Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään kesän vegeviikolla
Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.

Lähes kolmasosa suomalaisista on kertonut lisäävänsä kasviproteiinien käyttöä tänä vuonna*. Lidl jatkaa työtään kasvisruoan suosion lisäämiseksi ja tähtää kasviproteiinien myynnin tuplaamiseen vuoteen 2030 mennessä. Suunta on oikea, sillä toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin 13,2 prosenttia enemmän kuin viimevuoden toukokuussa. Myös kesäkuussa kasvisvaihtoehtoja ostettiin 7,7 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna.
Vuoden kolmas vegeviikko käynnistyy torstaina 17.7. kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä. Aiemmat vegeviikot tammikuussa ja toukokuussa ovat olleet suosittuja, sillä esimerkiksi tammikuun kampanjassa kasvisvaihtoehtoja ostettiin vuoden ennätysmäärä.
– Vegeviikko on meille tapa tarjota laajempi valikoima kasvipohjaisia tuotteita. Haluamme korostaa, että ne sopivat ihan kaikille, ei vain kasvissyöjille. Meille on tärkeää, että kasvipohjaiset tuotteet ovat järkevän hintaisia ja helposti napattavissa ostoskoriin vaikka sen perinteisen lihavaihtoehdon tilalle tai rinnalle", kertoo Lidlin kampanjapäällikkö Sini Tanskanen.
Alkuvuodesta Lidl poisti erilliset vegehyllyt kaikista myymälöistään, jotta kasvipohjaiset tuotteet löytyisivät helpommin lihavaihtoehtojen läheltä. Keväällä 2024 Lidl laski kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintoja ja hinnoitteli kasviproteiinit eläinperäisten vaihtoehtojen tasolle tai jopa niiden alle.
Kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän kuin koskaan
Heinäkuun vegeviikkon valikoimasta löytyy runsaasti kasvipohjaisia kesäherkkuja, esimerkiksi grilliin vegaanisia ribsejä ja burgeripihvejä, käteviä pakasteaterioita ja naposteltavia, makeita ja suolaisia levitteitä sekä kesäisiä jälkiruokia. Tuotteet tunnistaa helposti vihreästä Vemondo-merkistä tai kokonaan vihreästä pakkauksesta.
– Grillikausi on kuumimmillaan ja kasvipohjaiset tuotteet kiinnostavat enemmän kuin koskaan. On mahtavaa huomata, miten vegeviikot ovat innostaneet asiakkaita kokeilemaan rohkeasti uusia kasvipohjaisia tuotteita. Etenkin grillitofu, vegaaniset ribsit ja vegenakit ovat olleet suosittuja, Tanskanen jatkaa.
Lidl julkaisi kestävän ruokavalion linjauksen keväällä 2023. Tavoitteena on lisätä valikoimaan täysjyväviljaa ja kasvipohjaisia tuotteita sekä vähentää suolaa, sokeria ja lisäaineita. Lidl toimii myös perustajajäsenenä Pro Vege -yhdistyksessä, joka edistää kasvipohjaisen ruoan kasvua ja kehitystä Suomessa.
Lue lisää kestävästä ruokavaliosta Lidlin verkkosivuilta: https://corporate.lidl.fi/vastuullisuus/terveys/kestava-ruokavalio
*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty vuoden 2024 viikolla 49. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Lidl täysjyvän asialla – valikoimaan lisätty kotimaisia täysjyvätuotteita4.9.2025 15:36:04 EEST | Tiedote
Suomi on täysjyvän luvattu maa puhtaan kauran ja rukiin ansiosta, mutta suomalaiset syövät täysjyvää aivan liian vähän. Lidlissä on ryhdytty toimeen tämän korjaamiseksi: yhtiö on asettanut kunnianhimoinen tavoitteen täysjyvän lisäämiseksi. Lidl on hiljattain lisännyt valikoimaansa uusia, kotimaisia täysjyvää sisältäviä tuotteita.
Takaisinveto: Dafgårdsin pakasteaterioissa pakkausmerkintävirhe4.9.2025 13:15:58 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erät ruotsalaisen Dafgårdsin valmistamia Wallenbergin pihvejä sekä janssoninkiusausta. Kyseessä on pakasteena myytävät valmisateriat. Takaisinveto tehdään, koska näiden kahden tuotteen tuotepakkauksiin on tarroitettu suomenkieliset ainesosaluettelot virheellisesti ristiin. Näin ollen suomenkieliset tiedot ainesosista ja allergeeneista eivät pidä paikkansa ja tuotteet voivat olla haitaksi allergikoille. Muille tuotteet ovat turvallisia käyttää.
Dubai-suklaavillitys saa jatkoa – trendimaku saapuu nyt croissantin muodossa Lidlin paistopisteille4.9.2025 11:35:00 EEST | Tiedote
Dubai-suklaan ystävät saavat iloisia uutisia, kun Lidl tuo paistopisteelle pistaasitäytteisen, kataifilla ja suklaalla kuorrutetun Dubai-croissantin. Trendimaun ilmiömäinen suosio on saanut Lidlin asiakkaat innostumaan muistakin Dubai-makumaailman tuotteista, kuten Dubai-suklaatyylisestä jäätelöstä. Uutuuscroissantit saapuvat Lidleihin torstaina 4. syyskuuta.
Hollywood-tähdet Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller Parkside-kampanjan kasvoina29.8.2025 13:19:42 EEST | Tiedote
Hollywood kohtaa käsityötaidon Lidlin Parkside-työkalujen kampanjassa, kun Arnold Schwarzenegger ja Ralf Moeller esiintyvät ensimmäistä kertaa yhdessä. He rohkaisevat sekä kokeneita nikkareita että aloittelijoita humoristisella tyylillä puuhastelemaan itse ja ottamaan ohjat omiin käsiinsä.
Lidlin tilinpäätös 2024: panostuksia asiakkaisiin ja työntekijöihin28.8.2025 14:30:00 EEST | Tiedote
Lidlin 28.2.2025 päättyneen tilikauden tilinpäätös on julkaistu. Lidlin liikevaihto kasvoi 1,1 prosenttia ja oli yhteensä 2 021 miljoonaa euroa. Lidl työllistää 5 750 suomalaista, teki investointeja 56,8 miljoonalla eurolla ja maksoi yhteisöveroa 8,5 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme