Verkkokaupan kasvu pomppasi liki 25 prosenttiin: ”On realistista ennakoida jopa yli 2 prosentin talouskasvua, jos uusia yllätyksiä ei tule”
Verkkokauppa on kasvanut toisella vuosineljänneksellä peräti 24 %, kertoo kotimaisten verkkokauppojen todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tällaiset poikkeuksellisen voimakkaat käänteet Verkkokauppaindeksissä ovat aiemmin ennakoineet kulutuksen ja BKT:n muutoksia n. 1–2 kvartaalin viiveellä. Tätä kautta merkittävää käännettä kasvuun on nyt syytä odottaa”, arvioi verkkokauppaindeksejä miltei 20 vuotta analysoinut Markku Korkiakoski, indeksejä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja.

Lehdistötiedote 24.7.2025
Suomen pitkään ontuneesta talouskasvusta on esitetty julkisuudessa runsaasti ristiriitaisia arvioita. Nyt keskusteluun on saatu merkittävää uunituoretta tietoa: N. 2000 kotimaisen verkkokaupan todellista myyntiä reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo huikeasta loikasta verkkokaupan euromääräisessä myynnissä.
”Verkkokauppa kasvoi peräti 24 prosenttia, joka on tietenkin valtava kasvuloikka. Käänne parempaan alkoi jo syksyllä, mutta nyt puhutaan aivan eri kokoluokasta ja merkityksestä: Kasvu on varmuudella totta ja poikkeuksellisen suurta. Kuluttajilla ei ole ainoastaan nyt käytettävissä enemmän tuloa, vaan myös ostoluottamus näyttää pitkältä palautunee, eivätkä inflaation hillitseminen ja korot mitä ilmeisimmin enää paina kulutusta”, listaa kasvun taustaa Markku Korkiakoski, indeksejä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja.
Korkiakoski painottaa, että nyt ei puhuta barometreista tai mielipiteistä, vaan todellisista tapahtuneista ostoista. Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja, jonka asiakkaiden anonyymistä kauppadatasta verkkokauppaindeksin aineisto muodostuu.
”Verkkokauppaindeksi on edellä talouden hitaampia indikaattoreita reaaliaikaisuutensa ansiosta. Samalla se on monia muita mittareita luotettavampi, koska indeksi perustuu täysin toteutuneisiin ostoksiin ja niissä käytettyihin euroihin – tässä ei ole kyselty esimerkiksi ostohalukkuudesta, vaan tämä on kovaa dataa todellisesta kaupasta ja satojen miljoonien eurojen otoksella. Siksi tuloksiin on syytä suhtautua vakavasti myös koko talouden tasolla. Näemme ostamisen rakenteesta, että nyt panostetaan henkilökohtaiseen hyvinvointiin ja kotiin hankinnoilla, jotka eivät ole suoranaisesti välttämättömiä, mikä on vahva viesti kulutuksen elpymisestä”, painottaa Korkiakoski.
Yli 2 prosentin BKT-kasvu realismia – myös työpaikat
Korkiakoski kehottaa laittamaan siinä mielessä jäitä hattuun, että viime vuodet ovat tuottaneet toinen toistaan epämiellyttävämpiä taloudellisia yllätyksiä, mm. Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Nyt ilmassa leijuu etenkin teollisuuden vientiä koskevan kauppasodan pelko.
”On selvää, ettei nykymaailmassa mikään ole varmaa, ja ikäviä yllätyksiä voi tulla. Mutta, jos uusia ennakoimattomia takaiskuja ei tule, niin näyttää varsin hyvältä”, puntaroi Korkiakoski.
”Laadimme vankkaan dataan nojautuen Verkkokauppaindeksin tulosten perusteella, tekoälyä tiukasti ohjattuna hyödyntäen mallin, jonka mukaan on realistista ennakoida jopa yli 2 prosentin talouskasvua, jos uusia yllätyksiä ei tule. Pessimistinen mallikin liikkuu 1 prosentin tuntumassa. Optimistinen taas nousee jo 3 prosenttiin, enkä siihen sentään usko”, toteaa Korkiakoski.
Korkiakoski korostaa, että tekoälypohjainen malli ei missään nimessä ole eksakti ennuste.
”En voi tietenkään väittää, että BKT-mallimme täysin vastaisi esimerkiksi johtavien tutkimuslaitosten laatutasoa. Vähintään luotettavasti suuntaa antavana kuitenkin rohkenen tätä pitää, koska kaikki käytetyt aineistot ovat täyttä totta ja verkkokauppaa koskeva kova data uusinta uutta. Tätä voi itse kukin arvioida, mutta vaikeaa on kyllä väittää, ettei tämä taloudelle hyvää lupaisi. Kysynnän voimakas kasvu näkyy ajan kanssa myös työpaikkoina”, kiteyttää Korkiakoski.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, hallituksen pj, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Avainsanat
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay tähtää jo ohi Applen ja Googlen30.4.2025 10:00:17 EEST | Tiedote
Uunituore Verkkokauppaindeksi kertoo suomalaisen verkkokaupan 12 prosentin kasvusta. Jo kolmatta kvartaalia jatkunut kasvu on kuitenkin vaarassa. ”Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain”, lataa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Lupaavaa ratkaisua EU-maksamiseen tarjoaa hurjasti kasvava MobilePay, joka tähyää jo ohi Applen ja Googlen.
”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote
Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme