Tutkimus: Joka kolmannella suomalaisella on ollut maksuvaikeuksia viimeisen vuoden aikana
Tuoreen tutkimuksen mukaan 14 prosentilla täysi-ikäisistä suomalaisista on ollut suuria tai kohtalaisia vaikeuksia suoriutua laskujen ja muiden kulujen maksamisesta viimeisen 12 kuukauden aikana. Vähäisistä maksuvaikeuksista raportoi 16 prosenttia vastaajista. Ylivoimaisesti yleisin syy maksuvaikeuksiin on vastaajien mukaan nousseet elinkustannukset. Joka neljäs (25 %) maksuvaikeuksia kokenut myöntää myös käyttävänsä liikaa rahaa suhteessa tuloihinsa.
Pohjoismainen, vakuudellisiin asuntolainoihin erikoistunut Bluestep Bank teetti Iro Researchilla tutkimuksen, jossa tutkittiin suomalaisten maksuvaikeuksia ja maksuvaikeuksien taustasyitä. Tutkimuksen mukaan joka kolmannella (30 %) täysi-ikäisellä suomalaisella on ollut jonkinasteisia maksuvaikeuksia viimeisen 12 kuukauden aikana. Väkilukuun suhteutettuna se tarkoittaa 1,4 miljoonaa suomalaista.
Seitsemän vastaajaa kymmenestä (69 %) sanoo, että maksuvaikeuksien taustalla on nousseet elinkustannukset. Joka kolmas (33 %) kertoo maksuvaikeuksien johtuvan yllättävästä kuluerästä, kuten rikkoutuneesta autosta tai kodinkoneesta. Muita taustavaikuttajia ovat pienentynyt sosiaalituki (23 %), kallistuneet sairas- ja lääkekulut (20 %), työttömyys (14 %), isojen lainojen korot (13 %) ja eläkkeen tai sairaseläkkeen riittämättömyys (11 %).
– Maksuvaikeudet korostuvat 25–34-vuotiaiden keskuudessa, jossa 25 prosentilla on ollut suuria tai kohtalaisia maksuvaikeuksia ja yhtä monella (25 %) vähäisiä maksuvaikeuksia. Opiskelijaikäisistä 18–24-vuotiaista joka toinen (50 %) kokee, että maksuvaikeuksien taustalla on pienentyneet tuet. Eläkeikäisistä yli 65-vuotiaista puolestaan kaksi kolmesta (62 %) kertoo maksuvaikeuksien johtuvan siitä, ettei eläke- tai sairaseläke riitä kulujen kattamiseen, Bluestep Bankin maajohtaja Petri Matikainen summaa tuloksia.
– Hälyttävää on myös se, että joka neljäs (25 %) maksuvaikeuksia kokenut myöntää myös käyttävänsä liikaa rahaa suhteessa tuloihinsa ja joka kymmenes (11 %) kertoo ottaneensa liikaa lyhytaikaisia lainoja.
Joka toinen on jättänyt ostamatta tarpeellisia asioita
Toisaalta tiukka talous saa suomalaiset toimimaan säästeliäämmin, sillä kolme neljästä (74 %) kertoo valitsevansa edullisempia vaihtoehtoja kaupassa, useampi kuin joka toinen (56 %) on jättänyt ostamatta tarpeellisia asioita kuten vaatteita ja joka neljäs (25 %) ostaa aiempaa useammin tavaroita käytettynä. Joka toinen (49 %) on myös joutunut vähentämään harrastuksia ja sosiaalista elämää kulujen säästämiseksi.
– Nuorten 25–34-vuotiaiden aikuisten ikäryhmässä korostuu maksuvaikeuksien lisäksi myös niiden vaikutus elämään; lähes yhdeksän nuorta kymmenestä (87 %) suosii kaupassa edullisempia vaihtoehtoja ja useampi kuin kaksi kolmesta (69 %) on joutunut käyttämään säästöjä kulujen kattamiseksi.
Matikaisen mukaan on rohkaisevaa, että valtaosa (80 %) suomalaisista on yrittänyt vähentää kuluja ja joka kolmas (32 %) yrittää säästää pienen summan joka kuukausi yllättävien menojen kattamiseksi.
– Se kertoo vastuun ottamisesta ja kyvystä reagoida muuttuneeseen taloustilanteeseen. Useampi kuin joka neljäs (28 %) on myös laatinut itselleen tiukan budjetin tai maksusuunnitelman, mikä kertoo tavoitteista korjata omaa taloustilannetta tai maksukäyttäytymistä, hän sanoo.
Tietoa tutkimuksesta
Iro Researchin Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä 14.–22.4.2025 Iro Researchin valtakunnalliseen IroNet-kuluttajapaneeliin. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000 ja tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan noin + 3,2 prosenttiyksikköä. Maksuvaikeuksia arvioitiin tutkimuksessa sen mukaan, kuinka usein vastaaja on joutunut miettimään, miten maksaa esimerkiksi laskut (on joutunut miettimään lähes päivittäin / vähintään kerran kuussa / silloin tällöin).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petri MatikainenBluestep Bank
Puh:040 7688 487petri.matikainen@bluestep.fiKuvat
Linkit
Bluestep Bank AB (publ), filial i Finland on ratkaisukeskeinen asuntolainapankki sekä markkinajohtaja Pohjoismaissa omassa segmentissään. Vuonna 2005 perustettu Bluestep Bank toimii Ruotsissa ja Norjassa sekä Suomessa, jossa yritys aloitti toimintansa kesällä 2020. Bluestep Bankin tavoitteena on olla paras vaihtoehto niille ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta saa lainaa omasta tai muista perinteisistä pankeista. Bluestep Bankin tehtävänä on lisätä taloudellista yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa vastuullisesti ja tarjota yhä useammalle mahdollisuus omistusasumiseen. Lisätietoa: www.bluestep.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Nyt se on todistettu: Käsistään kätevä kumppani on viehättävä8.10.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Oletko remonttitaitoinen? Onnittelut, se tekee sinusta erityisen viehättävän muiden silmissä. Lattianvalmistaja Pergon teettämä tuore tutkimus osoittaa, että kolme neljästä suomalaisesta – ja erityisesti naisista – kokevat käsistään kätevän kumppanin vetovoimaisena. Neljäsosa suomalaisista ei ole myöskään täysin tyytyväisiä nykytilanteeseensa, vaan toivoisivat kumppaniensa olevan entistä näppärämpiä.
Auton vaahtopesu ilman painepesuria Autoglymin uudella Polar Foam Sprayerillä30.9.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Johtava brittiläinen autonhoitotuotteiden valmistaja Autoglym on tuonut markkinoille autonpesurutiineja helpottavan Polar Foam Sprayer -painepesurivaahdottimen. Uutuustuote auttaa auton ulkopintojen puhdistamisessa ilman painepesuria, ja vaahdottimen avulla pesuaine levittyy hellävaraisesti tiheäksi ja tasaiseksi vaahtokerrokseksi. Kevyt ja helppokäyttöinen vaahdotin sopii mainiosti kotikäyttöön ja mökille sekä ylipäätään niille, jotka arvostavat nopeaa ja vaivatonta autonhuoltoa. Polar Foam Sprayer kehittää pesuun tarvittavan paineen sisäänrakennetusta käsipumpusta, ja integroidun pullon 1,9 litran tilavuus riittää kattamaan kokonaisuudessaan keskikokoisen henkilöauton vaahdolla. Turvalukitus estää vaahdotinta aktivoitumasta vahingossa sen jälkeen, kun se on paineistettu. Lisäksi suihkusuuttimen sisäänrakennettu suodatin estää epäpuhtauksien siirtymistä pesuvedestä auton pinnalle, ja pakkaukseen sisältyy lisäksi kymmenen vaihtosuodatinta. Vaahtoon perustuva autonpesu on noussut tärkeä
Hirvikolarit lisääntyvät syksyllä – varaudu pimenevään vuodenaikaan ja pidä ajovalot kirkkaina näillä vinkeillä23.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
Hirvieläimet aktivoituvat taas syksyn tullen, jolloin autoilijoiden on syytä olla valppaana liikenteessä. Pimenevät illat ja sateiset kelit heikentävät näkyvyyttä sekä liukastavat teiden pinnat. Yksi usein unohdettu, mutta tärkeä turvallisuustekijä on myös ajovalojen säännöllinen huolto.
Syksyn kurakelit likaavat auton sisätilat – näin pidät auton sisätilat helposti puhtaina10.9.2025 11:18:33 EEST | Tiedote
Syksyn sateet ja kurakelit tuovat mukanaan haastetta autoilijan arkeen. Moni muistaa pestä säännöllisesti auton ulkopinnat, mutta vaatteiden ja kenkien mukana sisätiloihin kulkeutunut kura, kosteus ja lika jäävät helposti huomiotta. On hyvä muistaa, ettei pinttynyt lika ole vain epäsiistin näköistä, vaan se voi myös kuluttaa pintoja ja aiheuttaa epämiellyttäviä hajuja. Oikeilla tuotteilla auton sisätilojen siistiminen onnistuu nopeasti ja vaivattomasti ja jopa ilman vettä.
Ecovacs lanseeraa uuden siivousrobottien lippulaivamallin – esittelyssä Deebot X11 entistä nopeammalla latauksella5.9.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Kotitalousrobottien johtava brändi ECOVACS ROBOTICS lanseeraa uuden Deebot X11 Omnicyclon -lippulaivamallin, joka on markkinoiden ensimmäinen PowerBoost-teknologian omaava siivousrobotti. Uuden PowerBoost-teknologian myötä laite latautuu nopeammin ja voi siivota yhdellä latauskerralla pidempään. Lisäksi Deebot X11 sisältää parannellun rullamopin, täysin uuden mekaanisen kiipeämisjärjestelmän sekä pölypussittoman muotoilun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme