Pohjois-Savon ELY-keskus

Uusi liikenneturvallisuussuunnitelma valmistui: Keski-Savossa panostetaan turvalliseen liikkumiseen, hyvinvointiin ja elämänlaatuun

Jaa

Keski-Savon kuntien liikenneturvallisuussuunnitelma laadittiin Joroisten, Leppävirran, Pieksämäen ja Varkauden sekä Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimeksiannosta. Yhteisenä tavoitteena on vähentää seudulla tapahtuvien liikenneonnettomuuksien määrää ja luoda turvallinen liikenneympäristö kaikille.

Keski-Savon kuntien liikenneturvallisuussuunnitelma laadittiin Joroisten, Leppävirran, Pieksämäen ja Varkauden sekä Pohjois-Savon ELY-keskuksen toimeksiannosta. Yhteisenä tavoitteena on vähentää seudulla tapahtuvien liikenneonnettomuuksien määrää ja luoda turvallinen liikenneympäristö kaikille.

Valtakunnallisena liikenneturvallisuusvisiona on, että kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Tieliikenteen osalta Suomi on sitoutunut yhdessä muiden EU-maiden kanssa vähentämään liikennekuolemia ja vakavia loukkaantumisia puoleen vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Tavoitteena turvallinen liikenneympäristö kaikille

Keski-Savon alueelle on laadittu realistinen ja toteuttamiskelpoinen ohjelma, joka ohjaa alueen liikenneturvallisuuden parantamista. Tarkoitus on vähentää liikenneonnettomuuksia valtakunnallisten ja alueellisten liikenneturvallisuustavoitteiden mukaisesti, sekä parantaa koettua liikenneturvallisuutta, joka vaikuttaa merkittävästi ihmisten elämänlaatuun ja hyvinvointiin.

Liikenneturvallisuussuunnitelmassa korostetaan monipuolisia toimenpiteitä, jotka edistävät alueen liikenneturvallisuutta eri käyttäjäryhmien osalta. Suunnitelman tavoitteena on luoda turvallinen liikenneympäristö kaikille, erityisesti jalankulkijoille, pyöräilijöille, iäkkäille sekä nuorille, joiden liikkumisen turvallisuutta on tärkeää parantaa.

Onnettomuuksien vähentäminen toisi huomattavia säästöjä

Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilaston mukaan Keski-Savossa tapahtui vuosina 2019–2023 keskimäärin 132 tieliikenneonnettomuutta vuodessa, joista 34 johti henkilövahinkoon. Onnettomuuksissa menehtyi keskimäärin kaksi henkilöä ja loukkaantui 44 henkilöä vuosittain. Onnettomuuksista aiheutui laskennallisesti noin 17,7 miljoonan euron vuosittaiset yhteiskunnalliset kustannukset. Liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteiden saavuttaminen voisi tuottaa lähes 13 miljoonan euron vuotuiset säästöt.

Keski-Savon kuntien liikenneturvallisuuden yhteiseksi kärkitavoitteeksi on määritelty kävelyn ja pyöräliikenteen liikenneturvallisuuden parantaminen sekä kuntien kaikkien toimialojen sitouttaminen liikenneturvallisuustyöhön. Tavoitteiden saavuttamiseksi sekä toimintaa ohjaamaan sovittiin painopistealueet sekä seurantamittarit, jotka seuraavat liikenneturvallisuuden kehitystä eri ryhmien ja riskitekijöiden osalta.

Painopistealueet ovat turvalliset ajonopeudet, päihteetön liikenne, ajoterveys hallussa, turvallisesti taajamissa kävellen ja pyörällä, nuorten turvallinen liikkuminen sekä iäkkäiden turvallinen liikkuminen.

Liikenneturvallisuussuunnitelman tavoitteiden seurannan mittareihin kuuluvat muun muassa taajama-alueiden tieliikenteessä kuolleiden ja vakavasti loukkaantuneiden määrät, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden turvalaitteiden käyttöasteet, nuorten liikenneonnettomuuksien määrät ja ikäryhmittäiset onnettomuustilastot. 

Suunnitelma pureutuu sekä liikennekäyttäytymiseen että liikenneympäristöön 

Liikenneturvallisuuden parantaminen edellyttää laajaa keinovalikoimaa ja siksi myös monien eri tahojen yhteistyötä. Samanaikaisesti tarvitaan käyttäytymiseen, tietoihin ja taitoihin, maankäyttöön, liikenneympäristöön ja liikkumisvälineisiin kohdistuvia toimia sekä liikenteen valvontaa.

Liikkumisen turvallisuutta ja vastuullisuutta pyritään Keski-Savon kunnissa lisäämään vaikuttamalla liikennekäyttäytymiseen kasvatuksen ja viestinnän keinoin. Osana suunnitelmatyötä laadittiin elinikäisen liikennekasvatuksen ja viestinnän toimintaohjelma, joka perustuu vuosikelloihin.

Liikenneturvallisuustyön vuosikellot tukevat elinikäistä liikennekasvatusta ja tarjoavat käytännönläheisiä keinoja sen toteuttamiseen. Vuosikellojen teemoja ovat mm. henkilöstön liikenneturvallisuuskoulutus, asenteisiin vaikuttava viestintä, perhe- ja neuvolapalveluiden rooli lasten liikenneturvallisuudessa sekä varhaiskasvatuksen, koulujen ja toisen asteen oppilaitosten liikennekasvatus.

Liikenneympäristön toimenpideohjelma toteutettiin tiiviissä yhteistyössä kuntien, kaupunkien ja ELY-keskuksen kanssa. Lähtökohtana oli realistinen toimenpideohjelma, joka huomioi sekä toimenpiteiden että kustannusten toteutettavuuden, ja keskittyy erityisesti ongelmallisimpiin ja onnettomuusherkimpiin kohteisiin. Ohjelma perustuu onnettomuusanalyysiin, asukas- ja koululaiskyselyihin sekä aiempien suunnitelmien tarkasteluun.

Liikenneympäristön toimenpiteiden suunnittelussa otettiin huomioon koko väylästö, mukaan lukien maantiet, kadut ja yksityistiet. Erityisesti keskityttiin taajamiin, joissa jalankulku ja pyöräily on tiheämpää. Toimenpiteissä korostuivat nopeusrajoitukset ja niiden muutokset, suojateiden turvallisuuden parantaminen sekä näkemäongelmien ratkaiseminen.

Suunnitelman toteutumista seurataan paikallisissa liikenneturvallisuusryhmissä

Liikenneturvallisuuteen vaikuttaminen edellyttää suunnitelmallista ja pitkäjänteistä työtä. Kaikissa Keski-Savon kunnissa toimii aktiivinen liikenneturvallisuusasioita käsittelevä työryhmä, jonka toimintaan osallistuvat kunnan hallinnonalat sekä olennaiset sidosryhmät, kuten Liikenneturva, ELY-keskus, poliisi ja pelastuslaitos. Työryhmissä käsitellään niin liikenneympäristöön, liikennekasvatukseen ja viestintään kuin valvontaankin liittyviä asioita. Ryhmät myös seuraavat liikenneturvallisuussuunnitelman toimenpiteiden toteutumista.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Joroisten kunta, Petri Miettinen, petri.miettinen(at)joroinen.fi
Leppävirran kunta, Jani Nissinen, jani.nissinen(at)leppavirta.fi
Pieksämäen kaupunki, Pekka Häkkinen, pekka.hakkinen(at)pieksamaki.fi
Varkauden kaupunki, Jani Viljakainen, jani.viljakainen(at)varkaus.fi
Pohjois-Savon ELY-keskus, Tanja Seppänen, tanja.seppanen(at)ely-keskus.fi
Linea Konsultit Oy, Aleksi Krankka, aleksi.krankka(at)linea.fi

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 26.6.202526.6.2025 12:16:54 EEST | Tiedote

Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,00. Taso on 33 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 36 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normaalit, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu 25 cm tämänhetkistä alemman vedenpinnan mukaan. Viime päivien sateet eivät vielä näy pinnan nousuna, mutta vedenpinta on sentään pysynyt ennallaan kolme vuorokautta. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 26.6. on havaittu viimeksi vuonna 1978, joka on ollut koko säännöstelyhistorian vähävetisin vuosi, mutta koko vuoden havainnot huomioituna minimi lukemat eivät ole vuodelta 1978. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja luonnonkoskien virtaamaa säätäviä rakenteita ei ole. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla t

Joroisten Maaveden, Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien tyytyväisyys vesistöihin ja vedenkorkeuksiin25.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Osana Joroisvirran reitin padotus- ja juoksutusselvitystä Pohjois-Savon ELY-keskus teetti helmi-maaliskuussa 2025 kyselytutkimuksen asukkaiden mielipiteistä. Kahden erillisen kyselyn perusteella selvitettiin Maaveden altaan (Maavesi, Salmenjärvi ja Monni) sekä Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien ja ranta-asukkaiden yleistä tyytyväisyyttä vesistöihin ja niiden vedenkorkeuksiin sekä kartoitettiin mahdollisia haittoja, jotka haittaavat vesistöjen käyttöä. Molemmista kyselyistä oli kaksi erillistä versiota: yleisesti jaettu versio sekä otannalla toteutettu versio, joka lähettiin yhdelle omistajalle noin puolessa rantakiinteistöistä. Vesitalousasiantuntija Aarni-Matti Mäntyselkä kertoo, että yleisesti Maaveden kyselyyn vastanneet olivat hieman tyytyväisempiä vesistöihin, kuin Sysmäjärven ja Paron kyselyihin vastanneet. -Maaveden altaan kyselyyn vastanneista noin kymmenes (12 %) oli erittäin tyytyväisiä ja yli puolet (59 %) melko tyytyväisiä käyttämänsä järven nykyiseen tilaan kokonai

Uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma Mikkelin seudulle linjaa kehittämistä vuoteen 2040 asti24.6.2025 09:22:04 EEST | Tiedote

Laajassa vuoropuhelussa valmisteltu Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarjoaa kokonaisvaltaisen näkymän alueen henkilö- ja tavaraliikenteen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Suunnitelma tähtää liikenteen saavutettavuuden, turvallisuuden, kestävyyden ja tasa-arvoisuuden parantamiseen. Suunnitelma kattaa Mikkelin, Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan kunnat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye