, joka ohjaa alueen liikenneturvallisuuden parantamista. Tarkoitus on vähentää liikenneonnettomuuksia valtakunnallisten ja alueellisten liikenneturvallisuustavoitteiden mukaisesti, sekä parantaa koettua liikenneturvallisuutta, joka vaikuttaa merkittävästi ihmisten elämänlaatuun ja hyvinvointiin.
Liikenneturvallisuussuunnitelmassa korostetaan monipuolisia toimenpiteitä, jotka edistävät alueen liikenneturvallisuutta eri käyttäjäryhmien osalta. Suunnitelman tavoitteena on luoda turvallinen liikenneympäristö kaikille, erityisesti jalankulkijoille, pyöräilijöille, iäkkäille sekä nuorille, joiden liikkumisen turvallisuutta on tärkeää parantaa.
Onnettomuuksien vähentäminen toisi huomattavia säästöjä
Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilaston mukaan Keski-Savossa tapahtui vuosina 2019–2023 keskimäärin 132 tieliikenneonnettomuutta vuodessa, joista 34 johti henkilövahinkoon. Onnettomuuksissa menehtyi keskimäärin kaksi henkilöä ja loukkaantui 44 henkilöä vuosittain. Onnettomuuksista aiheutui laskennallisesti noin 17,7 miljoonan euron vuosittaiset yhteiskunnalliset kustannukset. Liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteiden saavuttaminen voisi tuottaa lähes 13 miljoonan euron vuotuiset säästöt.
Keski-Savon kuntien liikenneturvallisuuden yhteiseksi kärkitavoitteeksi on määritelty kävelyn ja pyöräliikenteen liikenneturvallisuuden parantaminen sekä kuntien kaikkien toimialojen sitouttaminen liikenneturvallisuustyöhön. Tavoitteiden saavuttamiseksi sekä toimintaa ohjaamaan sovittiin painopistealueet sekä seurantamittarit, jotka seuraavat liikenneturvallisuuden kehitystä eri ryhmien ja riskitekijöiden osalta.
Painopistealueet ovat turvalliset ajonopeudet, päihteetön liikenne, ajoterveys hallussa, turvallisesti taajamissa kävellen ja pyörällä, nuorten turvallinen liikkuminen sekä iäkkäiden turvallinen liikkuminen.
Liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteiden seurannan mittareihin kuuluvat muun muassa taajama-alueiden tieliikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrät, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvalaitteiden käyttöasteet, nuorten liikenneonnettomuuksien määrät ja ikäryhmittäiset onnettomuustilastot.
Suunnitelma pureutuu sekä liikennekäyttäytymiseen että liikenneympäristöön
Liikenneturvallisuuden parantaminen edellyttää laajaa keinovalikoimaa ja siksi myös monien eri tahojen yhteistyötä. Samanaikaisesti tarvitaan käyttäytymiseen, tietoihin ja taitoihin, maankäyttöön, liikenneympäristöön ja liikkumisvälineisiin kohdistuvia toimia sekä liikenteen valvontaa.
Liikkumisen turvallisuutta ja vastuullisuutta pyritään Keski-Savon kunnissa lisäämään vaikuttamalla liikennekäyttäytymiseen kasvatuksen ja viestinnän keinoin. Osana suunnitelmatyötä laadittiin elinikäisen liikennekasvatuksen ja viestinnän toimintaohjelma, joka perustuu vuosikelloihin.
Liikenneturvallisuustyön vuosikellot tukevat elinikäistä liikennekasvatusta ja tarjoavat käytännönläheisiä keinoja sen toteuttamiseen. Vuosikellojen teemoja ovat mm. henkilöstön liikenneturvallisuuskoulutus, asenteisiin vaikuttava viestintä, perhe- ja neuvolapalveluiden rooli lasten liikenneturvallisuudessa sekä varhaiskasvatuksen, koulujen ja toisen asteen oppilaitosten liikennekasvatus.
Liikenneympäristön toimenpideohjelma toteutettiin tiiviissä yhteistyössä kuntien, kaupunkien ja ELY-keskuksen kanssa. Lähtökohtana oli realistinen toimenpideohjelma, joka huomioi sekä toimenpiteiden että kustannusten toteutettavuuden, ja keskittyy erityisesti ongelmallisimpiin ja onnettomuusherkimpiin kohteisiin. Ohjelma perustuu onnettomuusanalyysiin, asukas- ja koululaiskyselyihin sekä aiempien suunnitelmien tarkasteluun.
Liikenneympäristön toimenpiteiden suunnittelussa otettiin huomioon koko väylästö, mukaan lukien maantiet, kadut ja yksityistiet. Erityisesti keskityttiin taajamiin, joissa jalankulku ja pyöräily on tiheämpää. Toimenpiteissä korostuivat nopeusrajoitukset ja niiden muutokset, suojateiden turvallisuuden parantaminen sekä näkemäongelmien ratkaiseminen.
Suunnitelman toteutumista seurataan paikallisissa liikenneturvallisuusryhmissä
Liikenneturvallisuuteen vaikuttaminen edellyttää suunnitelmallista ja pitkäjänteistä työtä. Kaikissa Keski-Savon kunnissa toimii aktiivinen liikenneturvallisuusasioita käsittelevä työryhmä, jonka toimintaan osallistuvat kunnan hallinnonalat sekä olennaiset sidosryhmät, kuten Liikenneturva, ELY-keskus, poliisi ja pelastuslaitos. Työryhmissä käsitellään niin liikenneympäristöön, liikennekasvatukseen ja viestintään kuin valvontaankin liittyviä asioita. Ryhmät myös seuraavat liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpiteiden toteutumista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Joroisten kunta, Petri Miettinen, petri.miettinen(at)joroinen.fi
Leppävirran kunta, Jani Nissinen, jani.nissinen(at)leppavirta.fi
Pieksämäen kaupunki, Pekka Häkkinen, pekka.hakkinen(at)pieksamaki.fi
Varkauden kaupunki, Jani Viljakainen, jani.viljakainen(at)varkaus.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus, Tanja Seppänen, tanja.seppanen(at)ely-keskus.fi
Linea Konsultit Oy, Aleksi Krankka, aleksi.krankka(at)linea.fi
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus
Stay with us -pilotilla pitovoimaa kansainvälisiin opiskelijoihin2.12.2025 10:05:43 EET | Tiedote
Lapin ja Pohjois-Savon korkeakouluissa on käynnistynyt Stay with us -palvelupilotti, jonka tavoitteena on lisätä kansainvälisten opiskelijoiden halua ja mahdollisuutta jäädä alueille.
Pohjois-Savon ELY-keskus päivitti työlupalinjaustaan1.12.2025 09:56:49 EET | Tiedote
Alueellisen työlupalinjauksen tarkoituksena on tukea työvoiman saatavuutta Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella huomioiden alueen työmarkkinoiden erityispiirteet. ELY-keskuksen laatima alueellinen työlupalinjaus linjaa ne ammattialat, joilla työvoiman saatavuus on vaikeutunut ja joihin on mahdollista rekrytoida työvoimaa EU:n ulkopuolelta ilman, että työpaikka on julkisesti haussa. Päivitetty linjaus on voimassa 31.5.2026 asti.
Itä-Suomen elinvoimakeskuksen ylijohtajaksi Ari Niiranen27.11.2025 13:51:23 EET | Tiedote
Valtioneuvosto nimitti vuoden 2026 alussa toimintansa aloittavan Itä-Suomen elinvoimakeskuksen ylijohtajaksi Ari Niirasen. Itä-Suomen elinvoimakeskus muodostetaan Etelä-Savon, Pohjois-Karjalan ja Pohjois-Savon ELY-keskuksista. Elinvoimakeskuksiin siirtyy suurin osa nykyisten ELY-keskusten tehtävistä.
Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 27.11.202527.11.2025 10:11:32 EET | Tiedote
Kallaveden vedenpinta asteikolla on N2000+ 81,88. Taso on 19 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon. Pinta on noussut kuukaudessa 20 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normalisoituneet, kun vedenkorkeus ylittää mitoitustason. Kallavesi on ollut tällä päivämäärällä tämänhetkistä pintaa alempana viimeksi vuonna 2010. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat edelleen pieniä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana marraskuun virtaama on ollut tämän vuotista pienempi vuonna 2018. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla tavalla laskemaan kuin luonnon koskien kautta purkavissa järvissä. Nilsiän reitin vedenpinnat ovat noin 5 cm ajankohdan keskimääräistä korkeammat ja Juojärvi on vaihteeksi 5 cm alle ajankohdan keskiarvon. Näissä järvissä on samantyyppinen tilanne kuin Iisalmen reitillä, että tämänhetkiset pinnat ovat huomattavasti lähempänä ajankohdan tavallista tasoa kuin
Pohjois-Savossa lokakuussa 13 304 työtöntä25.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Pohjois-Savossa oli lokakuun lopussa 13 304 työtöntä työnhakijaa, mikä on 1 462 työtöntä työnhakijaa enemmän kuin vuosi sitten (12,3 %). Näistä lomautettuja oli 922, mikä on 254 lomautettua vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan (-21,6 %).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme