Lidl Suomi

Kasvisruoan suosio kasvaa – Lidl vastaa kysyntään kesän vegeviikolla

Jaa

Toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin Lidleissä yli 13 prosenttia enemmän kuin edellisvuoden toukokuussa. Lidl on pyrkinyt murtamaan kasvisruoan erityisruokavalioleimaa ja tekemään kasvisruoasta osan myös sekasyöjien arkea. Tukeakseen tätä kehitystä Lidl käynnistää vuoden kolmannen vegeviikon, jonka valikoima painottuu grillattaviin kasvipohjaisiin kesäherkkuihin.

Lähes kolmasosa suomalaisista on kertonut lisäävänsä kasviproteiinien käyttöä tänä vuonna*. Lidl jatkaa työtään kasvisruoan suosion lisäämiseksi ja tähtää kasviproteiinien myynnin tuplaamiseen vuoteen 2030 mennessä. Suunta on oikea, sillä toukokuussa kasvipohjaisia tuotteita ostettiin 13,2 prosenttia enemmän kuin viimevuoden toukokuussa. Myös kesäkuussa kasvisvaihtoehtoja ostettiin 7,7 prosenttia enemmän edellisvuoteen verrattuna.

Vuoden kolmas vegeviikko käynnistyy torstaina 17.7. kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä. Aiemmat vegeviikot tammikuussa ja toukokuussa ovat olleet suosittuja, sillä esimerkiksi tammikuun kampanjassa kasvisvaihtoehtoja ostettiin vuoden ennätysmäärä.

– Vegeviikko on meille tapa tarjota laajempi valikoima kasvipohjaisia tuotteita. Haluamme korostaa, että ne sopivat ihan kaikille, ei vain kasvissyöjille. Meille on tärkeää, että kasvipohjaiset tuotteet ovat järkevän hintaisia ja helposti napattavissa ostoskoriin vaikka sen perinteisen lihavaihtoehdon tilalle tai rinnalle", kertoo Lidlin kampanjapäällikkö Sini Tanskanen.

Alkuvuodesta Lidl poisti erilliset vegehyllyt kaikista myymälöistään, jotta kasvipohjaiset tuotteet löytyisivät helpommin lihavaihtoehtojen läheltä. Keväällä 2024 Lidl laski kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden hintoja ja hinnoitteli kasviproteiinit eläinperäisten vaihtoehtojen tasolle tai jopa niiden alle.

Kasvipohjaisia grillattavia ostetaan enemmän kuin koskaan

Heinäkuun vegeviikkon valikoimasta löytyy runsaasti kasvipohjaisia kesäherkkuja, esimerkiksi grilliin vegaanisia ribsejä ja burgeripihvejä, käteviä pakasteaterioita ja naposteltavia, makeita ja suolaisia levitteitä sekä kesäisiä jälkiruokia. Tuotteet tunnistaa helposti vihreästä Vemondo-merkistä tai kokonaan vihreästä pakkauksesta.

– Grillikausi on kuumimmillaan ja kasvipohjaiset tuotteet kiinnostavat enemmän kuin koskaan. On mahtavaa huomata, miten vegeviikot ovat innostaneet asiakkaita kokeilemaan rohkeasti uusia kasvipohjaisia tuotteita. Etenkin grillitofu, vegaaniset ribsit ja vegenakit ovat olleet suosittuja, Tanskanen jatkaa.

Lidl julkaisi kestävän ruokavalion linjauksen keväällä 2023. Tavoitteena on lisätä valikoimaan täysjyväviljaa ja kasvipohjaisia tuotteita sekä vähentää suolaa, sokeria ja lisäaineita. Lidl toimii myös perustajajäsenenä Pro Vege -yhdistyksessä, joka edistää kasvipohjaisen ruoan kasvua ja kehitystä Suomessa.

Lue lisää kestävästä ruokavaliosta Lidlin verkkosivuilta: https://corporate.lidl.fi/vastuullisuus/terveys/kestava-ruokavalio

*Tulokset perustuvat Lidlin teettämään kyselyyn, johon vastasi noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Vastaukset on kerätty vuoden 2024 viikolla 49. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa yli 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye