Korkeakouluyhteistyö Afrikassa vahvistaa Suomen asemaa nykyisessä geopoliittisessa tilanteessa
Suomalaisten korkeakoulujen kansainväliset kumppanuudet tukevat vahvasti sitä, että kumppanikorkeakoulujen tutkintojen tuottama osaaminen vastaa työelämän tarpeisiin. Tämä selviää Opetushallituksen selvityksestä, joka tarkasteli suomalaista korkeakouluyhteistyötä Afrikassa.
Selvitys perustuu Opetushallituksen hallinnoimien korkeakoulutuksen kehitysyhteistyöohjelmien tuloksiin; HEI ICI (Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument) -ohjelman kauden 2020–2024 tuloksiin ja HEP (Higher Education Partnership Programme) -ohjelman alkuvaiheeseen vuosina 2024–2025. Hankkeissa kehitetään korkeakoulujen metodologisia, pedagogisia ja hallinnollisia valmiuksia. Ulkoministeriö on rahoittanut molemmat ohjelmat Suomen kehitysyhteistyövaroista, ja Opetushallitus on vastannut niiden hallinnoinnista.
Selvitys osoittaa, että suomalais-afrikkalaiset kumppanuudet tukevat vahvasti korkeakoulutuksen soveltuvuutta työelämään. Lisäarvo tunnustetaan erityisesti digitalisaation, innovaation, modernin pedagogiikan, yrittäjyyden ja työelämätaitojen kehittämisen osalta. 91 % selvitykseen vastanneista hanketoimijoista paransi viestintä- ja tiimityötaitojaan, 83 % kehitti digiosaamistaan ja 75 % teknisiä ja ammatillisia taitojaan. 53 % vastaajista kertoi kehittäneensä yrittäjyystaitojaan.
Esimerkiksi Tansaniassa toteutetussa GeoICT4e-hankkeessa kehitettiin haastepohjainen oppimismalli, jossa opiskelijat ratkaisivat työelämälähtöisiä ongelmia yhteistyössä yritysten, viranomaisten ja kansalaisjärjestöjen kanssa. Hanke vahvisti digiosaamista, työllistettävyyttä ja yrittäjyystaitoja, ja sen tulokset on integroitu osaksi viiden tansanialaisen yliopiston opetusta.
Korkeakoulutuksen kansainvälistyminen edistää Team Finland-yhteistyötä
Kansainvälisellä akateemisella yhteistyöllä on keskeinen rooli Suomen tiede- ja koulutusdiplomatiassa. Sen kautta vahvistuu molemminpuolinen ymmärrys, kansainvälinen yhteistyö sekä luottamus yhä monimutkaisemmassa geopoliittisessa ympäristössä. Korkeakoulu- ja innovaatioyhteistyön merkitys korostuu myös Team Finland -verkoston strategiassa vuosille 2025–2027.
Suomalaiselle koulutusmallille on ominaista luottamus, autonomia ja tasa-arvo. Tuore HEI ICI- ja HEP-hankkeiden selvitys osoittaakin suomalaisen koulutusmallin toimivan inspiraationa kumppanikorkeakouluille. Suomalaiskumppanuuksien vahvuuksia yhteistyössä ovat eettinen ja kunnioittava asenne, luotettavuus, yhteiskehittäminen ja osallistavat mallit.
Selvityksestä käy myös ilmi, että kahdenväliset kumppanuudet ovat suomalaistoimijoille keskeisiä jatkorahoituksen kannalta olennaisten suositusten saamiseksi. Yhteistyötä paikallisen yksityissektorin kanssa tekee 36 % ulkoministeriön rahoittamista korkeakoulukumppanuuksista, vaikka se ei kuulu ohjelmien vaatimuksiin. Yhteistyön kautta varmistetaan osaamisen työelämäsoveltuvuutta esimerkiksi osaamistarpeiden analyysien, työharjoittelun tai ongelmakeskeisen oppimisen kautta.
Yksi esimerkki tästä on PBL-BioAfrica-hanke, jossa viisi afrikkalaista yliopistoa Keniassa ja Sambiassa uudistivat maatalouskoulutustaan ottamalla käyttöön ongelmakeskeisen oppimisen ja yrittäjyyskoulutuksen. Opiskelijat ratkaisivat paikallisia haasteita yhdessä yhteisöjen ja pk-yritysten kanssa, ja perustivat omia startup-yrityksiä esimerkiksi hunajantuotannon ja vesiviljelyn parissa.
Selvityksen Opetushallitukselle toteutti konsulttitoimisto 4Front huhti-elokuussa 2025.
Selvityksen tuloksia esitellään webinaarissa perjantaina 3.10. klo 10–11. Ilmoittautuminen ke 1.10. mennessä Opetushallituksen tapahtumakalenterin kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Annika Sundbäck-Lindroosvastaava asiantuntija, kansainvälinen korkeakouluyhteistyöOpetushallitus
Puh:+358 29 5338 542annika.sundback-lindroos@oph.fiHanna Alasuutarikehityspolitiikan neuvonantaja (opetusala)Ulkoministeriö
Puh:+358 29 5350 618hanna.alasuutari@gov.fiLinkit
- Selvitys Opetushallituksen sivuilla (englanniksi)
- HEI ICI ja HEP -ohjelmat Opetushallituksen sivuilla
- HEI ICI -hankkeiden 2020-2024 tuloksia
- Ilmoittaudu selvityksen tuloksia esittelevään webinaariin 3.10. Opetushallituksen tapahtumakalenterin kautta (englanniksi)
- Team Finland -verkoston uusi strategia vahvistaa yritysten kansainvälistymistä (Ulkoministeriön tiedote, 5.9.2025)
Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinonalalla toimiva virasto, joka vastaa koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja jatkuvan oppimisen kehittämisestä sekä kansainvälisyyden edistämisestä. Opetushallituksen mediapalvelu palvelee maanantaista torstaihin klo 9–16 ja perjantaisin sekä juhlapyhien aattoina 9–15.
- puh. 0295 331 703 media@oph.fi
- Opetushallituksen verkkopalvelu: Medialle
- Tietosuojaseloste
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
Opetushallituksen iltapäivätoimintaa koskeva esi- ja perusopetuksen ohjeistus ei ole muuttunut31.10.2025 15:07:58 EET | Tiedote
Mediassa on ollut viime päivinä esillä seurakuntien järjestämä koulujen iltapäivätoiminta ja Opetushallituksen siihen liittyvä ohjeistus. Uskonnollista toimintaa ja tilaisuuksia koskeva ohjeistuksemme on julkaistu vuonna 2022 eikä sitä ole päivitetty viime aikoina.
Utbildningsstyrelsens nyhetsbrev Aktuellt om utbildning: För att stärka tron på utbildning krävs samarbete mellan hemmet och skolan samt fungerande samhällsstrukturer29.10.2025 14:53:18 EET | Pressmeddelande
Tron på utbildningens betydelse och dess nytta i arbetslivet är avgörande för barns och ungas framtidstro. I den lägesbild som Utbildningsstyrelsen sammanställt betonas vikten av ett smidigt samarbete mellan hemmet och skolan samt strukturer i samhället som svarar på behoven hos barn och unga.
Opetushallituksen Koulutuspulssi: Koulutususkon vahvistamisessa tarvitaan kodin ja koulun yhteistyötä sekä toimivia yhteiskunnan rakenteita29.10.2025 14:47:52 EET | Tiedote
Uskolla koulutuksen merkitykseen ja sen työelämähyötyihin on merkittävä rooli siinä, että lapset ja nuoret luottavat tulevaan. Opetushallituksen koostamassa tilannekuvassa korostuu kodin ja koulun sujuvan yhteistyön sekä lasten ja nuorten tarpeisiin vastaavien yhteiskunnallisten rakenteiden merkitys vahvalle koulutususkolle.
Sysselsättningen för utländska studerande som avlägger examen i Finland har förbättrats28.10.2025 11:05:00 EET | Pressmeddelande
Sysselsättningen för utländska studerande som utexaminerats från högskolorna i Finland har ökat stadigt under de senaste åren. År 2023 hade redan över hälften av de utländska medborgare som avlagt examen i Finland hittat sysselsättning i Finland tre år efter examen. Utländska medborgare arbetar dock mer sällan än finländare med sakkunniguppgifter.
Ulkomaalaiset opiskelijat työllistyvät Suomeen entistä paremmin28.10.2025 11:05:00 EET | Tiedote
Suomalaisista korkeakouluista valmistuneiden ulkomaalaisten työllistyminen Suomeen on kasvanut tasaisesti viime vuosina. Vuonna 2023 jo yli puolet Suomessa tutkinnon suorittaneista ulkomaan kansalaisista oli töissä Suomessa kolme vuotta valmistumisen jälkeen. Ulkomaalaiset sijoittuvat kuitenkin suomalaisia harvemmin asiantuntijatehtäviin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme