Viestintätoimisto Manifesto Oy

Tutkimus: Joka kolmannella suomalaisella on ollut maksuvaikeuksia viimeisen vuoden aikana

Jaa

Tuoreen tutkimuksen mukaan 14 prosentilla täysi-ikäisistä suomalaisista on ollut suuria tai kohtalaisia vaikeuksia suoriutua laskujen ja muiden kulujen maksamisesta viimeisen 12 kuukauden aikana. Vähäisistä maksuvaikeuksista raportoi 16 prosenttia vastaajista. Ylivoimaisesti yleisin syy maksuvaikeuksiin on vastaajien mukaan nousseet elinkustannukset. Joka neljäs (25 %) maksuvaikeuksia kokenut myöntää myös käyttävänsä liikaa rahaa suhteessa tuloihinsa.

Pohjoismainen, vakuudellisiin asuntolainoihin erikoistunut Bluestep Bank teetti Iro Researchilla tutkimuksen, jossa tutkittiin suomalaisten maksuvaikeuksia ja maksuvaikeuksien taustasyitä. Tutkimuksen mukaan joka kolmannella (30 %) täysi-ikäisellä suomalaisella on ollut jonkinasteisia maksuvaikeuksia viimeisen 12 kuukauden aikana. Väkilukuun suhteutettuna se tarkoittaa 1,4 miljoonaa suomalaista.

Seitsemän vastaajaa kymmenestä (69 %) sanoo, että maksuvaikeuksien taustalla on nousseet elinkustannukset. Joka kolmas (33 %) kertoo maksuvaikeuksien johtuvan yllättävästä kuluerästä, kuten rikkoutuneesta autosta tai kodinkoneesta. Muita taustavaikuttajia ovat pienentynyt sosiaalituki (23 %), kallistuneet sairas- ja lääkekulut (20 %), työttömyys (14 %), isojen lainojen korot (13 %) ja eläkkeen tai sairaseläkkeen riittämättömyys (11 %).

– Maksuvaikeudet korostuvat 25–34-vuotiaiden keskuudessa, jossa 25 prosentilla on ollut suuria tai kohtalaisia maksuvaikeuksia ja yhtä monella (25 %) vähäisiä maksuvaikeuksia. Opiskelijaikäisistä 18–24-vuotiaista joka toinen (50 %) kokee, että maksuvaikeuksien taustalla on pienentyneet tuet. Eläkeikäisistä yli 65-vuotiaista puolestaan kaksi kolmesta (62 %) kertoo maksuvaikeuksien johtuvan siitä, ettei eläke- tai sairaseläke riitä kulujen kattamiseen, Bluestep Bankin maajohtaja Petri Matikainen summaa tuloksia.

– Hälyttävää on myös se, että joka neljäs (25 %) maksuvaikeuksia kokenut myöntää myös käyttävänsä liikaa rahaa suhteessa tuloihinsa ja joka kymmenes (11 %) kertoo ottaneensa liikaa lyhytaikaisia lainoja.

Joka toinen on jättänyt ostamatta tarpeellisia asioita

Toisaalta tiukka talous saa suomalaiset toimimaan säästeliäämmin, sillä kolme neljästä (74 %) kertoo valitsevansa edullisempia vaihtoehtoja kaupassa, useampi kuin joka toinen (56 %) on jättänyt ostamatta tarpeellisia asioita kuten vaatteita ja joka neljäs (25 %) ostaa aiempaa useammin tavaroita käytettynä. Joka toinen (49 %) on myös joutunut vähentämään harrastuksia ja sosiaalista elämää kulujen säästämiseksi.

– Nuorten 25–34-vuotiaiden aikuisten ikäryhmässä korostuu maksuvaikeuksien lisäksi myös niiden vaikutus elämään; lähes yhdeksän nuorta kymmenestä (87 %) suosii kaupassa edullisempia vaihtoehtoja ja useampi kuin kaksi kolmesta (69 %) on joutunut käyttämään säästöjä kulujen kattamiseksi.

Matikaisen mukaan on rohkaisevaa, että valtaosa (80 %) suomalaisista on yrittänyt vähentää kuluja ja joka kolmas (32 %) yrittää säästää pienen summan joka kuukausi yllättävien menojen kattamiseksi.

– Se kertoo vastuun ottamisesta ja kyvystä reagoida muuttuneeseen taloustilanteeseen. Useampi kuin joka neljäs (28 %) on myös laatinut itselleen tiukan budjetin tai maksusuunnitelman, mikä kertoo tavoitteista korjata omaa taloustilannetta tai maksukäyttäytymistä, hän sanoo.

Tietoa tutkimuksesta

Iro Researchin Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä 14.–22.4.2025 Iro Researchin valtakunnalliseen IroNet-kuluttajapaneeliin. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1 000 ja tutkimuksen otos painotettiin iän, sukupuolen, asuinpaikkakunnan tyypin sekä maakunnan mukaan vastaamaan suomalaista väestöä valtakunnallisesti. Tutkimuksen tilastollinen virhemarginaali on maksimissaan noin + 3,2 prosenttiyksikköä. Maksuvaikeuksia arvioitiin tutkimuksessa sen mukaan, kuinka usein vastaaja on joutunut miettimään, miten maksaa esimerkiksi laskut (on joutunut miettimään lähes päivittäin / vähintään kerran kuussa / silloin tällöin).

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Linkit

Bluestep Bank AB (publ), filial i Finland on ratkaisukeskeinen asuntolainapankki sekä markkinajohtaja Pohjoismaissa omassa segmentissään. Vuonna 2005 perustettu Bluestep Bank toimii Ruotsissa ja Norjassa sekä Suomessa, jossa yritys aloitti toimintansa kesällä 2020. Bluestep Bankin tavoitteena on olla paras vaihtoehto niille ihmisille, jotka eivät syystä tai toisesta saa lainaa omasta tai muista perinteisistä pankeista. Bluestep Bankin tehtävänä on lisätä taloudellista yhdenvertaisuutta yhteiskunnassa vastuullisesti ja tarjota yhä useammalle mahdollisuus omistusasumiseen. Lisätietoa: www.bluestep.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy

Tutkimus: Joka kymmenes suomalainen kustantaa joulunsa luotolla3.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote

Joulu tuo moneen suomalaiseen perheeseen lisäkuluja niin lahjojen, jouluruokien kuin joulunviettoon liittyvien matka- ja majoituskustannusten takia. Joka toinen suomalainen arvioi, että joulu lisää talouden kuluja jopa 500 euroa. Yhtä moni käyttää korkeintaan 50 euroa yhden läheisen joululahjoihin. Joulusta aiheutuvat lisäkulut rahoitetaan ensi sijassa palkkatuloista sekä säästöistä, mutta joka kymmenes kertoo maksavansa joulun kustannukset luotolla.

Helpot ja käytännölliset Autoglymin lahjapakkaukset ilahduttavat autoharrastajaa11.11.2025 08:55:03 EET | Tiedote

Lahjakausi kolkuttaa jo ovella joulun lähestyessä vääjäämättä. Viihtyykö läheisesi auton tuunauksen parissa vai ilahtuuko hän käytännöllisestä lahjasta, joka tulee varmasti käyttöön? Autoglym on helpottanut lahjan valintaa kolmella erilaisella lahjapakkauksella, jotka sopivat kaikille auton omistajille sekä puunauksesta nauttiville autoharrastajille.

Tutkimus: Miehillä ja naisilla on eri prioriteetit perhearjen turvaamisessa27.10.2025 08:30:00 EET | Tiedote

Tuoreen tutkimuksen mukaan taloudellinen vakaus ja riittävä toimeentulo on suomalaisille perheellisille tärkein tekijä lapsiperhearjen turvaamisessa. Sukupuolten välillä on kuitenkin mielipide-eroja perhearjen turvaamisen prioriteeteista. Miehet painottavat asumisen puitteiden varmistamista perheelleen ja naiset enemmän sosiaalisia ulottuvuuksia, kuten läheisten ja tukiverkoston läsnäoloa.

Suomalainen tuoteinnovaatio Moomin Baby Snap Pants yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet – kaupoissa loppuvuodesta22.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote

Tammisaaressa, Suomen ainoassa vaippatehtaassa vastuullisesti valmistetut Moomin Baby Snap Pants -housuvaipat saapuvat kauppoihin vaippakoko kerrallaan joulukuusta alkaen. Snap Pants -innovaatio yhdistää housu- ja teippivaipan parhaat ominaisuudet, sillä uutuusvaipan avattavat ja suljettavat sivuteipit mahdollistavat housuvaipan vyötärön koon säätämisen aina lapselle täydellisesti istuvaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye